Magyar megoldás segíthet az áramszolgáltatóknak

Share Button

Az ország áramfogyasztása évről évre rekordokat dönt, télen a fűtés, nyáron a klíma dobja meg. Ez pedig egyre nagyobb gondot okoz az áramellátást végző szolgáltatóknak, mert bár a beépített kapacitások elegendőek, de a terhelés nem egyenletesen oszlik el, csúcsidőszakokban egyes körzetek túlterhelődhetnek. A villamosenergia hálózatok üzemeltetői vagy sok milliárdos bővítésre kényszerülnek vagy olyan okos szabályozókra lesz szükségük, amelyek kezelni tudják a megnövekedett, egy időpontban jelentkező áramfogyasztást. Egy magyar startupnak az utóbbira van megoldása, amely nem csak a hazai vállalatok gondjaira lehet gyógyír.

Az áramszolgáltatás körzetekre bontva történik, minden körzetben trafók konvertálják a magas feszültségű áramot alacsonyabbra, ami aztán a háztartásokhoz eljut. Ezeknek a trafónak van egy terhelése, amit folyamatosan monitoroz az áramszolgáltató és nem szabad, hogy ez a maximumot túllépje, mert akkor – szélsőséges esetben – túlterhelődhet a rendszer, és elvileg az sem kizárt, hogy áram nélkül maradnak a háztartások (fontos hozzátenni, hogy a magyar rendszerekben több olyan elem is van, ami ezt a gyakorlatban megakadályozza, sokkal inkább egy jövőbeli problémáról van szó). Az utóbbi évek rekordértékei pedig egyre közelebb kerülnek ehhez a maximumhoz, a trendek pedig nem éppen az áramfogyasztás mérséklődését vetítik előre, gondoljunk csak a klímák és az elektromos autók terjedésére.

Az áramszolgáltatók előtt két út látszik: vagy a bővíteni kell az ellátórendszerüket, amely komoly beruházásokat igényelne, vagy pedig mérő-szabályozórendszerek segítségével kell megpróbálniuk mérsékelni a fogyasztást a csúcsidőszakokban. Ez utóbbira fejlesztett egy megoldást a ZenCharge csapata, amely egy olyan eszközt telepítene a fogyasztókhoz, amely lehetővé teszi, hogy az egy időpontban jelentkező igényeket az áramszolgáltató egy kicsit eltolja, így tehermentesítve a rendszert.

„Az eszköz elvileg bármilyen otthoni fogyasztóhoz tud kapcsolódni. A klíma esetében például egy hálózati aljzatba bedugható smartplugon (azaz okoskonnektoron) keresztül visszük át a parancsot, amit a telefonunkon beállítunk. Ha például délután 5 órára szeretnénk, hogy 22 fokos legyen a lakásunk, akkor ezt betápláljuk az app-ba, a rendszer pedig automatikusan indítja majd a klímát. De mivel mindenki ilyenkor érkezik haza a munkából, a rendszer nem a csúcsfogyasztás időszakában kapcsolja be, hanem egy kicsit előtte, ezzel eltolva az egy időben jelentkező igényeket” – mondta Pénzcentrumnak Kenessey Tamás, ötletgazda.

Az autótöltés esetében még több lehetőség van a fogyasztás idejének eltolására, mert átlagos használaz mellett egy e-autót 3-6 óra alatt lehet feltölteni, miközben 10-12 órát parkol éjszakánként otthon. Az eszköz prototípusa már rendelkezésre áll, a csapat most rendszerszinten szeretné tesztelni a megoldást. Ebben segíthet nekik az MVM Magyar Villamos Művek Zrt., melynek startupversenyén, az MVM EDISON startup versenyen a három győztes csapat egyike volt a MET3R ZenCharge. A versenyre 104 pályázat érkezett, amelyből a legjobb nyolc ötletet választotta ki az MVM, amely közül 3 győztest hirdettek.

A megoldást az energiaszolgáltatóknak értékesítenénk, mert ők azok, akik rálátnak a rendszerszintű fogyasztásra, és akik működési és beruházási költséget takaríthatnak meg a csúcsidőszakok levágásával. A szolgáltatás rajtuk keresztül juthat el a háztartásokba, hasonlóan, ahogy a digitális műsorsugárzáshoz a telekommunikációs cégek adják a set-top boxokat a szolgáltatás részeként. Így előre tervezhető lenne a háztartások fogyasztási igénye, a szolgáltató a nem prompt jelentkező igények eltolásával tehermentesíteni tudná a hálózatot

– mondta az üzleti modellről Kenessey. A felhasználók ugyanakkor nemcsak azt tudják beállítani az appban, hogy mikor fogják használni az eszközeiket, de élőben látják, hogy azok mennyit fogyasztottak, így azt is, hogy mennyi pénzbe kerül ez nekik. A fogyasztók az együttműködésükért cserébe különböző jutalmakat kaphatnak, vagy akár kedvezményes díjcsomagba is léphetnének.

A probléma mindenhol adott, a kérdés, hogy mikor üt be

A hálózatok túlterheltsége ráadásul nem egy országspecifikus probléma, mindenhol jelen van, sőt, azokban az országokban, ahol az elektromos autózás már jóval elterjedtebb, mint Magyarországon, még kiélezettebb a helyzet. „Bár Magyarországon még viszonylag kevés az e-autó, azért azt is látni kell, hogy itt nem országos szintű áramkimaradásoktól kell tartani, hanem körzetenként jelentkezhet a probléma. Az elektromos autók először a tehetős, kertvárosi környékeken terjednek el, mint például Budapesten a 2. vagy a 12. kerületben, és az egyidejű töltés ezeken a helyeken vezethet problémához leghamarabb” – tette hozzá a ZenCharge ötletgazdája.

Bár egyelőre még nem tart ott a világ – főleg Magyarországon – hogy rendszerszintű problémát okozzon az áramszolgáltatónak a napelemmel rendelkező háztartások áramtermelésének visszatáplálása a rendszerbe, de Kenessey szerint a megoldásuk továbbfejleszthető egy olyan irányba, amely a terheléses problémát visszafelé is kezelni tudja majd. Tehát energiatárolók segítségével a fogyasztási igényekhez tudja időzíteni/késleltetni a visszatáplálás időpontját.

Forrás: penzcentrum.hu