Elképesztő, amit a Tesla művel

Share Button

Soha nem volt még olyan magas a Tesla árfolyama, mint most. Bár az amerikai elektromosautó-gyártó még csak néhány ezer autót ad el évente, máris jóval értékesebb, mint a több millió autót értékesít? Fiat és Peugeot/Citroen együtt, a Tesla már harmadával többet ér, mint a magyar t?zsdei cégek összesen. Az alábbiakban összegy?jtöttük, mi hajtja a Tesla árfolyamát. 

Új csúcson a Tesla

A Tesla Motors árfolyama tegnap új csúcsra emelkedett, a részvények közel 200 dollárig raliztak, csak idén több, mint 30 százalékot emelkedett az árfolyam.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel
De mi hajtja?

A Tesla Motors szárnyalása nem véletlen, az elmúlt hetekben-hónapokban több olyan hír, esemény és bejelentés is napvilágot látott, ami hozzájárul a Tesla-sztori folytatódásához:

1. Megnyílt a hatalmas kínai piac

A Tesla Motors január 22-én megkezdte a Model S értékesítését Kínában, ezzel az amerikai elektromosautó-gyártó betette a lábát a világ legnagyobb autópiacára, ahol kiemelked?en nagy a kereslet a luxustermékek iránt. Ennek köszönhet?en a cég még úgy is jelent?s keresletre számíthat, hogy a szállítási költségek, a vámdíjak és az adók hatására közel 50 százalékkal drágábban adja majd a cég a Model S-t, mint Amerikában. Az értékesítéseket segítheti továbbá az is, hogy a kínai hatóságok a magas légszennyezettség miatt a korábban jelzettnél kisebb mértékben csökkentik az elektromos autók vásárlásának támogatását (az eredeti terv szerint 2014-ben 10 százalékkal, 2015-ben pedig 20 százalékkal csökkent volna a támogatás, amit végül csak 5 majd 10 százalékkal mérsékelnek).
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Forrás: Europress / Getty

2. Európai hadjárat

A Tesla tovább halad a megkezdett úton annak érdekében, hogy értékesítéseit növelje. A cég ennek érdekében tavaly megnyitotta els? európai gyárát Hollandiában. Továbbá telepítette els? európai feltölt? állomásait Norvégiában, a következ? hónapokban pedig újabb tölt?állomások létesülnek majd Nyugat- és Közép-Európa szerte. Ezzel párhuzamosan pedig egymás után nyílnak a Tesla-szalonok Európa-szerte.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

3. B?vül a tölt?hálózat Amerikában is

A cég nem feledkezik meg Észak-Amerikáról sem, a Tesla els? számú piacán tovább b?víti tölt?hálózatát, így el?segítve az egész országot behálózó tölt?rendszer kiépülését. A folyamatosan b?vül? hálózati lefedettség ugyanis az egyik legnyomósabb érv amellett, hogy valaki Teslát válasszon más gyártók által kínált modellek helyett.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Forrás: Tesla

4. Indul a termékoffenzíva

A Tesla a tervek szerint limitált darabszámban már idén piacra dobhatja a Model X-et (a tömegtermelés 2015 második felében várható), amit felfokozott várakozások el?znek meg. Elon Musk, a Tesla Motors vezére a távlati tervekr?l annyit árult el, hogy modellpalettájukat „legfeljebb fél tucatra” kívánják b?víteni. Musk szerint ugyanis „lényegi különbségnek kell lennie az egyes modellek között”. Ugyanakkor a hat különböz? Tesla modell már óriási el?relépés lenne a most egyedüliként elérhet? Model S-hez képest.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Forrás: Tesla

5. B?vülhet a közvetlen értékesítés

A Tesla nagy háborúban áll az amerikai autókeresked?kkel, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy rajtuk keresztül adhassanak csak el járm?veket az autógyártók. A Tesla viszont igyekszik megkerülni ?ket és közvetlenül kapcsolatba kerülni a vásárlókkal, így ugyanis magasabb profitot ér el a cég. A vállalat korábban megszerezte a jogot arra, hogy az autókeresked? hálózatokat megkerülve saját maga értékesítse járm?veit a vásárlóinak néhány amerikai államban. Georgia államban mindössze 150 autót adhat el a cég évente, ez a szám azonban a jöv?ben tízszeresére b?vülhet, ugyanis egy február 6-án benyújtott republikánus törvényjavaslat 1 500-ra emelné a közvetlenül a vásárlóknak értékesíthet? modellek számát.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Forrás: Europress / Getty

6. A Tesla Model S a legjobbak között

A cég hamar túltette magát azon, hogy több t?zeset megtépázta hírnevét. A Tesla ugyanis bebizonyította, hogy nem ? hibázott és az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) is újból meger?sítette a Model S töréstesztjeinek eredményét, ahol az összes kategóriában öt csillagos értékelést kapott. A vásárlók pedig továbbra is ódákat zengtek az autóról, így nem csoda, hogy a Consumer Report legfrissebb, február elején megjelent felmérésében a korábbi 11. helyr?l az 5. helyre ugrott az USA-ban legkedveltebb márkák rangsorában.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Forrás: Tesla

7. Használtan többet ér a Tesla

Az Iseecars.com a múlt héten arról számolt be, hogy Amerikában egy használt Model S ára 100 ezer dollár környékén mozog, míg újonnan 80 ezer dollárért megvehet?, vagyis míg a legtöbb autó néhány hónap alatt 10-20 százalékot veszít értékéb?l, addig a Tesla ára felfelé kúszik. A jelenség mögött az áll, hogy a korlátozott gyártókapacitás miatt hónapokat kell várnia annak, aki új Teslát rendel, sokan nem várnak, és inkább megveszik használtan és drágábban a Teslát, ez alapján pedig befektetésnek sem utolsó a Model S.

8. Felvásárlási célpont lehet a vállalat

A Generál Motors már akár idén felvásárolhatja az elektromos luxusautó-gyártó vállalatot, err?l a Praxis Trading elemz?je, Yra Harris beszélt január elején a CNBC-nek adott interjújában. A Tesla felvásárlásával kapcsolatban már korábban is voltak találgatások, több autógyártó neve felmerült már a potenciális vev?k között, konkrét lépések azonban nem történtek.

9. Bomba meglepetés – várt felett az értékesítés

A cég január közepén jelentette be, 6 900 darab Tesla Motel S talált új gazdára. Ez rekord negyedéves értékesítést jelentett a cég történetében, ráadásul a cég korábbi el?rejelzéséhez képest (6 000 darab) 15 százalékkal jobb eredmény született. A cég 2013-ban közel 22 500 darab Model S-t értékesített. A Tesla Motors ráadásul nagyon optimista az idei évvel kapcsolatban is, arra számítanak, hogy az értékesítésük megduplázódik idén.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

10. Felfokozott várakozások a gyorsjelentés el?tt

A cég vezére, Elon Musk a harmadik negyedéves számok közzététele után bejelentette, hogy a K+F költségek 25 százalékkal fognak növekedni a negyedik negyedévben, ráadásul a dinamikus nemzetközi és hazai terjeszkedés is erodálja majd a társaság negyedik negyedéves eredményét. Ez pedig csalódást okozott a piaci szerepl?k körében. A várt feletti eladásokat látva viszont sokan úgy gondolják, hogy a vállalat a várakozásoknál er?sebb számokat tehet közzé február 19-én. Véleményük szerint a megugró árbevételek mellett a költségek nem szálltak el, ez pedig a várakozásoknál magasabb bruttó fedezeti hányadot eredményezhet majd. Továbbá EPS szinten is jobban teljesíthet a vállalat a korábbi el?rejelzéseinél.

Többet ér a Tesla, mint a teljes magyar részvényt?zsde

Az elmúlt hónapok eszeveszett árfolyam er?södésének hatására a Tesla piaci kapitalizációja meghaladta a 24 milliárd dollárt, ami közel duplája a Fiat, és közel fele a Ford piaci kapitalizációjának. Mindezt úgy érte el a vállalat, hogy tavaly kevesebb, mint 25 ezer darab járm?vet értékesített. Érdekességképpen megemlíthet?, hogy a BÉT részvények kapitalizációja már csak 4300 milliárd forint, vagyis közel 19 milliárd dollár, vagyis a Tesla Motors piaci kapitalizációja alapján többet ér a teljes magyar részvénypiacnál.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Nem olcsó a cég

A Teslát nehéz összehasonlítani a hagyományos autógyártókkal, ugyanis a társaság még csak korai növekedési, míg a többi gyártó érett szakaszban van. Az elemz?i várakozások alapján azonban elmondható, hogy a cég nyeresége jelent?sen n?het az elkövetkezend? években, de ennek ellenére még mindig drága lesz a hagyományos gyártókhoz képest. Amennyiben el?re tekintünk, és a 2014-es EPS-sel (0,62 dollár) számolunk, a Tesla P/E mutatója még mindig közel 320-as (2015-ös 1,51-es EPS várakozással több mint 130-as P/E), ez extrém magas a szektor jellemz?en 10 alatti árazási szorzójához képest. Így elmondható, hogy a Tesla kifejezetten drága papírnak számít, de sosem szabad megfeledkezni arról, hogy a t?zsde a jöv?t árazza.
Elképeszt?, amit a Tesla m?vel

Forrás: portfolio.hu

Vélemény, hozzászólás?