Nagy a verseny a töltőhálózatok kiépítésében

Share Button

Az elektromos autóval járók ma is meg tudják oldani járműveik töltését, de a kínálati oldal rossz megszervezése lassítja az átállást az elektromobilitásra. Hiába van összességében elég töltő, ha azok egy része sokat áll üresen, míg máshol túl zsúfoltak az állomások, teljesítményük pedig az elavult technológiák miatt nem elégséges.

Ahogy közeleg a belső égésű motoros új autók árusításának 2030-ban esedékes tiltása, világosan látszanak az elektromos autókhoz szükséges töltőhálózatok tervezőinek és üzemeltetőinek elsődleges célja – bezsebelni az ígéretes profitot. Ennek megfelelően a mostani, átmeneti időszakban számos startup alapul, erősödik meg vagy kerül nagyobb cégek tulajdonába, miközben minden, töltési infrastruktúrával foglalkozó vállalatra felhasználói és autógyártói nyomás nehezedik, elvárva a jobb szolgáltatást.

Nehéz megtalálni az egyensúlyt

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) kiemelte, hogy a szigetországban az egy elektrifikált járműre jutó nyilvános töltők száma 2019 és 2020 között 16-ról 11-re csökkent, közben pedig csak minden 52. új plug-in autó után készül egy töltő. Mindez nem hangzik bizalomgerjesztőnek, de azt hozzá kell tenni, hogy számos autót – sokszor kizárólag – otthon töltenek gazdáik, valamint a már meglévő töltőhálózat nagyjából négymilliárd kilowattórányi áramot tudna biztosítani, de csak 150 millióra van igény, vagyis már most sokszoros tartalékok vannak a rendszerben, a brit töltőhálózat pedig 37 százalékkal nőtt is tavaly.

Kapacitás van, de rosszul beosztva

A tanulság mindebben, hogy nem jó helyre kerül minden kapacitás, illetve, hogy sosem fog megegyezni az elméleti kínálat a valós kereslettel. Ha például egy adott helyen minden nap egyszerre akar egy órát tölteni száz autós, akkor oda száz töltőt kell telepíteni még akkor is, ha azok a nap további részében teljesen kihasználatlanok is lesznek.

Nem csak a töltők számával van probléma, a teljesítményleadásuk gyorsaságával is, és számít a megbízhatóságuk, elérhetőségük és eloszlásuk. A gyorsabb töltés a fontosabb utak, autópályák mentén jelentené a legnagyobb fejlődést.

Be kell látni, hogy a megoldások nem azonnal érkeznek. Egy nagy teljesítményű gyorstöltő kiépítésének költségei jóval 150 ezer font (64 millió forint) fölé is ugorhatnak, ezért nem biztos, hogy például egy profitorientált vállalat által üzemeltetett töltőhelynek megéri befektetni a legújabb technológiákba. Mindezek ellenére a mai töltőhálózatok nagyrészt használhatók, az elektromos autóval járók találnak módot autóik töltésére, az infrastruktúra pedig várhatóan hamar további fejlődésnek indul.

Forrás: autopro.hu