Levegő Munkacsoport – Emelni kellene gázolaj uniós adóminimumát

Share Button

Budapest, 2012. december 13., csütörtök (MTI) – A Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (MAVIR) Zrt. a villamosenergia-rendszer egyensúlyának biztosítása mellett egyre nagyobb szerepet vállal az energetika innovatív megoldásainak alkalmazásában – mondta Bertalan Zsolt vezérigazgató csütörtökön Budapesten újságíróknak.

    Elmondta: a hazai villamosenergia-felhasználás várhatóan 1,3 százalékkal elmarad a tavalyitól. A felhasználás sok tényez?t?l függ, így például jelent?s mértékben az id?járástól. Az enyhe november négy százalékos elmaradást okozott az el?z? évihez képest – jegyezte meg a vezérigazgató.
Bertalan Zsolt kitért arra, hogy a villamosenergia-fogyasztást illet?en a téli csúcs várhatóan elmarad az el?z? évit?l. Az idei legmagasabb téli fogyasztás 6384 megawatt volt. A nyári csúcs (6288 megawatt) viszont magasabb volt a tavalyinál. Az idén is folytatódott az a tendencia, hogy közelít egymáshoz a téli és nyári fogyasztás.
A szükséges kapacitások rendelkezésre álltak, az ellátásbiztonságot a MAVIR tudta garantálni, húzta alá Bertalan Zsolt. Tájékoztatása szerint az importigény 10-30 százalék között mozgott, de az átviteli hálózat megfelel?en kiépített ahhoz, hogy az árambeszerzés zökken?mentes legyen.
A magyar átviteli hálózat európai színvonalú. Fejlesztésére évente átlagosan 20 milliárd forintot költenek. Így volt ez idén is, húzta alá a vezérigazgató.
A fontosabb beruházások között említette a Debrecen Józsa 400/120 kilovoltos alállomás létesítésének elkezdését, a Dunamenti 220/120 kilovoltos alállomás rekonstrukciójának megkezdését. Elkezd?dött a Dunaújváros melletti 400/120 kilovoltos alállomás létesítéséhez szükséges engedélyek beszerzése és a gödöll?i 400 kilovoltos alállomás létestésének el?készítése is.
Emlékeztetett arra, hogy 2012. szeptember 11-én megtörtént a cseh-szlovák-magyar villamosenergia-piacok összekapcsolása. A piac összekapcsolása beváltotta a hozzá f?zött reményeket – mondta.
Bertalan Zsolt kiemelte, hogy a MAVIR egyre nagyobb szerepet vállal az energetika innovatív megoldásainak alkalmazásában és elterjesztésében. Példaként említette a jöv? évre tervezett nagyszabású Smart Metering, azaz okos mérés projekt elindítását. Ennek keretében tízezer fogyasztót bevonva tesztelik, hogy milyen mértékben segíti a rendszerszabályozást az, ha olcsóbb, úgynevezett B tarifa bevezetésével a fogyasztókat érdekeltté teszik az egyenletesebb fogyasztásban.

Budapest, 2012. december 13., csütörtök (MTI) – A Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (MAVIR) Zrt. a villamosenergia-rendszer egyensúlyának biztosítása mellett egyre nagyobb szerepet vállal az energetika innovatív megoldásainak alkalmazásában – mondta Bertalan Zsolt vezérigazgató csütörtökön Budapesten újságíróknak.

    Elmondta: a hazai villamosenergia-felhasználás várhatóan 1, 3 százalékkal elmarad a tavalyitól. A felhasználás sok tényez?t?l függ, így például jelent?s mértékben az id?járástól. Az enyhe november négy százalékos elmaradást okozott az el?z? évihez képest – jegyezte meg a vezérigazgató.
Bertalan Zsolt kitért arra, hogy a villamosenergia-fogyasztást illet?en a téli csúcs várhatóan elmarad az el?z? évit?l. Az idei legmagasabb téli fogyasztás 6384 megawatt volt. A nyári csúcs (6288 megawatt) viszont magasabb volt a tavalyinál. Az idén is folytatódott az a tendencia, hogy közelít egymáshoz a téli és nyári fogyasztás.
A szükséges kapacitások rendelkezésre álltak, az ellátásbiztonságot a MAVIR tudta garantálni, húzta alá Bertalan Zsolt. Tájékoztatása szerint az importigény 10-30 százalék között mozgott, de az átviteli hálózat megfelel?en kiépített ahhoz, hogy az árambeszerzés zökken?mentes legyen.
A magyar átviteli hálózat európai színvonalú. Fejlesztésére évente átlagosan 20 milliárd forintot költenek. Így volt ez idén is, húzta alá a vezérigazgató.
A fontosabb beruházások között említette a Debrecen Józsa 400/120 kilovoltos alállomás létesítésének elkezdését, a Dunamenti 220/120 kilovoltos alállomás rekonstrukciójának megkezdését. Elkezd?dött a Dunaújváros melletti 400/120 kilovoltos alállomás létesítéséhez szükséges engedélyek beszerzése és a gödöll?i 400 kilovoltos alállomás létestésének el?készítése is.
Emlékeztetett arra, hogy 2012. szeptember 11-én megtörtént a cseh-szlovák-magyar villamosenergia-piacok összekapcsolása. A piac összekapcsolása beváltotta a hozzá f?zött reményeket – mondta.
Bertalan Zsolt kiemelte, hogy a MAVIR egyre nagyobb szerepet vállal az energetika innovatív megoldásainak alkalmazásában és elterjesztésében. Példaként említette a jöv? évre tervezett nagyszabású Smart Metering, azaz okos mérés projekt elindítását. Ennek keretében tízezer fogyasztót bevonva tesztelik, hogy milyen mértékben segíti a rendszerszabályozást az, ha olcsóbb, úgynevezett B tarifa bevezetésével a fogyasztókat érdekeltté teszik az egyenletesebb fogyasztásban.

Budapest, 2012. december 15., szombat (MTI) – Európai és nemzeti környezetvéd? szervezetek azzal a kéréssel fordultak az EU-tagországok pénzügyminisztereihez, hogy hagyják jóvá a gázolaj kötelez?en legkisebb adómértékének jelent?s emelését az energiadó-irányelv felülvizsgálatakor – közölte a levelet aláíró Leveg? Munkacsoport szombaton az MTI-vel.

A civil szervezetek levelükben rendkívül igazságtalannak nevezték a jelenlegi helyzetet, mivel egyes tagországok alacsonyan tartják a gázolaj adóját, az emiatti üzemanyag-turizmus azonban jelent?s bevételt?l fosztja meg a szomszédos államokat.
A gázolaj uniós adóminimumának emelése el?segítené, hogy a tagországok kis költséggel növeljék az állami bevételeiket, gyorsítsák a gazdasági kibontakozást, javítsák külkereskedelmi mérlegüket és az energiahatékonyságot, csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását, valamint költséghatékony módon ösztönözzék a megújuló energiák hasznosítását – fogalmaz a szervezet. Az Európa 2020 stratégia helyesen hangsúlyozza az ésszer? adóztatás fontosságát, és ennek jelent?s részét képezi az energiaadó – f?zik hozzá.
A Leveg? Munkacsoport azért is csatlakozott a levelet aláírókhoz, mert Magyarországon a gázolaj adója ugyan jóval meghaladja a jelenlegi minimumszintet, azonban emiatt az országon  áthaladó kamionok, buszok és személygépkocsik inkább máshol tankolnak. Az uniós adóminimum emelése esetén ez a helyzet  kedvez?en változna: a hazai lakosság terhelése nélkül növekednének az ország adóbevételei – hangsúlyozzák.

Vélemény, hozzászólás?