Koppenhága lehet a világ első szén-dioxidmentes fővárosa

Share Button

Zöld átalakuláson megy át az 1, 2 millió lakosú dán f?város, a helyi hatóságok terve szerint 2025-re Koppenhágát a világ els? széndioxid-mentes nagyvárosává teszik. A város energiaellátását úgy szervezik át, hogy az igények zömét szélb?l, biomasszából és bioüzemanyagokból biztosítják. Az intézkedés lehet?vé teszi majd, hogy a város 2,5 millió tonnával csökkentse éves szén-dioxid-kibocsátását, és a zöldenergia-ipar a f?város növekedésének motorja legyen.

Koppenhága három évvel el?bb elérte azt a korábban meghirdetett középtávú célját, hogy 2015-ig a szén-dioxid-kibocsátást a 2005-ös szint 20 százalékára csökkentse. A város vezet?i szerint a második cél elérése viszont már elég nehéz lesz és kemény döntéseket foglal magában.

Frank Jensen, Koppenhága polgármestere cáfolta, hogy a környezetbarát politika korlátozná a gazdasági növekedést. Épp ennek az ellenkez?je igaz. A zöld növekedés valójában fellendítheti a gazdasági fejl?dést és az életmin?séget. Nem csak a zöld termékekr?l és szolgáltatásokról van szó, ez érinti a korlátozott er?forrásaink hatékonyabb felhasználását is. Ez hosszútávon a folyamatos növekedéshez vezet? egyetlen út – hangsúlyozta Jensen.

Más hozzáállás

A koppenhágai kiköt? közelében fekv? Middelgrunden szélpark húsz szélkereke 40 megawattos kapacitásával 40 ezer háztartásnak szolgáltat elég villamos energiát a f?városban. Steen Gade, a dán parlament éghajlat- és energetikai bizottságának elnöke szerint jó kilátásaik vannak arra, hogy nagyon sok, szélkerék által generált villamos energiát termeljenek Dánia és hosszútávon Európa több része számára is.

Dánia er?teljesen fektetett be szélenergia szektorába; a dán energiaügynökség szerint a parti és a part menti szélturbinák összes kapacitása 2010-ben 3,8 gigawatt volt, ez az ország teljes áramszükségletének a 25 százalékát jelenti. Tavaly novemberben Dánia balközép koalíciós kormánya merész tervbe kezdett, amelynek célja 100 százalék megújuló energia az energetikai és a fuvarozási szektorokban 2050-ig. E terv szerint 2020-ban a szélenergiának kell adnia az összes megtermelt áram 50 százalékát. Emellett a dán kormány támogatja más megújuló energiaforrások fejlesztését is, mint amilyen a nap-, a biomassza és az árapály energia.

Koppenhága sikeresnek bizonyult az emberek hozzáállásának megváltoztatásában is, ami a kerékpáros kultúrában és infrastruktúrában a legnyilvánvalóbb. A koppenhágaiak több mint egyharmada használ biciklit az ingázásra minden nap és a kerékpározás napi tevékenység az összes korosztály számára. A kerékpár ezenkívül a jó egészség ingyenes alternatívájával szolgál a költséges konditermi tagsággal szemben és megszünteti a gépkocsi-tulajdonlással kapcsolatos gondokat, mint az autóhitel, a parkolójegy és az emelked? üzemanyagárak.

Biciklis f?útvonalak

Ezeknek az el?nyöknek a növelésére a koppenhágai városi hatóságok elindították az úgynevezett „kerékpár szuper f?útvonalak” kezdeményezést. Az els? ilyen útvonal, amelyet hivatalosan áprilisban nyitottak meg, Koppenhága belvárosát a 22 kilométerre fekv? Albertslund külvárossal köti össze. Összesen 26 ilyen kerékpár f?útvonalat terveznek, ami 30 százalékkal fogja megnövelni a bicikli-utak számát Nagy-Koppenhágában. A kerékpár f?útvonalak a szén-dioxid kibocsátást évente 7 ezer tonnával csökkentik majd és évi 300 millió dán koronával mérséklik az egészségügyi kiadásokat, mert az ingázók egészségi állapota javul – közölték a városi hatóságok.

Koppenhága városa el?állt azzal a tervvel is, hogy kiköt?jének vizét úszásra alkalmas tisztaságúvá tegye. Az elgondolás 20 évvel ezel?tt még teljesen abszurdnak t?nhetett, mert a kiköt?t szennyezte a nagyváros régi csatornarendszere, a helyi ipar és a hajózás.

A koppenhágai városi hatóságok sikeresen megoldották a problémát, befektettek a nagyváros csatornarendszerének korszer?sítésébe. A víz min?sége annyira javult, hogy Koppenhága megnyithatott 2002-ben egy nyilvános kiköt?i fürd?helyet, ami el?segítette magának a f?város központi övezetének az újjáélesztését is. Azóta már négy ilyen nyilvános kiköt?i fürd?hellyel rendelkezik, amelyek feljavított közösségi közlekedéssel közelíthet?k meg. Ezek a kiköt?i fürd?helyek Koppenhága nevezetességeivé váltak és növelték a városnak mint turistacélpontnak a vonzerejét.

Forrás: Index.hu

Vélemény, hozzászólás?