Elektromos robogó a megoldás?

Share Button

Az európai szélenergia szövetség (EWEA) szerint az EU-ban 2020-ig 2, 7-szeresére n? a szélenergia termelés, miközben részesedése a fogyasztásban 5, 5-r?l 16 százalékra emelkedik, Magyarországon viszont az id?szak végére is csak 4 százalékos lesz a szélenergia részesedése, hiába n? a termelés a jelenlegi háromszorosára.

A szövetség honlapján közölt összeállításban Magyarország Szlovákiával együtt a negyedik helyen áll a szélenergia termelés b?vítését tekintve a visegrádi négyek között, de Szlovákiában a háromszoros növekedés 5 százalékos részesedést hoz majd 2020-ra.

A négy ország közül Lengyelországban növekszik a legnagyobb mértékben a széler?m?vek által el?állított villamos energia 2020-ig, a jelenlegi közel tízszeresére, s ezzel az ország áramfelhasználásnak 14 százalékát adják majd.

A második helyen Csehország áll, itt közel nyolcszoros növekedés várható 2020-ig, a széler?m?vek Magyarországhoz hasonlóan az igények 4 százalékát elégítik majd ki, ezzel a részesedéssel a 26-27. helyen osztozik a két ország az EU egészében.

Romániában közel hétszeres növekedés várható, a felhasználás 10 százalékát éri majd el a szélenergia.

Az EWEA számításai szerint 2020-ra az Európai Unió széler?m?vei annyi elektromos áramot fognak el?állítani, ami összességében Franciaország, Németország, Lengyelország, Spanyolország és az Egyesült Királyság valamennyi háztartásának ellátására lenne elegend?. Az EU-ban Írország lesz az éllovas 52 százalékos részesedéssel 2020-ban, ami a jelenlegi kapacitás 4,2-szerese, míg a második Dánia, ahol 1,6 szoros növekedéssel 38 százalékos részesedéshez juthat a szélenergia a szövetség szerint.

Nagyjából húsz év múlva a széler?m?vekb?l származó villamos energia 241 millió család energiaszükségletével lesz egyenl?, szemben a jelenlegi 50 millióval.

forrás: kisalfold.hu
2006 nyarán egy Nissan Navara tesztelése során napelemes rendszerek telepítésében vettünk részt a Hortobágyon. Ekkor még nem sejtettük, csupán pár év kell ahhoz, hogy a napelemes rendszerek és az autók közel kerüljenek egymáshoz.

A jöv? elkezd?dött

Nem az els? eset, hogy valaki elektromos járm?vet tesztelhetett, ám nekünk most arra is lehet?ségünk nyílt, hogy a teszt során megmérjük, ténylegesen mennyi áramot fogyasztanak ezek a járm?vek. S?t, azt is kiszámoltuk, milyen költséggel tudnánk ezt otthonunkban el?állítani. Megdöbbent? eredményre jutottunk.

Tesztalanyunk egy Peugeot Ion elektromos autó és egy A2B Metro elektromos kerékpár volt. Mindkét járm?r?l elmondható, hogy kiemelkednek a piacon kapható közlekedési eszközök közül, hiszen mind teljesítményben, mind dizájnban felveszik a versenyt elavult benzines/dízel vagy lábbal hajtott társaikkal.

Az iOn fogyasztása
/ 100 km
Az iOn fogyasztása / 15 000 km Évi 15000 km megtételéhez szükséges napelemes rendszer
Saját mérés (Bp-Dunakanyar-Bp) 11,23 kWh 1684,5 kWh 1,35kW, éjszakai árammal töltve: 0,84 kW
Nappali árammal 546 Ft 81 943 Ft 1 100 000 Ft
Éjszakai árammal 339 Ft 50 795 Ft 800 000 Ft

*25 Celsius-fok h?mérsékleten, 2 gyermekkel és 2 feln?ttel, esetenként légkondicionálást használva
**Déli fekvés?, 20-40 fokos tet?n elhelyezett, közepes min?ség? napelemmel, évi 1250 kWh/ év áramtermeléssel számolva

112 km után még maradt 40

 

Halk és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járm?vek

A tesztet az elektromos Peugeot-val kezdtük. Az els? napon bepakoltam a családot (2 feln?tt, 2 gyermek) és irány a Dunakanyar! Odafelé még meglehet?sen óvatosan vezettem, hazafelé már jóval sportosabb stílusban jöttünk.

Hazafelé okozott némi izgalmat, hogy lesz-e elég amper az akkumulátorokban, de otthon örömmel konstatáltam, hogy 112 km megtétele után még mindig 40 km hatótávolság maradt az autóban és jöhetett az esti töltés.

Nem kell megijedni, bár közben igen furcsa hangokat hallat az autó, mintha savas akkumulátorok pezsegnének.

Mennyibe kerül az otthoni er?m??

 

2,8kW teljesítmény? napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban

Magyarországon jelenleg több száz családi házas és néhány tucat nagyobb céges vagy intézményi hálózatos napelemes rendszer m?ködik. A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni. A legelterjedtebb panelek hatásfoka 14-19 % közötti. Egy családi házat és egy elektromos autót teljes egészében ellátó rendszer kiépítése, közepes min?ség? napelemekkel, 3,5 millió forintot emészt fel. Egy villanyautó napi tankolására a harmadennyibe kerül? rendszer is elég.

Több napelem sorba kapcsolásával és egy úgynevezett inverter segítségével a napelemek által termelt elektromos áramot betáplálhatjuk saját hálózatunkba. Nyáron el?fordul, hogy a termelés nagyobb a fogyasztásnál, de 2005 óta ezt valamennyi áramszolgáltató szaldóelszámolással jóváírja, azaz a megtermelt és el nem használt áramot éves szinten levonja a fogyasztásunkból. (Ehhez a villanyórát digitális kétirányú mér?re kell cserélni.) Nyugat-Európában és például Szlovákiában vagy Csehországban emelt árat fizetnek a napelemmel megtermelt áramért, amire 2012-t?l nálunk is némi remény mutatkozik.

Nagyon takarékos: 11,2 kWh százon

 

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó

Alig vártam a reggelt, hogy kiderüljön, mennyi áramot fogyasztottunk utunk során. Természetesen az adatokat fogyasztásmér?vel mértük meg, ami 12,65 kWh-át mutatott. Ennyi áramunk bánta a 112,5 kilométeres kirándulást.

Hogy ez mit is jelent valójában? 11,23 kilowattóra /100 km, ami igen csekély érték.

Ha hazafelé is jobban odafigyeltem volna a fogyasztásra, alighanem 10 kWh/100 km közelébe is le lehetett volna tornászni a fogyasztást. A mért adatok alapján az áramszükséglet 11,23 kWh/100 km, tehát 1684,5 kWh/15 000 km.

Autózás egy évig 51 vagy 82 ezer forintból

 

2003 óta m?ködnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon

Azaz, ha évente 15 ezer kilométert furikázunk ezzel az autóval (ami a maximum 150 km-es hatótáv miatt nem valószín?), 1684,5 kWh áramunk bánja. Átszámolva: nappali árammal ez kevesebb, mint 82 000 Ft/év, éjszakaival pedig 51 000 forintnál is kevesebb (bruttó).

Miért gondolom, hogy a jöv? nem az üzemanyagcellás, gázos csodamasináké, hanem az elektromos autóké? A magyarázat nagyon egyszer?: elektromosságot el? lehet állítani olajból, gázból, szénb?l, atomból, napból, geotermikus energiából, szélb?l, vízb?l. És mindez már háztartási viszonylatban is lehetséges, például hálózatos napelemes rendszerekkel.

Elég tíz négyzetméter napelem

Ezzel vissza is tértünk a napelemek és az autók kapcsolatához. 15 ezer km/év megtételéhez ugyebár 1684,5 kWh áram kell. Ehhez a magyarországi napsütéses órákat és tapasztalati értékeket alapul véve már egy 1,35 kW-os napelemes rendszer is elegend?.

Ez azt jelenti, ha 10 db 1 nm-es napelemmel biztosíthatjuk az ingyenes munkába járást. Márpedig ennyi napelem kényelmesen elfér egy garázstet?n is.

Csak az autóhoz: 1,2 millió Ft

Hogy mibe kerül mindez? A napelemek ára az elmúlt két év során a felére esett, jelenleg egy ekkora rendszer teljes kivitelezési költsége közepes min?ség? napelemmel bruttó 1.2 millió Ft.

Robbanás el?tt a villanyautó-kínálat

Már most látszik, hogy a mobiltelefonokban kifejlesztett és tömegben gyártott lítium akkumulátorok nemsokára az autókban is versenyképesek lesznek. Az amerikai Tesla kijön a négyajtós változattal. Éveket kell rá várni, már most akkora a kereslet. Dániában a legnagyobb darabszámban eladott kisautó az elektromos Citroën, Mitsubishi és Peugeot volt. A Nissan LEAF az Év Autója lett. A kínai BYD jöv?re hozza elektromos autóit Európába. A Mitsubishi nyolc, a Renault szintén több elektromos autót dob piacra jöv?re és az azt követ? években. Amerikában a Ford Focus már elérhet? elektromos változatban is, melyhez opcióként napelemes rendszert telepítenek a tet?re.

Azaz az autónk árának b? 10 százalékából megvan az üzemanyag is. Ne felejtsük el, ezt ráadásul úgy számoltuk, hogy nappali árammal töltünk, ha van éjszakai áramunk, akkor kisebb, 800 wattos rendszer is kiváltja költségünket. (Mert a hálózatos rendszerben nem a saját tet?n termelt árammal tölt?dik az autó! A háztartási napelem er?m?ként m?ködik, a termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót.)

A komplett háztartásra 3,5 millió forint

Ha a ház teljes áramfogyasztását akarjuk kiváltani, kb. 3 kW-os rendszerre van szükségünk. Az autónkhoz még 1,35 kW, tehát összesen 4,35 kilowatt napelem kell, ami 30 négyzetméternyi területet igényel, tehát simán elfér egy családi ház tetején.

Ennek ára bruttó 3-3.5 millió Ft. Ha most építünk házat vagy az 1992 el?tt épült házunk energetikai rendszerét újítjuk fel és elég gyorsak voltunk, akár 50% állami támogatásra pályázhattunk.

Ha az ígéretek megvalósulnak, szeptembert?l ismét lesz kizárólag napelem/napkollektor rendszerekre pályázat.

A jöv? lassan valósággá válik és talán nem is lesz olyan rossz. Csendesnek, füstmentesnek ígérkezik, akár önellátók lehetünk az áramfelhasználás és közlekedés terén.

Már csak az a kérdés, hozzánk mindez mikor ér ide teljes valójában.

Forrás: vezess.hu
2006 nyarán egy Nissan Navara tesztelése során napelemes rendszerek telepítésében vettünk részt a Hortobágyon. Ekkor még nem sejtettük, csupán pár év kell ahhoz, hogy a napelemes rendszerek és az autók közel kerüljenek egymáshoz.

A jöv? elkezd?dött

Nem az els? eset, hogy valaki elektromos járm?vet tesztelhetett, ám nekünk most arra is lehet?ségünk nyílt, hogy a teszt során megmérjük, ténylegesen mennyi áramot fogyasztanak ezek a járm?vek. S?t, azt is kiszámoltuk, milyen költséggel tudnánk ezt otthonunkban el?állítani. Megdöbbent? eredményre jutottunk.

Tesztalanyunk egy Peugeot Ion elektromos autó és egy A2B Metro elektromos kerékpár volt. Mindkét járm?r?l elmondható, hogy kiemelkednek a piacon kapható közlekedési eszközök közül, hiszen mind teljesítményben, mind dizájnban felveszik a versenyt elavult benzines/dízel vagy lábbal hajtott társaikkal.

Az iOn fogyasztása
/ 100 km
Az iOn fogyasztása / 15 000 km Évi 15000 km megtételéhez szükséges napelemes rendszer
Saját mérés (Bp-Dunakanyar-Bp) 11,23 kWh 1684,5 kWh 1,35kW, éjszakai árammal töltve: 0,84 kW
Nappali árammal 546 Ft 81 943 Ft 1 100 000 Ft
Éjszakai árammal 339 Ft 50 795 Ft 800 000 Ft

*25 Celsius-fok h?mérsékleten, 2 gyermekkel és 2 feln?ttel, esetenként légkondicionálást használva
**Déli fekvés?, 20-40 fokos tet?n elhelyezett, közepes min?ség? napelemmel, évi 1250 kWh/ év áramtermeléssel számolva

112 km után még maradt 40

Halk és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járm?vek

A tesztet az elektromos Peugeot-val kezdtük. Az els? napon bepakoltam a családot (2 feln?tt, 2 gyermek) és irány a Dunakanyar! Odafelé még meglehet?sen óvatosan vezettem, hazafelé már jóval sportosabb stílusban jöttünk.

Hazafelé okozott némi izgalmat, hogy lesz-e elég amper az akkumulátorokban, de otthon örömmel konstatáltam, hogy 112 km megtétele után még mindig 40 km hatótávolság maradt az autóban és jöhetett az esti töltés.

Nem kell megijedni, bár közben igen furcsa hangokat hallat az autó, mintha savas akkumulátorok pezsegnének.

Mennyibe kerül az otthoni er?m??

2,8kW teljesítmény? napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban

Magyarországon jelenleg több száz családi házas és néhány tucat nagyobb céges vagy intézményi hálózatos napelemes rendszer m?ködik. A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni. A legelterjedtebb panelek hatásfoka 14-19 % közötti. Egy családi házat és egy elektromos autót teljes egészében ellátó rendszer kiépítése, közepes min?ség? napelemekkel, 3,5 millió forintot emészt fel. Egy villanyautó napi tankolására a harmadennyibe kerül? rendszer is elég.

Több napelem sorba kapcsolásával és egy úgynevezett inverter segítségével a napelemek által termelt elektromos áramot betáplálhatjuk saját hálózatunkba. Nyáron el?fordul, hogy a termelés nagyobb a fogyasztásnál, de 2005 óta ezt valamennyi áramszolgáltató szaldóelszámolással jóváírja, azaz a megtermelt és el nem használt áramot éves szinten levonja a fogyasztásunkból. (Ehhez a villanyórát digitális kétirányú mér?re kell cserélni.) Nyugat-Európában és például Szlovákiában vagy Csehországban emelt árat fizetnek a napelemmel megtermelt áramért, amire 2012-t?l nálunk is némi remény mutatkozik.

Nagyon takarékos: 11,2 kWh százon

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó

Alig vártam a reggelt, hogy kiderüljön, mennyi áramot fogyasztottunk utunk során. Természetesen az adatokat fogyasztásmér?vel mértük meg, ami 12,65 kWh-át mutatott. Ennyi áramunk bánta a 112,5 kilométeres kirándulást.

Hogy ez mit is jelent valójában? 11,23 kilowattóra /100 km, ami igen csekély érték.

Ha hazafelé is jobban odafigyeltem volna a fogyasztásra, alighanem 10 kWh/100 km közelébe is le lehetett volna tornászni a fogyasztást. A mért adatok alapján az áramszükséglet 11,23 kWh/100 km, tehát 1684,5 kWh/15 000 km.

Autózás egy évig 51 vagy 82 ezer forintból

2003 óta m?ködnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon

Azaz, ha évente 15 ezer kilométert furikázunk ezzel az autóval (ami a maximum 150 km-es hatótáv miatt nem valószín?), 1684,5 kWh áramunk bánja. Átszámolva: nappali árammal ez kevesebb, mint 82 000 Ft/év, éjszakaival pedig 51 000 forintnál is kevesebb (bruttó).

Miért gondolom, hogy a jöv? nem az üzemanyagcellás, gázos csodamasináké, hanem az elektromos autóké? A magyarázat nagyon egyszer?: elektromosságot el? lehet állítani olajból, gázból, szénb?l, atomból, napból, geotermikus energiából, szélb?l, vízb?l. És mindez már háztartási viszonylatban is lehetséges, például hálózatos napelemes rendszerekkel.

Elég tíz négyzetméter napelem

Ezzel vissza is tértünk a napelemek és az autók kapcsolatához. 15 ezer km/év megtételéhez ugyebár 1684,5 kWh áram kell. Ehhez a magyarországi napsütéses órákat és tapasztalati értékeket alapul véve már egy 1,35 kW-os napelemes rendszer is elegend?.

Ez azt jelenti, ha 10 db 1 nm-es napelemmel biztosíthatjuk az ingyenes munkába járást. Márpedig ennyi napelem kényelmesen elfér egy garázstet?n is.

Csak az autóhoz: 1,2 millió Ft

Hogy mibe kerül mindez? A napelemek ára az elmúlt két év során a felére esett, jelenleg egy ekkora rendszer teljes kivitelezési költsége közepes min?ség? napelemmel bruttó 1.2 millió Ft.

Robbanás el?tt a villanyautó-kínálat

Már most látszik, hogy a mobiltelefonokban kifejlesztett és tömegben gyártott lítium akkumulátorok nemsokára az autókban is versenyképesek lesznek. Az amerikai Tesla kijön a négyajtós változattal. Éveket kell rá várni, már most akkora a kereslet. Dániában a legnagyobb darabszámban eladott kisautó az elektromos Citroën, Mitsubishi és Peugeot volt. A Nissan LEAF az Év Autója lett. A kínai BYD jöv?re hozza elektromos autóit Európába. A Mitsubishi nyolc, a Renault szintén több elektromos autót dob piacra jöv?re és az azt követ? években. Amerikában a Ford Focus már elérhet? elektromos változatban is, melyhez opcióként napelemes rendszert telepítenek a tet?re.

Azaz az autónk árának b? 10 százalékából megvan az üzemanyag is. Ne felejtsük el, ezt ráadásul úgy számoltuk, hogy nappali árammal töltünk, ha van éjszakai áramunk, akkor kisebb, 800 wattos rendszer is kiváltja költségünket. (Mert a hálózatos rendszerben nem a saját tet?n termelt árammal tölt?dik az autó! A háztartási napelem er?m?ként m?ködik, a termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót.)

A komplett háztartásra 3,5 millió forint

Ha a ház teljes áramfogyasztását akarjuk kiváltani, kb. 3 kW-os rendszerre van szükségünk. Az autónkhoz még 1,35 kW, tehát összesen 4,35 kilowatt napelem kell, ami 30 négyzetméternyi területet igényel, tehát simán elfér egy családi ház tetején.

Ennek ára bruttó 3-3.5 millió Ft. Ha most építünk házat vagy az 1992 el?tt épült házunk energetikai rendszerét újítjuk fel és elég gyorsak voltunk, akár 50% állami támogatásra pályázhattunk.

Ha az ígéretek megvalósulnak, szeptembert?l ismét lesz kizárólag napelem/napkollektor rendszerekre pályázat.

A jöv? lassan valósággá válik és talán nem is lesz olyan rossz. Csendesnek, füstmentesnek ígérkezik, akár önellátók lehetünk az áramfelhasználás és közlekedés terén.

Már csak az a kérdés, hozzánk mindez mikor ér ide teljes valójában.

Forrás: vezess.hu
2006 nyarán egy Nissan Navara tesztelése során napelemes rendszerek telepítésében vettünk részt a Hortobágyon. Ekkor még nem sejtettük, csupán pár év kell ahhoz, hogy a napelemes rendszerek és az autók közel kerüljenek egymáshoz.

A jöv? elkezd?dött

Nem az els? eset, hogy valaki elektromos járm?vet tesztelhetett, ám nekünk most arra is lehet?ségünk nyílt, hogy a teszt során megmérjük, ténylegesen mennyi áramot fogyasztanak ezek a járm?vek. S?t, azt is kiszámoltuk, milyen költséggel tudnánk ezt otthonunkban el?állítani. Megdöbbent? eredményre jutottunk.

Tesztalanyunk egy Peugeot Ion elektromos autó és egy A2B Metro elektromos kerékpár volt. Mindkét járm?r?l elmondható, hogy kiemelkednek a piacon kapható közlekedési eszközök közül, hiszen mind teljesítményben, mind dizájnban felveszik a versenyt elavult benzines/dízel vagy lábbal hajtott társaikkal.

Az iOn fogyasztása
/ 100 km
Az iOn fogyasztása / 15 000 km Évi 15000 km megtételéhez szükséges napelemes rendszer
Saját mérés (Bp-Dunakanyar-Bp) 11,23 kWh 1684,5 kWh 1,35kW, éjszakai árammal töltve: 0,84 kW
Nappali árammal 546 Ft 81 943 Ft 1 100 000 Ft
Éjszakai árammal 339 Ft 50 795 Ft 800 000 Ft

*25 Celsius-fok h?mérsékleten, 2 gyermekkel és 2 feln?ttel, esetenként légkondicionálást használva
**Déli fekvés?, 20-40 fokos tet?n elhelyezett, közepes min?ség? napelemmel, évi 1250 kWh/ év áramtermeléssel számolva

112 km után még maradt 40

Halk és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járm?vek

A tesztet az elektromos Peugeot-val kezdtük. Az els? napon bepakoltam a családot (2 feln?tt, 2 gyermek) és irány a Dunakanyar! Odafelé még meglehet?sen óvatosan vezettem, hazafelé már jóval sportosabb stílusban jöttünk.

Hazafelé okozott némi izgalmat, hogy lesz-e elég amper az akkumulátorokban, de otthon örömmel konstatáltam, hogy 112 km megtétele után még mindig 40 km hatótávolság maradt az autóban és jöhetett az esti töltés.

Nem kell megijedni, bár közben igen furcsa hangokat hallat az autó, mintha savas akkumulátorok pezsegnének.

Mennyibe kerül az otthoni er?m??

2,8kW teljesítmény? napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban

Magyarországon jelenleg több száz családi házas és néhány tucat nagyobb céges vagy intézményi hálózatos napelemes rendszer m?ködik. A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni. A legelterjedtebb panelek hatásfoka 14-19 % közötti. Egy családi házat és egy elektromos autót teljes egészében ellátó rendszer kiépítése, közepes min?ség? napelemekkel, 3,5 millió forintot emészt fel. Egy villanyautó napi tankolására a harmadennyibe kerül? rendszer is elég.

Több napelem sorba kapcsolásával és egy úgynevezett inverter segítségével a napelemek által termelt elektromos áramot betáplálhatjuk saját hálózatunkba. Nyáron el?fordul, hogy a termelés nagyobb a fogyasztásnál, de 2005 óta ezt valamennyi áramszolgáltató szaldóelszámolással jóváírja, azaz a megtermelt és el nem használt áramot éves szinten levonja a fogyasztásunkból. (Ehhez a villanyórát digitális kétirányú mér?re kell cserélni.) Nyugat-Európában és például Szlovákiában vagy Csehországban emelt árat fizetnek a napelemmel megtermelt áramért, amire 2012-t?l nálunk is némi remény mutatkozik.

Nagyon takarékos: 11,2 kWh százon

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó

Alig vártam a reggelt, hogy kiderüljön, mennyi áramot fogyasztottunk utunk során. Természetesen az adatokat fogyasztásmér?vel mértük meg, ami 12,65 kWh-át mutatott. Ennyi áramunk bánta a 112,5 kilométeres kirándulást.

Hogy ez mit is jelent valójában? 11,23 kilowattóra /100 km, ami igen csekély érték.

Ha hazafelé is jobban odafigyeltem volna a fogyasztásra, alighanem 10 kWh/100 km közelébe is le lehetett volna tornászni a fogyasztást. A mért adatok alapján az áramszükséglet 11,23 kWh/100 km, tehát 1684,5 kWh/15 000 km.

Autózás egy évig 51 vagy 82 ezer forintból

2003 óta m?ködnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon

Azaz, ha évente 15 ezer kilométert furikázunk ezzel az autóval (ami a maximum 150 km-es hatótáv miatt nem valószín?), 1684,5 kWh áramunk bánja. Átszámolva: nappali árammal ez kevesebb, mint 82 000 Ft/év, éjszakaival pedig 51 000 forintnál is kevesebb (bruttó).

Miért gondolom, hogy a jöv? nem az üzemanyagcellás, gázos csodamasináké, hanem az elektromos autóké? A magyarázat nagyon egyszer?: elektromosságot el? lehet állítani olajból, gázból, szénb?l, atomból, napból, geotermikus energiából, szélb?l, vízb?l. És mindez már háztartási viszonylatban is lehetséges, például hálózatos napelemes rendszerekkel.

Elég tíz négyzetméter napelem

Ezzel vissza is tértünk a napelemek és az autók kapcsolatához. 15 ezer km/év megtételéhez ugyebár 1684,5 kWh áram kell. Ehhez a magyarországi napsütéses órákat és tapasztalati értékeket alapul véve már egy 1,35 kW-os napelemes rendszer is elegend?.

Ez azt jelenti, ha 10 db 1 nm-es napelemmel biztosíthatjuk az ingyenes munkába járást. Márpedig ennyi napelem kényelmesen elfér egy garázstet?n is.

Csak az autóhoz: 1,2 millió Ft

Hogy mibe kerül mindez? A napelemek ára az elmúlt két év során a felére esett, jelenleg egy ekkora rendszer teljes kivitelezési költsége közepes min?ség? napelemmel bruttó 1.2 millió Ft.

Robbanás el?tt a villanyautó-kínálat

Már most látszik, hogy a mobiltelefonokban kifejlesztett és tömegben gyártott lítium akkumulátorok nemsokára az autókban is versenyképesek lesznek. Az amerikai Tesla kijön a négyajtós változattal. Éveket kell rá várni, már most akkora a kereslet. Dániában a legnagyobb darabszámban eladott kisautó az elektromos Citroën, Mitsubishi és Peugeot volt. A Nissan LEAF az Év Autója lett. A kínai BYD jöv?re hozza elektromos autóit Európába. A Mitsubishi nyolc, a Renault szintén több elektromos autót dob piacra jöv?re és az azt követ? években. Amerikában a Ford Focus már elérhet? elektromos változatban is, melyhez opcióként napelemes rendszert telepítenek a tet?re.

Azaz az autónk árának b? 10 százalékából megvan az üzemanyag is. Ne felejtsük el, ezt ráadásul úgy számoltuk, hogy nappali árammal töltünk, ha van éjszakai áramunk, akkor kisebb, 800 wattos rendszer is kiváltja költségünket. (Mert a hálózatos rendszerben nem a saját tet?n termelt árammal tölt?dik az autó! A háztartási napelem er?m?ként m?ködik, a termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót.)

A komplett háztartásra 3,5 millió forint

Ha a ház teljes áramfogyasztását akarjuk kiváltani, kb. 3 kW-os rendszerre van szükségünk. Az autónkhoz még 1,35 kW, tehát összesen 4,35 kilowatt napelem kell, ami 30 négyzetméternyi területet igényel, tehát simán elfér egy családi ház tetején.

Ennek ára bruttó 3-3.5 millió Ft. Ha most építünk házat vagy az 1992 el?tt épült házunk energetikai rendszerét újítjuk fel és elég gyorsak voltunk, akár 50% állami támogatásra pályázhattunk.

Ha az ígéretek megvalósulnak, szeptembert?l ismét lesz kizárólag napelem/napkollektor rendszerekre pályázat.

A jöv? lassan valósággá válik és talán nem is lesz olyan rossz. Csendesnek, füstmentesnek ígérkezik, akár önellátók lehetünk az áramfelhasználás és közlekedés terén.

Már csak az a kérdés, hozzánk mindez mikor ér ide teljes valójában.
2006 nyarán egy Nissan Navara tesztelése során napelemes rendszerek telepítésében vettünk részt a Hortobágyon. Ekkor még nem sejtettük, csupán pár év kell ahhoz, hogy a napelemes rendszerek és az autók közel kerüljenek egymáshoz.

A jöv? elkezd?dött

Nem az els? eset, hogy valaki elektromos járm?vet tesztelhetett, ám nekünk most arra is lehet?ségünk nyílt, hogy a teszt során megmérjük, ténylegesen mennyi áramot fogyasztanak ezek a járm?vek. S?t, azt is kiszámoltuk, milyen költséggel tudnánk ezt otthonunkban el?állítani. Megdöbbent? eredményre jutottunk.

Tesztalanyunk egy Peugeot Ion elektromos autó és egy A2B Metro elektromos kerékpár volt. Mindkét járm?r?l elmondható, hogy kiemelkednek a piacon kapható közlekedési eszközök közül, hiszen mind teljesítményben, mind dizájnban felveszik a versenyt elavult benzines/dízel vagy lábbal hajtott társaikkal.

Az iOn fogyasztása
/ 100 km
Az iOn fogyasztása / 15 000 km Évi 15000 km megtételéhez szükséges napelemes rendszer
Saját mérés (Bp-Dunakanyar-Bp) 11,23 kWh 1684,5 kWh 1,35kW, éjszakai árammal töltve: 0,84 kW
Nappali árammal 546 Ft 81 943 Ft 1 100 000 Ft
Éjszakai árammal 339 Ft 50 795 Ft 800 000 Ft

*25 Celsius-fok h?mérsékleten, 2 gyermekkel és 2 feln?ttel, esetenként légkondicionálást használva
**Déli fekvés?, 20-40 fokos tet?n elhelyezett, közepes min?ség? napelemmel, évi 1250 kWh/ év áramtermeléssel számolva

112 km után még maradt 40

 

Halk és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járm?vek

A tesztet az elektromos Peugeot-val kezdtük. Az els? napon bepakoltam a családot (2 feln?tt, 2 gyermek) és irány a Dunakanyar! Odafelé még meglehet?sen óvatosan vezettem, hazafelé már jóval sportosabb stílusban jöttünk.

Hazafelé okozott némi izgalmat, hogy lesz-e elég amper az akkumulátorokban, de otthon örömmel konstatáltam, hogy 112 km megtétele után még mindig 40 km hatótávolság maradt az autóban és jöhetett az esti töltés.

Nem kell megijedni, bár közben igen furcsa hangokat hallat az autó, mintha savas akkumulátorok pezsegnének.

Mennyibe kerül az otthoni er?m??

 

2,8kW teljesítmény? napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban

Magyarországon jelenleg több száz családi házas és néhány tucat nagyobb céges vagy intézményi hálózatos napelemes rendszer m?ködik. A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni. A legelterjedtebb panelek hatásfoka 14-19 % közötti. Egy családi házat és egy elektromos autót teljes egészében ellátó rendszer kiépítése, közepes min?ség? napelemekkel, 3,5 millió forintot emészt fel. Egy villanyautó napi tankolására a harmadennyibe kerül? rendszer is elég.

Több napelem sorba kapcsolásával és egy úgynevezett inverter segítségével a napelemek által termelt elektromos áramot betáplálhatjuk saját hálózatunkba. Nyáron el?fordul, hogy a termelés nagyobb a fogyasztásnál, de 2005 óta ezt valamennyi áramszolgáltató szaldóelszámolással jóváírja, azaz a megtermelt és el nem használt áramot éves szinten levonja a fogyasztásunkból. (Ehhez a villanyórát digitális kétirányú mér?re kell cserélni.) Nyugat-Európában és például Szlovákiában vagy Csehországban emelt árat fizetnek a napelemmel megtermelt áramért, amire 2012-t?l nálunk is némi remény mutatkozik.

Nagyon takarékos: 11,2 kWh százon

 

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó

Alig vártam a reggelt, hogy kiderüljön, mennyi áramot fogyasztottunk utunk során. Természetesen az adatokat fogyasztásmér?vel mértük meg, ami 12,65 kWh-át mutatott. Ennyi áramunk bánta a 112,5 kilométeres kirándulást.

Hogy ez mit is jelent valójában? 11,23 kilowattóra /100 km, ami igen csekély érték.

Ha hazafelé is jobban odafigyeltem volna a fogyasztásra, alighanem 10 kWh/100 km közelébe is le lehetett volna tornászni a fogyasztást. A mért adatok alapján az áramszükséglet 11,23 kWh/100 km, tehát 1684,5 kWh/15 000 km.

Autózás egy évig 51 vagy 82 ezer forintból

 

2003 óta m?ködnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon

Azaz, ha évente 15 ezer kilométert furikázunk ezzel az autóval (ami a maximum 150 km-es hatótáv miatt nem valószín?), 1684,5 kWh áramunk bánja. Átszámolva: nappali árammal ez kevesebb, mint 82 000 Ft/év, éjszakaival pedig 51 000 forintnál is kevesebb (bruttó).

Miért gondolom, hogy a jöv? nem az üzemanyagcellás, gázos csodamasináké, hanem az elektromos autóké? A magyarázat nagyon egyszer?: elektromosságot el? lehet állítani olajból, gázból, szénb?l, atomból, napból, geotermikus energiából, szélb?l, vízb?l. És mindez már háztartási viszonylatban is lehetséges, például hálózatos napelemes rendszerekkel.

Elég tíz négyzetméter napelem

Ezzel vissza is tértünk a napelemek és az autók kapcsolatához. 15 ezer km/év megtételéhez ugyebár 1684,5 kWh áram kell. Ehhez a magyarországi napsütéses órákat és tapasztalati értékeket alapul véve már egy 1,35 kW-os napelemes rendszer is elegend?.

Ez azt jelenti, ha 10 db 1 nm-es napelemmel biztosíthatjuk az ingyenes munkába járást. Márpedig ennyi napelem kényelmesen elfér egy garázstet?n is.

Csak az autóhoz: 1,2 millió Ft

Hogy mibe kerül mindez? A napelemek ára az elmúlt két év során a felére esett, jelenleg egy ekkora rendszer teljes kivitelezési költsége közepes min?ség? napelemmel bruttó 1.2 millió Ft.

Robbanás el?tt a villanyautó-kínálat

Már most látszik, hogy a mobiltelefonokban kifejlesztett és tömegben gyártott lítium akkumulátorok nemsokára az autókban is versenyképesek lesznek. Az amerikai Tesla kijön a négyajtós változattal. Éveket kell rá várni, már most akkora a kereslet. Dániában a legnagyobb darabszámban eladott kisautó az elektromos Citroën, Mitsubishi és Peugeot volt. A Nissan LEAF az Év Autója lett. A kínai BYD jöv?re hozza elektromos autóit Európába. A Mitsubishi nyolc, a Renault szintén több elektromos autót dob piacra jöv?re és az azt követ? években. Amerikában a Ford Focus már elérhet? elektromos változatban is, melyhez opcióként napelemes rendszert telepítenek a tet?re.

Azaz az autónk árának b? 10 százalékából megvan az üzemanyag is. Ne felejtsük el, ezt ráadásul úgy számoltuk, hogy nappali árammal töltünk, ha van éjszakai áramunk, akkor kisebb, 800 wattos rendszer is kiváltja költségünket. (Mert a hálózatos rendszerben nem a saját tet?n termelt árammal tölt?dik az autó! A háztartási napelem er?m?ként m?ködik, a termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót.)

A komplett háztartásra 3,5 millió forint

Ha a ház teljes áramfogyasztását akarjuk kiváltani, kb. 3 kW-os rendszerre van szükségünk. Az autónkhoz még 1,35 kW, tehát összesen 4,35 kilowatt napelem kell, ami 30 négyzetméternyi területet igényel, tehát simán elfér egy családi ház tetején.

Ennek ára bruttó 3-3.5 millió Ft. Ha most építünk házat vagy az 1992 el?tt épült házunk energetikai rendszerét újítjuk fel és elég gyorsak voltunk, akár 50% állami támogatásra pályázhattunk.

Ha az ígéretek megvalósulnak, szeptembert?l ismét lesz kizárólag napelem/napkollektor rendszerekre pályázat.

A jöv? lassan valósággá válik és talán nem is lesz olyan rossz. Csendesnek, füstmentesnek ígérkezik, akár önellátók lehetünk az áramfelhasználás és közlekedés terén.

Már csak az a kérdés, hozzánk mindez mikor ér ide teljes valójában.

Forrás: vezess.hu

Már hónapokkal ezel?tt sejtettük, hogy valami készül, s lám, nem takargatták tovább.

Egyre kevesebb a hely, és egyre s?r?bb a forgalom a nagyvárosokban, valamint azok vonzáskörnyezetében. A társadalmi és politikai keretfeltételek folyamatos változásával együtt újabb és újabb követelmények fogalmazódnak meg az egyéni közlekedéssel kapcsolatban. Az elektromotoros BMW E-Scooter tanulmány innovatív módon alkalmazkodik az átalakulóban lév? városi mobilitáshoz.

Míg a jelenleg kapható elektromos robogók szerény menetteljesítményeik és csekély hatótávolságuk miatt szinte kizárólag városon belüli használatra, vagyis kisebb távolságok megtételére alkalmasak, addig a BMW E-Scooter lényegesen nagyobb mozgásszabadságot biztosít a felhasználóknak.

Jelent?s hatótávolság és kiváló menetteljesítmények

A napi ingázásra tervezett, ezért a Német Közeledési, Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium támogatását élvez?, jöv?be mutató járm? két szempontból feltétlenül példaérték?nek tekinthet?: az egyik, hogy a bels? égés? motorral szerelt nagytest? robogókéval veteked? menetteljesítményekkel büszkélkedhet, a másik, hogy komoly távolságot tud megtenni egyszeri feltöltéssel életszer? használati körülmények között.

Kell?en er?s és gyors tehát ahhoz, hogy gond nélkül, biztonságosan lehessen el?zni vele, akár városon belüli autópálya-szakaszokon, két személlyel is. Az sem jelent különösebb kihívást számára, ha meredek emelked?n kell elindulnia két személlyel.

Névleges teljesítményének köszönhet?en könnyedén lépést tud tartani napjaink 600 köbcentiméteres maxirobogóival a városi forgalom szempontjából nagy jelent?séggel bíró 0-60 km/h sebességtartományban.

Nagy kapacitású akkumulátorának egyszeri feltöltésével több mint 100 kilométert tud megtenni hétköznapi forgalmi körülmények között, vagyis nagy távolságon képes szavatolni a jelent?s használati értékkel párosuló, tiszta m?ködést.

Gyors feltöltés hagyományos hálózatról

Mivel az Európában, az USA-ban, Kanadában és Japánban használatos háztartási konnektorokról minden további nélkül fel lehet tölteni a BMW E-Scooter akkumulátorát, nincs szüksége külön tölt?állomásra. Akkor is kevesebb, mint három óra alatt menetkész, ha teljesen kifogyott bel?le az áram. A tanulmánnyal szerzett gyakorlati tapasztalatok azonban azt mutatták, hogy a legritkább esetben merül le teljesen az akkumulátor, vagyis általában még rövidebb töltési id?vel lehet számolni.

Váz

A manapság használatos nagytest?, robbanómotoros robogóktól eltér?en a tanulmánynak nincs f?váza. Ehelyett a cellák felügyeletét ellátó elektronikának is otthont adó alumínium akkumulátorház szolgál benne tehervisel? elemként. Ehhez kapcsolódik a kormánynyak, a hátsó váz, valamint a közvetlen felfogatású, fekv? helyzet? rugóstaggal párosított leng?villa a bal oldalon.

Elektromos hajtás, elektronika és tölt?készülék

A nagy teljesítmény miatt nem közvetlen hajtású vagy bolygóm?ves kerékagymotor, hanem egy az akkumulátorház mögé telepített er?s elektromotor teljesít szolgálatot a BMW Motorrad kísérleti járm?vében. A szekunderhajtás feladatát a motort és a hajtófogas szíjtárcsát összeköt? fogasszíj látja el. A szíjtárcsa adja át a hajtónyomatékot a hátsó kerékre görg?s lánc segítségével. Ha motorfékes üzemmódban vagy lassításkor csökken az E-Scooter sebessége, visszatáplálódik az akkumulátorába az ilyenkor felszabaduló energia, használattól függ?en 10-20 százalékkal megnövelve a hatótávolságot.

Az akkumulátorház tetején kaptak helyet a villanyüzemet felügyel? elektrotechnikai részegységek. Mind menet közben, mind az akkumulátor töltésekor begy?jtik és folyamatosan kiértékelik az olyan, lényeges adatokat, mint az akkumulátor-cellák h?mérséklete és feszültsége. Az elektronika ún. menetszabályzóként m?ködik, és ellátja a motor vezérlését. A tölt?készülék kábelének segítségével hagyományos konnektorból lehet feltölteni az akkumulátort. A szigetelésfelügyel?, a nagyfeszültség? indikátor és a nagyfeszültség? elosztó mellett a DC-DC-átalakító is része a rendszernek. Ez utóbbi arra szolgál, hogy kisfeszültséggé alakítsa át a nagyfeszültséget a 12 voltos fedélzeti hálózat, de különösen a vezérl?egységek számára.

H?tés

Menet közben folyadékh?tés temperálja az elektromotort és az azt kiszolgáló elektronikát. A tölt?készülék termikus egyensúlyát is ilyen biztosítja. A h?t?folyadékot elektromos szivattyú keringeti. Míg az elektromos autóknál többnyire h?t?anyagot használnak az akkumulátor h?tésére, addig a BMW E-Scooteren helytakarékossági okokból légh?tés látja el ugyanezt a feladatot.

Biztonság

A BMW Motorrad azon kevés motorkerékpár-gyártók egyike, akik fel tudják használni a személygépkocsi-gyártásban szerzett tapasztalataikat az elektromos járm?vek fejlesztése során. A BMW E-Scooter esetében ez nemcsak m?szaki részegységek átvételét, hanem mindenekel?tt a nagyfeszültség? technika és az ahhoz kapcsolódó biztonsági követelmények adaptációját is jelenti. Ez az els? elektromotoros kétkerek?, amely a világ vezet? autógyártói által a nagyfeszültség biztonságos használatára (>60 Volt) és a megbízható m?ködésre vonatkozóan kidolgozott szabványok figyelembe vételével készült.

Forrás: Totalbike

Vélemény, hozzászólás?