MNNSZ javaslata a Bruttó elszámolási rendszer kialakítására

Share Button

A legnagyobb hazai napelemes szakmai érdekképviseleti szervezet, a több mint 300 tagvállalattal rendelkező Magyar Napelem Napkollektor Szövetség nevében az alábbiakat javasoljuk a szaldó elszámolást felváltandó Bruttó elszámolási rendszerrel kapcsolatban.

Az első munkabizottsági ülésen az Innovációs és Technológia Minisztérium részéről   megállapításra került, hogy a háztartási méretű napelemes kiserőművek szaldó elszámolást felváltandó új bruttó elszámolási rendszernek az alábbiakat kell teljesítenie:

 

A háztartási méretű napelemes kiserőművek szaldó elszámolást felváltandó új bruttó elszámolásával kapcsolatban: az új elszámolási rendszernek az alábbiakat kell teljesítenie:

  1. piaci alapú legyen a termelés és a felhasználás
  2. ösztönözze a napelemes rendszerek elterjedését és a saját célú villamos energia termelését
  3. ösztönözze a villamos alapú fűtések elterjedését
  4. ösztönözze az elektromobilitást, és a villamosenergia saját célú tárolást
  5. ösztönözze a csúcsidőn kívüli villamosenergia felhasználást

 

Javaslataink a következők:

  1. A szaldó elszámolást felváltó bruttó pénzügyi elszámolás: A HMKE által megtermelt és közcélú hálózatba visszatáplált villamos energiát a hálózati szolgálattó DSO teljes egészében vásárolja meg az aktuális piaci – tehát az aktuális bruttó hatósági áron.
  • Az elszámolás havi „átalánydíj” alapján és éves egyszeri leolvasással történjen.
  • Az éves elszámolás alapján a keletkezett jövedelem után SZJA-t fizet a termelő.
  • Az adó alapból teljes egészében kerüljön elszámolásra a beruházási költség amortizált mértékben

Indoklás: a visszatáplált villamosenergia a decentralizált termelésnek köszönhetően a termelés helyéhez közel kerül tényleges felhasználásra, mely jelentősen csökkenti a DSO üzemeltetési költségeit, ugyanakkor a teljes RHD-t megfizeti a felhasználó így bármilyen RHD költség megtartása esetén olyan szolgáltatásért kapna díjat a DSO amit nem végzett el, amely nem felel meg az EU irányleveknek miszerint piaci legyen a folyamat. Az EU  piaci követelményének eleget tenne, ha a 2017.április 01-től bevezetésre került 4 kW feletti napelemes kiserőművekre vonatkozó teljesítmény díj 0 Ft/kW emelése, amely fedezet nyújt a DSO érintett működésére. Minden valóban értékesítésre kerülő villamosenergia után a DSO részére megfizetésre kerül mind az energia mind a RHD-k valamint az adó.

Tekintettel arra, hogy a 27% ÁFA kulcs ellenére hazánkban van a legalacsonyabb bruttó fogyasztói villamosenergia tarifa, a napelemes erőművek megtérülési ideje közel 10 év, szaldó elszámolás esetén. Bármilyen csökkentett átvételi ár arányosan növelné a napelemes erőművek megtérülését, az új beruházások megvalósulását, amely hátráltatná hazánk CO2 kibocsájtás csökkentési terveit és a megújuló energia terveit.

2) A HMKE által megtermelt és a hálózatba visszatáplált teljes villamos energia mértékéig jogosult villamosenergiát felhasználni a mindenkori bruttó lakossági ár 20%-áért

  • a termelő tulajdonában álló más ingatlanban – közös mérlegkör

Indoklás: sok városi ingatlanban nem vagy csak nehezen megoldható egy saját önfogyasztás csökkentő napelemes kiserőmű megvalósítása, de más ingatlanokban megtermelhetővé válna a saját célú villamosenergia. Például nyaralóban megtermeli és a többletet a társasházi lakásában használhatja fel a HMKE termelő.

3) Fűtések elektrifikációjának ösztönzése. A B vezérelt H és Geo fűtési tarifákkal szemben is legyen elszámolható pénzügyi alapon a teljes HMKE által megtermelt villamos energia mennyiség.

  • A HMKE által termelt értékre nem lenne igénybevehető a ~40% tarifakedvezmény
  • Az elszámolás havi „átalánydíj” alapján és éves egyszeri leolvasással történjen.

Indoklás: jelenleg a szaldó elszámolás kizárja a korszerű hőszivattyús fűtésrendszerek üzemeltetését a HMKE által termelt villamos energiával, míg pénzügyi elszámolás esetén ez már lehetséges lenne.

4) Elektromobilitás és házi villamosenergia tárolás ösztönzése. A szaldó elszámolás felváltásával egyidejűleg bevezethetnénk az elektromos autók otthoni töltésének kedvezményes időszakát ( lásd okosmérés javaslat) ahol a csúcsidőn kívüli időszakban a B vezérelt H és Geo fűtési tarifához hasonló mértékű áron lehetne tölteni az elektromos autót vagy a házi akkus energia tárolót. Ezzel a kedvezményes töltési lehetőséggel szemben is legyen elszámolható pénzügyi alapon a teljes HMKE által megtermelt villamos energia mennyiség.

  • A HMKE által termelt értékre nem lenne igénybevehető a ~40% tarifakedvezmény
  • Az elszámolás havi „átalánydíj” alapján és éves egyszeri leolvasással történjen.

Indoklás: jelenleg a szaldó elszámolás kizárja a korszerű hőszivattyús fűtésrendszerek üzemeltetését a HMKE által termelt villamos energiával, míg pénzügyi elszámolás esetén ez már lehetséges lenne.

5) Okosmérés. A szaldó elszámolás módosításával javasoljuk az okosmérés lehetőségeinek a jogszabályi hátterének megteremtését is. Javasoljuk, hogy tarifa idősávokkal ösztönözzük a villamosenergia csúcsidőn kívüli – felhasználását. A DSO-k által telepített digitális mérők mindegyike alkalmas több tarifás mérésre, ahol lehetséges be kell vezetni, hogy a csúcsidőn kívüli időszakokban a B vezérelt tarifával azonos áron lehessen megvásárolni a villamos energiát.

Indoklás: A háztartásokat ösztönözni kell, hogy a villamosenergia felhasználásuk egy részét csoportosítsák pl az éjszakai időszakra. Egy korszerű háztartási gép pl mosó, szárító, mosogató stb működtetése programozható. Amennyiben az ösztönzés következtében éjszaka használnak, jelentős mértékben javulna a villamosenergia hálózat kihasználtsága.

6) beruházási támogatást igénybe vevőkre vonatkozólag a 2021.06.30-ig benyújtott igénybejelentés legyen a mérvadó határidő

Indoklás: ma szolgáltatónkén eltérő, hogy mikor kap valaki hálózathasználati szerződést. ami nem egyenlő elbánást eredményez, illetve legyen a határidő kitolva, mivel jelentős terhet jelent mind a DSO-okra mind a telepítő vállalkozásokra.

7) A szaldós elszámolásban a HMKE rendszerek AC oldali teljesítmény maximuma 50kVA.
Javasoljuk, hogy a Bruttó elszámolással párhuzamosan ez a határ emelkedjen fel 200kVA-ra.

 

Indoklás: A KKV-k társasházak csatlakozási teljesítménye gyakran 50-200 kVA közé esik, és számukra jelenleg csak a kiserőmű kategória elérhető, ahol az áramszolgáltatóknak már nincs áram átvételi kötelezettsége, ezért jelentős többletköltséggel létesíthető csak az önfogyasztás csökkentő villamos energia termelő beruházás. A beruházás csak un. visszatáplálás mentesítéssel vagy a meglévő mérési rendszer átépítésével és nem egyszerű mérőcserével valósítható meg ami pl egy napelemes kiserőmű rendszer árához képest 20-30% többletköltséget jelent. Az elszámolási határ emelésével ez az indokolatlan többletköltség a KKV szektorban jelentősen javítaná a megtérülést, csökkentené a beruházási költséget.

 

Budapest, 2021.02.18

 

Tisztelettel:

Kiss Ernő
MNNSZ elnök