Németország maga mögé utasította Norvégiát az európai elektromos autó piacon, amivel Európa járműipari nagyhatalma először lett régiós vezető az elektromos járművek területén is.
Idén, novemberig, összesen 57 533 új elektromos autót adtak el Németországban, míg Norvégiában csupán 56 893 darabot – írja a Bloomberg az országok hivatalos statisztikái alapján. Ezzel Németország először állt a régiós lista élére, mivel Norvégia 2010 óta minden évben tartotta magát Európa legnagyobb e-autó piacaként.A 2010-es év egyébként azért volt fordulópont, mert akkor debütált a Nissan Leaf, az első tömeggyártású akkumulátorral működő személyautó.
A mostani számok arra is utalnak, hogy az elektromos autók technológiája egyre általánosabb az európai autópiac szívében. Ráadásul Németországban a Volkswagen, a BMW és a Daimler egyaránt jelentős elektromos áttörésre készül.
Norvégia korábban az igen bőkezű állami támogatások miatt lett az európai e-autók királya, de tekintve, hogy a skandináv állam lakossága mindössze 6,4 százaléka a németnek, ezért a növekedési potenciál igencsak limitált. Mindeközben a kontinens egészén látszik, hogy a kormányok egyre lendületesebben támogatják az e-autó vásárlásokat.
Ehhez jön még, hogy a német gyártók 2023-ra már 150 elektromos modellt kínálhatnak a piacon, és összesen 50 milliárd eurót fordíthatnak beruházásokra a területen.
A német és a norvég piac egyébként idén fej fej mellett haladt, és miután Norvégia az év nagy részében tartotta az elsőségét, a németek az elmúlt hónapban lendületet vettek, és mostanra megelőzték a skandináv piacot.
Eközben az is kiderült, hogy az új, akkumulátor-meghajtású járművek eladásai 27 százalékkal 3697 darabra csökkentek Norvégiában, míg Németországban 9,1 százalékkal 4651 darabra bővültek az értékesítések. Noha a német növekedés látványos, az elektromos autók még mindig csak igen kis részét adják a teljes európai piacnak.
Az idei harmadik negyedév régiós forgalomba helyezéseit nézve az látszik, hogy az elektromos járművek a teljes szám mindössze 3,1 százalékát adták.
Az egyes autómodelleket vizsgálva pedig világos, hogy hárman vezetik az eladásokat. Csak három olyan modell volt ugyanis, amely meghaladta a 8 ezres forgalomba helyezési számot novemberben: a Renault Zoe (8700 darab), a BMW i3 (8500) és a Tesla Model 3 (8100).
Az állami támogatások fontossága pedig globálisan is érezhető. A legjobb példa erre Kína, ahol már a negyedik egymást követő hónapban csökkentek az e-autók eladásai, miután a kormány visszavágta a támogatásokat.