Heti napelem (25. hét)

Share Button

Miközben folyamatosan termelnek a szolár panelek a nyári kánikulában, addig idehaza és a nagyvilágban is nagy ütemben zajlanak a napelemfejlesztések. A MAVIR fejleszti alállomásait is, amely bizakodásra adhat okot. Norvégiában pedig már függőleges napelemekkel is kísérleteznek, és megdöbbentő eredményeket érnek el.

Hálózatfejlesztéshazánkban

Az Európai Unió és Magyarország Kormánya támogatásával a MAVIR 20 alállomás és 7 távvezeték fejlesztését kezdi idén annak érdekében, hogy újabb környezetbarát naperőműveket lehessen a hazai villamosenergia-hálózatra csatlakoztatni. A beruházás keretében egyrészt tizenegy Dunántúl régióhoz tartozó alállomás (Szombathely, Győr, Gönyű, Hévíz, Toponár, Bicske, Litér, Paks, Pécs, Perkáta, Szigetcsép) és kilenc Közép-Magyarország és Észak-Alföld régióhoz tartozó alállomás (Békéscsaba, Szolnok, Sándorfalva, Debrecen-Józsa, Szabolcsbáka, Sajószöged, Felsőzsolca, Kerepes, Göd) fejlesztésére kerül sor, másrészt az alábbi hét 220 kV-os távvezeték terhelhetőségét növeli meg a MAVIR ZRt: Detk-Sajószöged I., Detk-Sajószöged II., Detk-Zugló I., Detk-Zugló II., Kisvárda-Sajószöged, Tiszalök-Sajószöged, Sajószöged-Szolnok.

Heves megyei szigetüzem

De Heves megyében is folynak a fejlesztések, ahol más megvilágításba került a közvilágítás: egyedülállóan komplex, okos rendszert építettek ki az egyik körforgalomnál. Nem csupán napelemes világítást telepítettek, több szempontból is kitűnik a hasonló megoldások közül az Andornaktályán megvalósult projekt. Eger gyorsforgalmi elérhetőségét megteremtő M25-ös autóút befejező szakaszait 2020 nyarán adták át. Ehhez kapcsolódóan készült el a Heves megyei Andornaktálya déli végén található körforgalom is – akkor még közvilágítás nélkül. Az átadás óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, hogy a csomópontot ki kell világítani. A lakott területen kívül elhelyezkedő körgeometriás csomópont megvilágítását alapvetően nem indokolja az útügyi szabályzat, ám az andornaktályai körforgalom átadása óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, a biztonságosabb közlekedés érdekében szükséges kivilágítani. A szigetszerű megvilágítás lényege, hogy a csomópontot a középszigetben felállított kandeláberekkel világítják meg, ahogyan a kerékpáros átvezetést is. A behaladási oldalakról érkezők külön világítótesttel és oszloppal így nem találkoznak. Az egyedi, saját fejlesztésű, LED-es világítótestekkel megvalósított sziget üzemben működő közvilágítás alap üzemi körülmények között a körforgalomban 10 lux, a kerékpáros átvezetésnél 15 lux megvilágítási értékkel bír. A világítás energiaellátását napelemek és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el. Éjszaka így a tárolt napenergiával üzemel a közvilágítás.

Prioritás: ellátásbiztonság

A dekarbonizáció és az ellátásbiztonság egyaránt fontos célok, jelenleg azonban az utóbbi élvez prioritást – mondta Ságvári Pál, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nemzetközi kapcsolatokért felelős elnökhelyettese a Magyar Energiakereskedők Szövetsége (MEKSZ) által szervezett szakmai konferencián. Ságvári Pál mellett Románia energiaszabályozó hatóságának (ANRE) elnökhelyettese, Nagy-Bege Zoltán is részt vett a közép-európai régió szabályozásának jövőjéről tartott panelbeszélgetésen, melyet Felsmann Balázs, a MEKSZ elnöke moderált. Ságvári Pál hangsúlyozta, az orosz-ukrán háborúra és annak energiapiaci következményeire tekintettel az elmúlt hónapokban évtizedek óta nem látott módon felértékelődött az ellátásbiztonság szerepe. Rövidtávon a legfontosabb feladat annak biztosítása, hogy a következő fűtési időszakot a szükséges gázmennyiséggel lehessen megkezdeni és az erőművek részére is elegendő olajkészlet álljon rendelkezésre.

Függőleges napelemek?

Egy norvég startup, befejezte első kísérleti projektjét, amelyhez saját függőleges napelem modulos technológiáját alkalmazta tetőn elhelyezve. Az 5 kW-os rendszert Oslóban, egy iskolaépületre szerelték fel. A modulokból álló rendszert a tető fölött 31,4 cm magasságban telepítették, nem igényel ellensúlyt vagy rögzítést, jelenleg annak megállapításán dolgoznak a szakemberek, hogy az alkalmazás minden épület és helyi szélviszonyok között is megállja a helyét. A rendszer elsősorban a saját fogyasztást fogja fedezni, míg a felesleges áramot az azonnali piacon keresztül fogják értékesíteni a hálózat felé Norvégia nettó elszámolásos rendszerének keretében. A választott tájolás 11 óra körül éri el az egyik termelési csúcsot és este 7 óra körül a másodikat; a függőleges napelem sorozatok így tengerszint feletti nagy magasságon elhelyezve lehetnek előnyösek. A legnagyobb termelésre a nap elején és este kerül sor, amikor az iskolában tanításon kívüli tevékenységek zajlanak.

Mint egy atomerőmű

Már épül a világ legnagyobb naperőműve, 1,4 millió tonna szenet spórolhat évente. A Fülöp-szigetek egyik grandiózus beruházása, az óriási naperőmű 2027-re készülhet el teljesen. Ha megépül, a létesítmény 2500-3500 megawatt energiát fog termelni, amit a 4000-4500 MWh-t kitevő akkumulátorokban tárol majd el. Mindez annyi tiszta energiát jelent, hogy évente 1,4 millió tonna szénnel, vagy 930 ezer liter olajjal kevesebbet kell elégetnie a világnak. A létesítmény egy atomerőmű teljesítményével vetekszik majd. A projekt két szakaszban, 2026-ban és 2027-ben fejeződhet be. A rendszer 20 éven át biztosan üzemel majd, így azzal számolnak a szakemberek, hogy 2046-ig sikerül jelentős mértékben csökkenteni a Fülöp-szigetek energiafüggőségét, valamint kevesebb üvegházhatású gáz kerül majd emiatt a levegőbe. Jelenleg az ország energiaszükségleteinek 57 százalékát szénből fedezi. Az ország jelenleg az energiaszükséglet 29,1 százaléka származik a megújuló forrásokból.