Ez a kézikönyv formában elkészített gyakorlati útmutató a biztosítók tapasztalataiból merít információkat a hálózatra m?köd? napelemes rendszerek kiválasztására, tervezésére, kivitelezésére és üzemeltetésére azzal a céllal, hogy elkerüljük illetve minimáljuk az üzemi kieséseket és az anyagi károkat.
Tematikusan kezeljük ebben a kézikönyvben a t?zvédelmi technikákat, a mechanikai, az elektrotechnikai és biztonságtechnikai szempontokat valamint a katasztrófavédelem munkáját a napelemes rendszerekkel kapcsolatban.
Ez a publikáció hálózatra kapcsolt napelemes rendszereket tárgyal ki. Legf?képpen tervez?knek, telepít?knek, elektromos berendezéseket ellen?rz?knek, üzemeltet?knek valamint felületeket bérbeadóknak szól és útmutatást nyújt a kármegel?zésre a biztosító tapasztalatai után.
Ez a publikáció nem kötelez? jelleg?. Egyedi esetekben más biztonsági intézkedéseket vagy szerelési- vagy karbantartási vállalkozásokat is elfogadhatnak a biztosítók a saját kondíciójuk alapján, amennyiben az itteni technikai specifikációk vagy irányvonalak nem megfel?ek.
2012. 10. 29. Michael Debreczeni
Bevezet?
Az jelen könyvecske els? ízben foglalja és tömöríti össze a t?zvédelmi és a fotovoltaik szakembereinek a tudását. A tartalmat szakért?k, tervez?k, szerel?k és a vállalatok, az intézmények, az egyesületek és a t?zoltóság szakért?i dolgozták ki egy közös projektben. A információk bemutatják a technika mai állását és a fotovoltaik-rendszerek t?zvédelmére vonatkozó szabályokat. Alapvet?en érvényes: a pv-rendszerek nem különböznek lényegükben az egyéb más elektromos berendezésekt?l. Ez a brosúra összefogja a szerel?k és a tervez?k részére fontos információkat és egyértelm?en megmutatja a pv-rendszerek biztos felépítéséhez szükséges irányvonalakat.
A könyv alapja az építési és a megel?z? t?zvédelem, a t?zoltóság embereinek személyi védelme, a szabványok és a pv-rendszerek tervezéséhez, szervizeléséhez és karbantartásához (2012. novemberi állapot).
Szakszer? tervezéssel, szereléssel és karbantartással biztonságosak a pv-rendszerek – és lehet?vé teszik a hatékony megel?z? t?zvedelmet!
Önök mint tervez?k és szerel?k gondoskodnak a könyv információjának szakszer? alkalmazásával a pv-rendszerek magasfokú biztonságáért.
2. A tervezés, a telepítés és a karbantartás alapelvei
2.1 Az alsókonstrukció felépítése és rögzítése
2.2 Elektromos installáció
2.3 Villámvédelem
2.4 Üzembehelyezés ellen?rzése
2.5 A rendszer átadása, oktatás, megjelölés és dokumentáció
2.6 Karbantartás
2.7 Az üzemeltet? felel?ssége
3. A t?zvédelmileg helyes tervezés és kivitelezés alapelvei
3.1 Általános tudnivalók és fogalommeghatározás
3.2 Az építési t?zvédelem
3.3 A m?szaki mentésen részvev?k személyi védelme
3.4 Megel?z? t?zvédelem
4. A pv-rendszerek t?zvédelmileg szabályos szerelése
4.1 Az építési t?zvédelem megvalósítása (OTSZ)
4.2 A védelmi cél megvalósítása – a m?szaki mentésen részvev?k személyi védelme
4.3 A pv-rendszerek megel?z? t?zvédelmének (t?zmegel?zésének) a feltételeli
4.4 A különleges épülettípusokra vonatkozó kiégészít? megjegyzések
5. Függelék
5.1 További információk
5.2 A bevetésen részvev?k számára szükséges áttekint? tervrajz
5.3 Épületek osztályozása az 1997. évi LXXVIII törvény szerint
5.5 Épít?anyagok osztályozása, csoportosítása EN 13501-1
5.6 Szervíz- és karbantartási csekklista
Az orosz gázóriásnál közölték, hogy félmilliárd euróval többe kerülhet a beruházás.
A Déli Áramlat gázvezeték megépítésének költségét a korábbinál többre, immár 16 milliárd euróra becsülik a Gazpromnál. A földgázvezeték tenger alatti szakaszát épít? cég, a South Stream Transport elkészült a megvalósíthatósági tanulmánnyal. Az orosz gázóriásnál erre alapozva közölték, hogy félmilliárd euróval többe kerülhet a beruházás.
Alekszej Szerebrjakov, a Gazprom projekt igazgatóságának helyettes vezet?je az összeget még mindig csak el?zetes kalkulációnak nevezte, mondván, hogy a pontos költségek a tenderek befejez?dését követ?en, 2013 közepére lesznek ismertek. Az Interfax orosz hírügynökség emlékeztet rá, hogy egy évvel ezel?tt az orosz állami gázcég Brüsszelben 10 milliárd euróra becsülte a tenger alatt vezet? szakasz költségét, a szárazföldit pedig 5 és fél milliárd euróra. Az AGI információs ügynökség birtokában lév? tervezet szerint a Gazprom Ausztriával és Görögországgal nem folytatja az együttm?ködést a szárazföldi szakasz építésére létrehozandó közös vállalatok ügyében.
A Prajm orosz üzleti portál azt közölte, hogy a Gazprom tervei szerint a Déli Áramlat már 2018-ban elérheti a tervezett 63 milliárd köbméteres teljesítményt. 2016-ban 15,75 milliárd köbméter földgázt szeretnének szállítani a megrendel?knek a földgázvezetéken keresztül, 2017-ben pedig 47,25 milliárd köbméterre növelik a szállítási kapacitást. A földgázszállítások Európába 2016 els? negyedévében kezd?dnének.
A Déli Áramlat építésének megkezdését Oroszország fekete-tengeri partvidékén, a krasznodari területen lév? üdül?övezetben ez év decemberre jelölték ki. Az Oroszországból a Fekete-tengeren, Bulgárián és Szerbián át Magyarországra érkez?, majd Ausztriába továbbhaladó gázvezeték magyarországi szakaszáról szóló részvényesi megállapodást október 31-én írta alá Budapesten Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos M?vek Zrt. elnök-vezérigazgatója Alekszandr Medvegyevvel, a Gazprom elnökhelyettesével. A Hercegszántó és Tornyiszentmiklós közötti vezetéken keresztül Magyarország évente mintegy 30 milliárd köbméter földgázt kapna 2016 januárjától. A beruházás költsége a tervek szerint 600 millió euró, ennek 70 százalékát fedeznék hitelb?l.
2012.11.10. | forrás: MTI | Michael Debreczeni
Megjegyzés:
Idézet az index.hu oldalán 2012.10.31-én megjelent cikkb?l:
„Szerdán Magyarországra látogatott Alekszandr Medvegyev, a Gazprom menedzsmentjének elnökhelyettese és a Gazprom Export vezérigazgatója, valamint Leonyid Csugunov, a Gazprom Kiemelt Projekt Menedzsment igazgatóságának vezet?je. A látogatás során megbeszélést folytattak Baji Csabával, az MVM Magyar Villamos M?vek Zrt. elnök-vezérigazgatójával és aláírták a Déli Áramlat Magyarország Zrt. új tulajdonosi megállapodását, amelynek keretében a felek végs? beruházási döntést hoztak a Déli Áramlat földgázvezeték 229 kilométeres magyarországi szakaszának megépítésér?l. (…) 2011 októberében a Magyar Kormány az MFB helyett az MVM Zrt.-t jelölte ki a Déli Áramlat magyarországi szakaszának megvalósítására.”
http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/10/31/deli_aramlat/
Tervezett összköltség tehát 10 milliárd Euró volt.
A Déli Áramlat gázvezeték alapparaméterei nyilvánosak: a vezeték hossza 3.300 km, ebb?l tengerfenéken fut 900 km, 2.000 méteres mélységben (www.russtudies.hu).
A szárazföldi vezetékhossz akkor 2.400 km.
Az 1 szárazföldi kilométer költsége ~2,4 millió Euró. A http://vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/20110606-gazprom.html 2011.06.06. írása szerint.
Idézet: „A vezeték építésének költségeire vonatkozó becslést a nyáron szándékoznak közzétenni, de a legutóbbi közlések szerint szárazföldi kilométerenként mintegy 2,4 millió euróba fog kerülni, s költségei így már mérhet?k a Nabucco vezetékéhez. Miller Szocsiban arról is beszélt, hogy Oroszország nem szándékozik változtatni az Ukrajna számára kialakított gázárképzés képletén.”
Mostani mti-cikkben a tervezett összköltség 16 milliárd Euróra emelkedett.
A százalékos növekedés tehát 1,6 %.
Így az 1 kilométer szárazföldi vezeték költsége ~3,84 millió Euróra emelkedett.
Most akkor ez a projekt is hízódisznó lesz, mint a paksi reaktorb?vítés?
És honnan vesszük ezekre fel a hiteleket?
Milyen gazdasági és energiafügg?ség van kialakulóban és kivel?
2012.11.10. | Michael Debreczeni