Az elektromos autózás szinte minden kihívása a töltéssel kapcsolatos: az autók hatótávolsága (milyen gyakran kell tölteni), a töltőhálózatok kiépítettsége, vagy éppen az akkumulátorok töltési kapacitása. A töltőhálózatok terén Európa nem áll jól két másik nagy piachoz, az Egyesült Államokhoz és Kínához képest.
Az elektromos autók térnyerése Európában is egyre nagyobb, az idei év első felében 34,3 százalékkal több tisztán elektromos autót adtak el a kontinensen tavalyhoz képet, ezzel 4,7 százalékra nőtt az elektromos autók piaci részesedése. Német szakértők szerint az idei év második felében még több elektromos autót adhatnak el Európában, összesen 556 ezer eladott példányra számítanak, 2021-re pedig az egymillió eladott elektromos autó is reálisnak tűnik.
A növekedéshez képest lemaradásban vannak a töltőhálózatok: nem pusztán a töltők számával vagy eloszlásával van gond, hanem azzal is, hogy számos különböző szolgáltató van jelen a piacon, és ezek sokszor nem kompatibilisek egymással. Magyarán szólva nem elég töltőt találni, megfelelő töltőre lesz szükség. Ezen probléma alól egyedül a Tesla-tulajdonosok mentesülnek, hiszen az amerikai cégnek saját hálózata van, ami már Európában is jól kiépült, így egy Teslával sokkal kisebb kihívás hosszabb utakra indulni.
Városon kívül jön a baj
A legtöbb elektromos autó akár a hatótávja, akár a kialakítása miatt sokkal inkább alkalmas városi közlekedésre, mint nagyobb utak megtételére országúton vagy autópályán. A városi közlekedésben ráadásul sokkal nagyobb haszna van az olyan visszatöltési rendszereknek, amelyek a fékezéskor felszabaduló energia segítségével töltik az akkumulátort.
Az országúti körülmények között tehát sokkal hamarabb lehet szükség töltésre, különösen nagyobb sebességgel történő haladáskor. Közel sincs viszont annyi töltőállomás, mint amennyi benzinkút, és maga a töltés is időigényesebb. Jól megtervezett utazás során természetesen kisebbek ezek a problémák, ám kijelenthető, hogy ma még komoly kihívás elektromos autóval menni nyaralni vagy akár vidéki rokonlátogatása is.
Inkompetens az európai töltőhálózat
Neil Winton, a Forbes újságírója egy elektromos Vauxhall Corsa tesztelése során vonta le a fenti következtetéseket. A teszt során úgy találta, hogy vidéki környezetben nagyon gyenge az autó hatótávolsága a gyári adatokhoz képest, a töltőhálózatoknál pedig komoly gondot okoz, hogy mobilszolgáltatóktól, áramszolgáltatótól és modellektől függ, hol és mit lehet tölteni. Nem beszélve arról, hogy szabad töltőt sem könnyű találni.
A felmerülő problémák a Teslákra nem vonatkoznak, ám Winton szerint könnyen bezuhanhat az elektromos autók iránti kereslet, ha a fenti problémákra rövidesen nem találnak megoldást. Mint írja, a szolgáltatóknak együtt kellene működnie ahhoz, hogy vállalható megoldás legyen hosszabb távra egy kisebb elektromos autó is.