Nagy változások elé néz az energiaszektor

Share Button

Okosabb hálózatokról, több megújuló energiaforrásból biztosítják a jövőben a fogyasztók villamosenergia igényét, akik maguk is egyre többen termelnek majd áramot – hangzott el az Energetikai Szakkollégium jubileumi estjén, ahol nagyvállalati vezetők beszéltek az energetika ágazat jövőjéről.​

Decentralizálódik a hálózat

A villamosenergia-ellátás pillérei nem változnak. A jövőben is a gerinchálózat alkotja a rendszer alapját, ám a mainál jóval decentralizáltabb lesz – mondta Kis Attila, az E.ON Hungária Zrt. igazgatósági tagja a BME Energetikai Szakkollégiumának jubileumi estjén, amelyet kollégium fennállásának a tizenötödik évfordulója alkalmából szerveztek a múlt héten, Budapesten.

Rengeteg kiserőmű épül, melyek csatlakoztatását, hálózati betáplálását biztosítani kell. A nagyerőművek szerepe egyre inkább csökken – erről Béres József, ELMŰ Hálózati Kft. ügyvezetője beszélt. Mivel a villamosenergia iránti igény a jövőben nő, egyre több hálózatot kell építeni, ám az engedélyeztetési folyamat is hosszabb. Régebben a nagy cégek, engedélyesek határozták meg, hogyan kell fejleszteni a hálózatokat, ma már sokkal inkább külső hatások szabják meg – mondta Béres, aki szerint évtizedekben mérhető, mire mindent be tudnak építeni a rendszerbe. Csomai Kamilla, a MAVIR Zrt. vezérigazgatója szerint viszont sokkal hamarabb kerül sor minderre.

Ma még átmeneti időszakban vagyunk, ahol a fizikai hálózat megújítása mellett a kommunikáció és a digitalizáció építése zajlik. Az új technológiát úgy kell beépíteni a rendszerbe, hogy egységet alkosson a meglévő elemekkel – mondta E.ON Hungária Zrt.vezetője. Korábban egy alállomást 50 évre terveztek, ám sokat nem használtak ennyi ideig, ezért a szakember szerint okosan kell beruházni, hogy a mai befektetések hogyan szolgálják a jövő céljait – fűzte hozzá.

A digitalizáció mindent átsző

Nemcsak a hálózatok fejlesztésénél okoz gondot a digitális átállás. Az ipar 4.0 más típusú tudást igényel, mint az a szakértelem, amivel a ma nálunk dolgozó mérnökök bírnak – mondta ELMŰ Hálózati Kft. ügyvezetője. A vállalatnak ezért szakembereket kell képeznie, s a képző intézményekkel is együtt kell működnie. A digitális tudás integrálása mellett a különböző generációk munkáját és gondolkodásmódját is összhangba kell hoznunk, ami a jövőbeni stratégia fontos eleme – tette hozzá Béres.

Az adat, információáramlás, s ennek megfelelő kezelése szintén kulcskérdés. Az okos mérések eredményeit, a rendelkezésre álló adatokat ma még nem kellőképp aknázzák ki a cégek, bár a fogyasztási szokások megismeréséhez ez is kell. Az adatok okos felhasználása fontos fókuszterület lesz a MOL stratégiájában.  A nagyszámú kiskereskedelmi tranzakció kielemzése a még inkább ügyfélközpontú kereskedelem kialakításában segíti a céget – mondta Sverla Viktor, a MOL-csoport stratégiai elemzés és üzleti értékelés vezetője. A hangsúly az üzemanyagértékesítésről áttevődik a fogyasztók igényeinek jobb kiszolgálására. Ennek megfelelően a cég bővíti Fresh Corner hálózatát és elektromos autótöltőket is telepít majd. A cég termelését is a változó igényekhez igazítja, s a nem üzemanyag-termékek arányát szándékozik növelni a finomításban. A feldolgozás mértékét a MOL viszont nem kívánja csökkenteni ezért a kőolajból üzemanyag helyett műanyag gyártása a legkézenfekvőbb megoldás – mondta Sverla. Emellett új területekre is nyit a cég. Több naperőmű projekt előkészítése folyik, s létrehoztak egy saját flottakezelőcéget, mert a mobilitás a jövőben sokkal inkább szolgáltatásalapú területté válik– mondta Sverla.

Új típusú fogyasztók

A cél az, hogy a fogyasztók aktívabban részévé váljanak a villamosenergia rendszereknek – akkor és olyan energiát fogyasszanak, amilyet szeretnének – mondta a MAVIR Zrt. vezérigazgatója. A megváltozott fogyasztói igények ugyanakkor nehezítik a rendszerirányító munkáját. A prosumerek (egyszerre energiát termelő és fogyasztó ügyfelek) is igénylik a stabil elektromos ellátást, amit csak megfelelően karbantartott hálózattal lehet biztosítani. A hálózat fenntartása, fejlesztése azonban költséges, s ha a hálózati bevételek csökkenek, például az egyéni termelés miatt, az problémát fog jelenteni hosszú távon – tette hozzá a szakember.

A fenntarthatósági szempontok figyelembevételével, a változásokra reagálva kell és lehet sikeres stratégiát alkotni – vélte ifj.Chikán Attila, az Alteo Nyrt. vezérigazgatója. A piac szereplőknek mindenképpen együtt kell működniük – a korábbinál jobban. A vállalatvezetők szerint a régi értelemben vett verseny határai elmozdulnak, új partnerségeket alakítva együtt kell megoldani a problémákat.

Végh Zsófia | Forrás: NRGreport