Néhány éven belül nem lesz drágább megvenni és fenntartani egy elektromos autót, mint egy hagyományosat, de a következő években az autógyártók jóval több elektromos autót készülnek legyártani, mint amennyit az emberek megvennének, áll a Deloitte elemzésében.
Az autógyártók mostani előrejelzései és elmúlt hónapokban tett bejelentései alapján a Deloitte előrejelzést készített az elektromos autók várható elterjedéséről. Az elemzőcég több érdekes megállapításra jutott:
Az talán nem túl meglepő, hogy más elemzőcégekhez hasonlóan a Deloitte is azzal számol, hogy meredeken emelkedik majd globális szinten az elektromos autók eladása:
- Miközben világszinten tavaly több mint 2 millió részben (hibrid) vagy teljesen elektromos autót adtak el,
- addig 2020-ra ez a szám 4 millióra,
- 2025-re 12 millióra,
- 2030-ra pedig 21 millióra emelkedik majd, ennek a 70 százalékát a teljesen elektromos autók adják majd.
Ennél már érdekesebb az a megállapítás, hogy 2022 lesz az az év, amikor globálisan, a tisztán elektromos autók teljes tulajdonlási költsége (cost of ownership), ami a vételáron túl magában foglalja például a fenntartási költségeket is, már a benzines vagy dízeles autók költségszintjére csökken, vagyis onnantól kezdve az már nem jelent korlátot a vásárlók számára, az pedig egy olyan pont lehet, ahonnan jelentősen megnőhet a kereslet az elektromos autók iránt. Az elektromos autók iránti kereslet bővülését elsősorban a tisztább üzemű autók iránti fogyasztói igény növekedése, az állami kedvezmények és ezzel párhuzamosan a belsőégésű motorral szerelt autókkal szembeni korlátozások okozzák. Ráadásul országonként eltérő az az időpont, amikor már nem magasabb a teljes tulajdonlási költsége egy elektromos autónak szemben a hagyományossal, az Egyesült Királyságban például már 2021-ben a benzines és dízeles autók átlagos költségszintjének közelébe ér az elektromos autóké.
A legizgalmasabb rész az, amikor a Deloitte arról ír, hogy az autógyártók bejelentései alapján jóval nagyobb lesz az elektromos autók kínálata, mint az a kereslet, amit az elemzőcég előre jelez. Ráadásul folyamatosan új szereplők jelennek meg az elektromos autók piacán, és ha ezt mind összeadjuk, akkor a következő egy évtizedben a kínálat közel 14 millió autóval haladhatja meg a keresletet. Ehhez a piaci helyzethez pedig a jelenlegi és az új belépő gyártóknak is alkalmazkodniuk kell. Azok a cégek lehetnek sikeresek a megváltozott piaci körülmények között, amelyek nm csak az eladáskor, de az után is pozitív fogyasztói élményt nyújtanak, de a sikerhez az is szükséges, hogy reagáljanak a fogyasztói szokások megváltozására megosztáson alapuló gazdaság irányába, de szövetségeket is kell kötniük, például akkumulátor-gyártókkal.