Sokkal több energiát termel a falu, mint amire szüksége van

Share Button

Washingtonban bemutatták a legújabb, szuperszigetelésú ház prototípusát. Lényege, hogy nem belülr?l, hanem kívülr?l szigetelik, s napelemeket is beépítenek a falba.

A Caltech és a Dél-kaliforniai Építészeti Egyetem próbálkozásáról van szó. Utóbbi két évig 100 hallgató ötleteit felhasználva, egymillió dollárt költött a tervezésre. A napelemek segítségével egyébként elegend? csak rámutatni egy világítótestre és az fel vagy lekapcsol – számolt be a The Los Angeles Times.

LAT
LAT

 

A smart mindig is a városi közlekedés nagy úttör?je volt, és az elektromos meghajtású smart fortwo pedig már egy újabb, nagyvárosi fejlesztési irányt mutatott. A BASF – az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója – a Daimler AG partnereként vett részt annak a smart forvision fantázianev?, legújabb tanulmányautónak a kifejlesztésében, amelyet a 2011. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon mutattak be.

A Daimler autóipari tapasztalatainak és a BASF anyag- és rendszerszint? szaktudásának köszönhet?en a két nagyvállalat olyan zéró káros-anyag kibocsájtású járm?vet alkotott, amely a jöv?ben is fenntartható, elektromos hajtású közlekedéséhez szükséges technológiai megoldásokat vonultat fel.

A járm? futurisztikus megjelenése korszakalkotó technológiákat takar. A tanulmányautó kialakításánál a kutatók és a tervez?k tudatosan alkalmaztak – a közeljöv?ben nagy eséllyel tömeggyártásba kerül? megoldások mellett – merészen új, még laboratóriumi kutatási fázisban lev? anyagokat és technológiákat. Teljesen új koncepciók és anyagok születtek a szigetelés, h?-visszaverés, könnyített karosszéria-elemek gyártása és az energiahatékonyság terén.

„A jöv? járm?veihez olyan anyagokra és technológiákra lesz szükség, amelyek alacsonyabb energiafogyasztás mellett képesek magasabb kényelmi szintet biztosítani. Innovatív megoldásainkkal e téren dönt? módon hozzájárulunk az autóipar fejl?déséhez” – mondta Dr. Christian Fischer, a BASF polimerkutató részlegének vezet?je. „Büszkék vagyunk arra, hogy a smart-tal együttm?ködésben sikerült a fenntartható városi közlekedés holisztikus megközelítését kialakítanunk. Olyan forradalmian új és úttör? járm?vet sikerült kifejlesztenünk, amely példa nélkül álló”.

Jöv?be tekint? technológiai megoldások 

A smart forvision nem csak az emisszió-mentes elektromos közlekedés valódi lehet?ségét vetíti elénk, hanem egyúttal utat nyit új technológiák felé az autóiparban. Az innovatív megoldások jelent?s része azon nanotechnológián alapszik, amely a fenntartható fejl?dés kulcsaként ismert. A „nano” anyagok nem csak az autóiparban, de az épít?iparban, energiaiparban, gyógyászatban és elektronikában is az innováció motorjának számítanak.

A tanulmányautóba beépített energia-hatékony technológiai megoldások érezhet?en hozzájárulnak a járm? hatótávolságának növeléséhez is, ami az akkumulátoros hajtású járm?veket övez? viták középpontjában áll. A maximális energia-hatékonyság, az intelligens klímamenedzsment megoldások, és a könnyített karosszériaelemek kialakításával a hatótávolság akár 20 százalékkal is növelhet?, ami újabb jelent?s lépés a jöv? elektromos közlekedése felé. A Daimler és a BASF közös tanulmányautója valós jöv?képet kínál a világ nagyvárosai számára.

A smart forvision jöv?bemutató technológiai újításai

A Daimler és a BASF által kifejlesztett innovatív autóipari megoldások 

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia
2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
3. F?tés: testközeli és hatékony
4. H?mérséklet-menedzsment: a h?ség odakint marad
5. Speciális bevonatok, h?vös elegancia az utastérben
6. Jöv?be mutató, divatteremt? design
7. Az ajtók a jöv?be nyílnak

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia

A smart forvision tetején látható hatszöglet?, átlátszó és egyben szemet gyönyörködtet? minták nem els?sorban a figyelemfelkeltést illetve a modern megjelenést szolgálják. Ez az autógyártásban az els? olyan napfénytet?, amely energiát is termel. A teljes tet?felületet átlátszó napelemek borítják. A szendvicsszerkezet? tet? fényérzékeny, szerves alapú, speciális színezékanyagot tartalmazó cellákból áll, amelyek alapesetben teljesen átlátszóak, viszont fény hatására aktiválódnak. A beépített napelemek még szórt fény és gyenge fényviszonyok között is képesek elegend? energiát termelni a járm? multimédia berendezéseinek, és az utastér klímaszabályozásában közrem?köd? három ventillátornak a m?ködtetéséhez. Ha a járm? a napon áll, a három ventilátor a napelemekt?l kapott energiával folyamatosan m?ködik, és h?ti az utasteret. Ez az újfajta napelem-technológia további lehet?ségeket nyit a hatékony és energiatakarékos autózásban, hiszen a termelt energiát a járm? további berendezései is felhasználhatják.

Ez még nem minden! A napelemek alatt átlátszó OLED (organikus fénykibocsátó) diódák találhatók, amelyek ajtónyitásra vagy gombnyomásra megvilágítják a járm? utasterét, viszont lekapcsolt állapotban tökéletes kilátást biztosítanak az üvegtet?-hatás révén. Tehát a tet? világosban hagyományos napfénytet?ként m?ködik, sötétben pedig vakításmentes, kellemes bels? világítást biztosít. Az új OLED diódák színe szabadon választható, ami nem csak a járm? tervezésénél nyújt nagy szabadságot, hanem a hagyományos energia-takarékos izzókhoz képest a diódák még fele annyi energiát sem fogyasztanak.

2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos

A smart forvision a jelent?s súlymegtakarítást egyedi megjelenéssel vegyíti. A járm?gyártás történetében els?ként a smart forvision rendelkezik teljesen m?anyagból készült és sorozatgyártásban is el?állítható keréktárcsákkal. A fejlesztés jelenlegi stádiumában a BASF által kifejlesztett nagy teherbírású m?anyagból készült tárcsa kerekenként jelent?s, három kilogrammos súlycsökkentést tesz lehet?vé. A hagyományos poliamid kompozit anyagoktól eltér?en az új m?anyag már hosszú er?sít? szálakat tartalmaz, amelyek jelent?sen javítják a kompozit mechanikai tulajdonságait. Az eredmény egy kiváló h?- és kémiai ellenálló képességgel, ütésállósággal illetve dinamikus terhelésekkel szembeni ellenálló-képességgel rendelkez? anyag, amely képes kit?n? tulajdonságait hosszú távon is meg?rizni. A teljesen m?anyagból készül? kerék megfelel? teherbíró-képességét és a sorozatgyártásban történ? el?állítás lehet?ségét a smart által végzett els? beható terméktesztek is alátámasztják.

A smartokra jellemz? tridion biztonsági utascella mellett más karosszériaelemek – többek közt az ajtók – is nagyszilárdságú kompozit anyagból, szénszálas er?sítés? epoxigyantából készültek. Az innovatív alapanyagok felhasználásával a hagyományos acélhoz képest 50, az alumíniumhoz képest 30 százalékos tömegcsökkentés érhet? el. A BASF által gyártott gyantarendszerek rövid kikeményedési idejüknek köszönhet?en nagyszériás sorozatgyártásra is kiválóan alkalmasak.

3. F?tés: testközeli és hatékony

A smart forvision multifunkciós, kényelmes és könny? ülései a hatékony h?-gazdálkodás illetve energiatakarékos könny?szerkezet? design egyedi kombinációját nyújtják. Az ülések kialakításánál a legújabb innovatív termékek egész sorát ötvözték egymással. Az ülés egy új, könny?, önhordó m?anyag üléshéj vázon alapul.

Számos tanulmány kimutatta, hogy az emberi test csak bizonyos érintkezési pontokon képes hatékonyan h?t felvenni. Éppen ezért a hagyományos ülésf?tés helyett a smart vékony, és megfelel? helyeken h?vezet? bevonattal ellátott szöveteket, ún. „e-textileket” használt az ülések kialakításához. A vezet? és az utas testével érintkez?, a háttámla középs? és alsó részében biztosított közvetlen f?tés kellemes h?érzetet garantál. Az energia-, hely- és súlytakarékos e-textileket az ajtókon található könyökl?kön is alkalmazták, hogy a hidegre érzékeny érintkezési pontokon a vezet? és az utas testét megfelel?en melegen tartsák.

A következ? innovatív megoldás az ülésekhez használt habanyag, amely egyszerre biztosít kényelmet és tömegmegtakarítást. A BASF által gyártott anyag a többi anyagnál 10-20 százalékkal könnyebb, és lehet?vé teszi, hogy egyetlen munkafolyamat során az ülés különböz? területeit eltér? keménység?re alakítsák ki – ezzel jelent?sen javítva az ülés ergonómiai tulajdonságait.

Az ülésbe integrált, nagy folyadékfelvételre képes, ún. „szuperabszorbens” anyagokat tartalmazó polár-szövet passzív klimatizáló tulajdonsága is nagymértékben fokozza a kényelemérzetet. A hagyományos f?tött ülésekkel összehasonlítva a smart forvision könny?szerkezetes ülése nem igényli azt a komplexitást és energiaigényt, amelyet a hagyományos beltéri mechanikus légáramoltatáson alapuló f?tés megkíván.

4. H?mérséklet-menedzsment: a h?ség odakint marad

Mivel egy járm? utasterének h?tése illetve f?tése jelent?s energiaigénnyel jár, a smart és a BASF tervez?i komoly hangsúlyt fektettek a hatékony h?fok-gazdálkodás kifejlesztésére. A smart forvision innovatív megoldások egész sorát vonultatja fel a járm? hatékonyabb h?tése érdekében, ugyanakkor a nagy energiaigény? hagyományos f?tés kiváltását is megcélozzák.

Az autóiparban eddig egyedülálló „h?véd? pajzs” technológia lényege a szélvéd?n és az oldalsó ablakokon található, a BASF által gyártott, infravörös sugárzást visszaver? filmbevonat, amely megakadályozza az utastér felhevülését. A biztonsági üveg rétegei közé integrált fémmentes film hatékonyan veri vissza az infravörös sugarakat. A látható fénytartományban gyakorlatilag átlátszó film színezett üvegekhez is használható, és páratlan h?visszaver? képességgel rendelkezik. A más autótípusoknál használt fémtartalmú fóliával ellentétben az új anyag kizárólag a Nap infravörös sugarait veri vissza, a GPS, bluetooth, mobiltelefonok vagy érintés nélküli autópályadíj-fizet? rendszerek rádióhullámai a fólián gond nélkül áthatolnak.

A BASF által gyártott és a karosszériaelemekbe ágyazott modern habanyagok is hozzájárulnak a kellemes bels? h?mérséklet biztosításához, a nyári h?ségben h?vösen, míg a téli hidegben melegen tartják az utasteret. A kiváló h?szigetel? képességnek köszönhet?en a szigetel?anyag még kis falvastagság esetén is hatékonyan szigetel, így a járm? szinte bármely részében felhasználható. A smart forvision innovatív szigetelésével a két társaság új fejezetet nyitott az autóipar történetében.

5. Speciális bevonatok, h?vös elegancia az utastérben 

Az infravörös sugarakat visszaver? és karcálló bevonatrendszer egyszerre két célt is szolgál. Egyrészt aktívan támogatja a járm? kiterjedt h?mérséklet-menedzsment rendszerének hatékony m?ködését, másrészt a csillogó és min?ségi érzetet kelt? borítás kihangsúlyozza a smart forvision egyedi megjelenését és eleganciáját. A tanulmányautó különleges hatású, speciális adalékkal kevert fehér bevonatot kapott, amely csillogó metálhatást kelt – természetesen nem utolsó sorban azért is, mivel a fehér szín hatékonyan veri vissza a forró napsugarakat. A beérkez? sugarakat jelent?s részben visszaver?, a BASF által gyártott speciális pigmenteknek köszönhet?en a smart sötét felületei sem hevülnek fel annyira, mint a hagyományos járm?veké – a bevonat felületén mért h?mérséklet akár 20 Celsius fokkal is csökkenhet, és ennek köszönhet?en az utastérben körülbelül 4 Celsius fokos h?mérsékletcsökkenés érhet? el.

6. Jöv?be mutató, divatteremt? design

A gyöngyház-fehér szín? karosszériaelemeket a metál olvadt részszín?re festett tridion biztonsági utascella emeli ki, kihangsúlyozva a smart forvision és a smart fortwo alapszerkezete és megjelenése közötti hasonlóságot. Egyszerre keltve a legújabb divat illetve a kiváló min?ség érzetét – a fényezésében lev? alumínium szemcsék csillogó, fényvisszaver? felületet képeznek a biztonsági cellán, ami attól függ?en, hogy honnan nézi az ember, hol világosabbnak, hol pedig sötétebbnek látszik. A már megszokott módon, a smart forvision utascellája és karosszériaelemei karcolással szemben rendkívül ellenálló, átlátszó felületi lakkbevonatot kaptak.

A drágakövek csiszolt felszínére emlékeztet? oldalajtó és a beépített kilincs valódi esztétikai remekm?. A m?anyag itt új, kifejez?, három-dimenziós formában jelenik meg – egy hagyományos anyag modern újraértelmezése, ami a m?anyagok tudatos és következetes alkalmazásának köszönhet?en csak a smartnál lehetséges. Az ajtó kialakítása a m?anyagok által kínált minden felhasználási lehet?séget kiaknázza.
A csiszolt drágak? éles vonalaival ellentétben a karosszéria els? és hátsó formái legömbölyítettek, az átmenet lágy és finom. Ahogy az integrált kilincs is teljes és tökéletes a maga egyszer?ségében. A smart jellegzetes légbeöml? nyílásai is egyszer?ek, de magával ragadóak – apró hatszöglet?, rézmetál szín? kerettel ellátott nyílások az alsó légterel? szélén.

Az autó hátuljának sportos és futurisztikus megjelenésér?l a kisrepül?gépek turbinájának külleme alapján tervezett, lökhajtásos megjelenést sugalló hátsó lámpák gondoskodnak. A lámpák belsejében elhelyezked? apró propellerek fújják bentr?l kifelé a leveg?t. Töltés során a lámpatestek körül gy?r?alakban elhelyezett, átlátszó fényforrások jelzik az akkumulátor töltöttségi szintjét. A smart kedves és szerethet? küllemét az els? lámpák tovább hangsúlyozzák, megjelenésüket a nappali világítást és az irányjelz?ket határoló küls? keret teszi határozottabbá.

7. Az ajtók a jöv?be nyílnak

A sokszögek és organikus formák kombinációjával a smart forvision beltere a formák és színek terén egyaránt tökéletes összhangban áll a küls? futurisztikus és sajátos megjelenésével. A beltérben is a fehér szín az uralkodó, amit csak az olvasztott rézszínnel keretezett m?szerfal ovális formája tör meg. A padlókárpit hatszöglet? csúszásgátló mintái harmonizálnak a járm? formatervének vezérfonalával, csakúgy, mint az ülések kárpitjának finom, a fehért?l alig észrevehet? tónusban eltér? hatszöglet? mintái.

A csiszolt drágak? megjelenés az ajtók belsején is visszaköszön. A sokszögalakú felületek az integrált könyökl?vel és tároló rekeszekkel harmonikusan illeszkednek a beltér többi részéhez. Az ajtók belsejének színe megegyezik a küls? fényezéssel, és színes LED-ek világítják meg. Az ajtó nyitásánál és zárásánál a LED-ek kintr?l befelé futó fénnyel segítik a tájékozódást, és az ajtó bezáródása után átváltanak halvány háttérvilágításba.

A könny?szerkezet? tridion biztonsági cella színével harmonizáló, olvasztott rézszínnel keretezett ellipszisalakú m?szerfal kikapcsolt állapotban félig átlátszó. Az autó beindításakor minden fontos információ az átlátszó felületre kerül kivetítésre. A menük kezelése érint?képerny? segítségével történik.

A repül?gépek botkormányára emlékeztet? fehér kormány tovább hangsúlyozza az autó futurisztikus jellegét. A vezetéshez szükséges gombok és kapcsolók mellett a kormányon kapott helyet az akkumulátor töltöttségi szintjének kijelz?je is.

forrás: agronaplo.hu

A smart mindig is a városi közlekedés nagy úttör?je volt, és az elektromos meghajtású smart fortwo pedig már egy újabb, nagyvárosi fejlesztési irányt mutatott. A BASF – az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója – a Daimler AG partnereként vett részt annak a smart forvision fantázianev?, legújabb tanulmányautónak a kifejlesztésében, amelyet a 2011. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon mutattak be.

A Daimler autóipari tapasztalatainak és a BASF anyag- és rendszerszint? szaktudásának köszönhet?en a két nagyvállalat olyan zéró káros-anyag kibocsájtású járm?vet alkotott, amely a jöv?ben is fenntartható, elektromos hajtású közlekedéséhez szükséges technológiai megoldásokat vonultat fel.

A járm? futurisztikus megjelenése korszakalkotó technológiákat takar. A tanulmányautó kialakításánál a kutatók és a tervez?k tudatosan alkalmaztak – a közeljöv?ben nagy eséllyel tömeggyártásba kerül? megoldások mellett – merészen új, még laboratóriumi kutatási fázisban lev? anyagokat és technológiákat. Teljesen új koncepciók és anyagok születtek a szigetelés, h?-visszaverés, könnyített karosszéria-elemek gyártása és az energiahatékonyság terén.

„A jöv? járm?veihez olyan anyagokra és technológiákra lesz szükség, amelyek alacsonyabb energiafogyasztás mellett képesek magasabb kényelmi szintet biztosítani. Innovatív megoldásainkkal e téren dönt? módon hozzájárulunk az autóipar fejl?déséhez” – mondta Dr. Christian Fischer, a BASF polimerkutató részlegének vezet?je. „Büszkék vagyunk arra, hogy a smart-tal együttm?ködésben sikerült a fenntartható városi közlekedés holisztikus megközelítését kialakítanunk. Olyan forradalmian új és úttör? járm?vet sikerült kifejlesztenünk, amely példa nélkül álló”.

Jöv?be tekint? technológiai megoldások 

A smart forvision nem csak az emisszió-mentes elektromos közlekedés valódi lehet?ségét vetíti elénk, hanem egyúttal utat nyit új technológiák felé az autóiparban. Az innovatív megoldások jelent?s része azon nanotechnológián alapszik, amely a fenntartható fejl?dés kulcsaként ismert. A „nano” anyagok nem csak az autóiparban, de az épít?iparban, energiaiparban, gyógyászatban és elektronikában is az innováció motorjának számítanak.

A tanulmányautóba beépített energia-hatékony technológiai megoldások érezhet?en hozzájárulnak a járm? hatótávolságának növeléséhez is, ami az akkumulátoros hajtású járm?veket övez? viták középpontjában áll. A maximális energia-hatékonyság, az intelligens klímamenedzsment megoldások, és a könnyített karosszériaelemek kialakításával a hatótávolság akár 20 százalékkal is növelhet?, ami újabb jelent?s lépés a jöv? elektromos közlekedése felé. A Daimler és a BASF közös tanulmányautója valós jöv?képet kínál a világ nagyvárosai számára.

A smart forvision jöv?bemutató technológiai újításai

A Daimler és a BASF által kifejlesztett innovatív autóipari megoldások 

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia
2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
3. F?tés: testközeli és hatékony
4. H?mérséklet-menedzsment: a h?ség odakint marad
5. Speciális bevonatok, h?vös elegancia az utastérben
6. Jöv?be mutató, divatteremt? design
7. Az ajtók a jöv?be nyílnak

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia

A smart forvision tetején látható hatszöglet?, átlátszó és egyben szemet gyönyörködtet? minták nem els?sorban a figyelemfelkeltést illetve a modern megjelenést szolgálják. Ez az autógyártásban az els? olyan napfénytet?, amely energiát is termel. A teljes tet?felületet átlátszó napelemek borítják. A szendvicsszerkezet? tet? fényérzékeny, szerves alapú, speciális színezékanyagot tartalmazó cellákból áll, amelyek alapesetben teljesen átlátszóak, viszont fény hatására aktiválódnak. A beépített napelemek még szórt fény és gyenge fényviszonyok között is képesek elegend? energiát termelni a járm? multimédia berendezéseinek, és az utastér klímaszabályozásában közrem?köd? három ventillátornak a m?ködtetéséhez. Ha a járm? a napon áll, a három ventilátor a napelemekt?l kapott energiával folyamatosan m?ködik, és h?ti az utasteret. Ez az újfajta napelem-technológia további lehet?ségeket nyit a hatékony és energiatakarékos autózásban, hiszen a termelt energiát a járm? további berendezései is felhasználhatják.

Ez még nem minden! A napelemek alatt átlátszó OLED (organikus fénykibocsátó) diódák találhatók, amelyek ajtónyitásra vagy gombnyomásra megvilágítják a járm? utasterét, viszont lekapcsolt állapotban tökéletes kilátást biztosítanak az üvegtet?-hatás révén. Tehát a tet? világosban hagyományos napfénytet?ként m?ködik, sötétben pedig vakításmentes, kellemes bels? világítást biztosít. Az új OLED diódák színe szabadon választható, ami nem csak a járm? tervezésénél nyújt nagy szabadságot, hanem a hagyományos energia-takarékos izzókhoz képest a diódák még fele annyi energiát sem fogyasztanak.

2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos

A smart forvision a jelent?s súlymegtakarítást egyedi megjelenéssel vegyíti. A járm?gyártás történetében els?ként a smart forvision rendelkezik teljesen m?anyagból készült és sorozatgyártásban is el?állítható keréktárcsákkal. A fejlesztés jelenlegi stádiumában a BASF által kifejlesztett nagy teherbírású m?anyagból készült tárcsa kerekenként jelent?s, három kilogrammos súlycsökkentést tesz lehet?vé. A hagyományos poliamid kompozit anyagoktól eltér?en az új m?anyag már hosszú er?sít? szálakat tartalmaz, amelyek jelent?sen javítják a kompozit mechanikai tulajdonságait. Az eredmény egy kiváló h?- és kémiai ellenálló képességgel, ütésállósággal illetve dinamikus terhelésekkel szembeni ellenálló-képességgel rendelkez? anyag, amely képes kit?n? tulajdonságait hosszú távon is meg?rizni. A teljesen m?anyagból készül? kerék megfelel? teherbíró-képességét és a sorozatgyártásban történ? el?állítás lehet?ségét a smart által végzett els? beható terméktesztek is alátámasztják.

A smartokra jellemz? tridion biztonsági utascella mellett más karosszériaelemek – többek közt az ajtók – is nagyszilárdságú kompozit anyagból, szénszálas er?sítés? epoxigyantából készültek. Az innovatív alapanyagok felhasználásával a hagyományos acélhoz képest 50, az alumíniumhoz képest 30 százalékos tömegcsökkentés érhet? el. A BASF által gyártott gyantarendszerek rövid kikeményedési idejüknek köszönhet?en nagyszériás sorozatgyártásra is kiválóan alkalmasak.

3. F?tés: testközeli és hatékony

A smart forvision multifunkciós, kényelmes és könny? ülései a hatékony h?-gazdálkodás illetve energiatakarékos könny?szerkezet? design egyedi kombinációját nyújtják. Az ülések kialakításánál a legújabb innovatív termékek egész sorát ötvözték egymással. Az ülés egy új, könny?, önhordó m?anyag üléshéj vázon alapul.

Számos tanulmány kimutatta, hogy az emberi test csak bizonyos érintkezési pontokon képes hatékonyan h?t felvenni. Éppen ezért a hagyományos ülésf?tés helyett a smart vékony, és megfelel? helyeken h?vezet? bevonattal ellátott szöveteket, ún. „e-textileket” használt az ülések kialakításához. A vezet? és az utas testével érintkez?, a háttámla középs? és alsó részében biztosított közvetlen f?tés kellemes h?érzetet garantál. Az energia-, hely- és súlytakarékos e-textileket az ajtókon található könyökl?kön is alkalmazták, hogy a hidegre érzékeny érintkezési pontokon a vezet? és az utas testét megfelel?en melegen tartsák.

A következ? innovatív megoldás az ülésekhez használt habanyag, amely egyszerre biztosít kényelmet és tömegmegtakarítást. A BASF által gyártott anyag a többi anyagnál 10-20 százalékkal könnyebb, és lehet?vé teszi, hogy egyetlen munkafolyamat során az ülés különböz? területeit eltér? keménység?re alakítsák ki – ezzel jelent?sen javítva az ülés ergonómiai tulajdonságait.

Az ülésbe integrált, nagy folyadékfelvételre képes, ún. „szuperabszorbens” anyagokat tartalmazó polár-szövet passzív klimatizáló tulajdonsága is nagymértékben fokozza a kényelemérzetet. A hagyományos f?tött ülésekkel összehasonlítva a smart forvision könny?szerkezetes ülése nem igényli azt a komplexitást és energiaigényt, amelyet a hagyományos beltéri mechanikus légáramoltatáson alapuló f?tés megkíván.

4. H?mérséklet-menedzsment: a h?ség odakint marad

Mivel egy járm? utasterének h?tése illetve f?tése jelent?s energiaigénnyel jár, a smart és a BASF tervez?i komoly hangsúlyt fektettek a hatékony h?fok-gazdálkodás kifejlesztésére. A smart forvision innovatív megoldások egész sorát vonultatja fel a járm? hatékonyabb h?tése érdekében, ugyanakkor a nagy energiaigény? hagyományos f?tés kiváltását is megcélozzák.

Az autóiparban eddig egyedülálló „h?véd? pajzs” technológia lényege a szélvéd?n és az oldalsó ablakokon található, a BASF által gyártott, infravörös sugárzást visszaver? filmbevonat, amely megakadályozza az utastér felhevülését. A biztonsági üveg rétegei közé integrált fémmentes film hatékonyan veri vissza az infravörös sugarakat. A látható fénytartományban gyakorlatilag átlátszó film színezett üvegekhez is használható, és páratlan h?visszaver? képességgel rendelkezik. A más autótípusoknál használt fémtartalmú fóliával ellentétben az új anyag kizárólag a Nap infravörös sugarait veri vissza, a GPS, bluetooth, mobiltelefonok vagy érintés nélküli autópályadíj-fizet? rendszerek rádióhullámai a fólián gond nélkül áthatolnak.

A BASF által gyártott és a karosszériaelemekbe ágyazott modern habanyagok is hozzájárulnak a kellemes bels? h?mérséklet biztosításához, a nyári h?ségben h?vösen, míg a téli hidegben melegen tartják az utasteret. A kiváló h?szigetel? képességnek köszönhet?en a szigetel?anyag még kis falvastagság esetén is hatékonyan szigetel, így a járm? szinte bármely részében felhasználható. A smart forvision innovatív szigetelésével a két társaság új fejezetet nyitott az autóipar történetében.

5. Speciális bevonatok, h?vös elegancia az utastérben 

Az infravörös sugarakat visszaver? és karcálló bevonatrendszer egyszerre két célt is szolgál. Egyrészt aktívan támogatja a járm? kiterjedt h?mérséklet-menedzsment rendszerének hatékony m?ködését, másrészt a csillogó és min?ségi érzetet kelt? borítás kihangsúlyozza a smart forvision egyedi megjelenését és eleganciáját. A tanulmányautó különleges hatású, speciális adalékkal kevert fehér bevonatot kapott, amely csillogó metálhatást kelt – természetesen nem utolsó sorban azért is, mivel a fehér szín hatékonyan veri vissza a forró napsugarakat. A beérkez? sugarakat jelent?s részben visszaver?, a BASF által gyártott speciális pigmenteknek köszönhet?en a smart sötét felületei sem hevülnek fel annyira, mint a hagyományos járm?veké – a bevonat felületén mért h?mérséklet akár 20 Celsius fokkal is csökkenhet, és ennek köszönhet?en az utastérben körülbelül 4 Celsius fokos h?mérsékletcsökkenés érhet? el.

6. Jöv?be mutató, divatteremt? design

A gyöngyház-fehér szín? karosszériaelemeket a metál olvadt részszín?re festett tridion biztonsági utascella emeli ki, kihangsúlyozva a smart forvision és a smart fortwo alapszerkezete és megjelenése közötti hasonlóságot. Egyszerre keltve a legújabb divat illetve a kiváló min?ség érzetét – a fényezésében lev? alumínium szemcsék csillogó, fényvisszaver? felületet képeznek a biztonsági cellán, ami attól függ?en, hogy honnan nézi az ember, hol világosabbnak, hol pedig sötétebbnek látszik. A már megszokott módon, a smart forvision utascellája és karosszériaelemei karcolással szemben rendkívül ellenálló, átlátszó felületi lakkbevonatot kaptak.

A drágakövek csiszolt felszínére emlékeztet? oldalajtó és a beépített kilincs valódi esztétikai remekm?. A m?anyag itt új, kifejez?, három-dimenziós formában jelenik meg – egy hagyományos anyag modern újraértelmezése, ami a m?anyagok tudatos és következetes alkalmazásának köszönhet?en csak a smartnál lehetséges. Az ajtó kialakítása a m?anyagok által kínált minden felhasználási lehet?séget kiaknázza.
A csiszolt drágak? éles vonalaival ellentétben a karosszéria els? és hátsó formái legömbölyítettek, az átmenet lágy és finom. Ahogy az integrált kilincs is teljes és tökéletes a maga egyszer?ségében. A smart jellegzetes légbeöml? nyílásai is egyszer?ek, de magával ragadóak – apró hatszöglet?, rézmetál szín? kerettel ellátott nyílások az alsó légterel? szélén.

Az autó hátuljának sportos és futurisztikus megjelenésér?l a kisrepül?gépek turbinájának külleme alapján tervezett, lökhajtásos megjelenést sugalló hátsó lámpák gondoskodnak. A lámpák belsejében elhelyezked? apró propellerek fújják bentr?l kifelé a leveg?t. Töltés során a lámpatestek körül gy?r?alakban elhelyezett, átlátszó fényforrások jelzik az akkumulátor töltöttségi szintjét. A smart kedves és szerethet? küllemét az els? lámpák tovább hangsúlyozzák, megjelenésüket a nappali világítást és az irányjelz?ket határoló küls? keret teszi határozottabbá.

7. Az ajtók a jöv?be nyílnak

A sokszögek és organikus formák kombinációjával a smart forvision beltere a formák és színek terén egyaránt tökéletes összhangban áll a küls? futurisztikus és sajátos megjelenésével. A beltérben is a fehér szín az uralkodó, amit csak az olvasztott rézszínnel keretezett m?szerfal ovális formája tör meg. A padlókárpit hatszöglet? csúszásgátló mintái harmonizálnak a járm? formatervének vezérfonalával, csakúgy, mint az ülések kárpitjának finom, a fehért?l alig észrevehet? tónusban eltér? hatszöglet? mintái.

A csiszolt drágak? megjelenés az ajtók belsején is visszaköszön. A sokszögalakú felületek az integrált könyökl?vel és tároló rekeszekkel harmonikusan illeszkednek a beltér többi részéhez. Az ajtók belsejének színe megegyezik a küls? fényezéssel, és színes LED-ek világítják meg. Az ajtó nyitásánál és zárásánál a LED-ek kintr?l befelé futó fénnyel segítik a tájékozódást, és az ajtó bezáródása után átváltanak halvány háttérvilágításba.

A könny?szerkezet? tridion biztonsági cella színével harmonizáló, olvasztott rézszínnel keretezett ellipszisalakú m?szerfal kikapcsolt állapotban félig átlátszó. Az autó beindításakor minden fontos információ az átlátszó felületre kerül kivetítésre. A menük kezelése érint?képerny? segítségével történik.

A repül?gépek botkormányára emlékeztet? fehér kormány tovább hangsúlyozza az autó futurisztikus jellegét. A vezetéshez szükséges gombok és kapcsolók mellett a kormányon kapott helyet az akkumulátor töltöttségi szintjének kijelz?je is.

forr

A smart mindig is a városi közlekedés nagy úttör?je volt, és az elektromos meghajtású smart fortwo pedig már egy újabb, nagyvárosi fejlesztési irányt mutatott. A BASF – az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója – a Daimler AG partnereként vett részt annak a smart forvision fantázianev?, legújabb tanulmányautónak a kifejlesztésében, amelyet a 2011. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon mutattak be.

A Daimler autóipari tapasztalatainak és a BASF anyag- és rendszerszint? szaktudásának köszönhet?en a két nagyvállalat olyan zéró káros-anyag kibocsájtású járm?vet alkotott, amely a jöv?ben is fenntartható, elektromos hajtású közlekedéséhez szükséges technológiai megoldásokat vonultat fel.

A járm? futurisztikus megjelenése korszakalkotó technológiákat takar. A tanulmányautó kialakításánál a kutatók és a tervez?k tudatosan alkalmaztak – a közeljöv?ben nagy eséllyel tömeggyártásba kerül? megoldások mellett – merészen új, még laboratóriumi kutatási fázisban lev? anyagokat és technológiákat. Teljesen új koncepciók és anyagok születtek a szigetelés, h?-visszaverés, könnyített karosszéria-elemek gyártása és az energiahatékonyság terén.

„A jöv? járm?veihez olyan anyagokra és technológiákra lesz szükség, amelyek alacsonyabb energiafogyasztás mellett képesek magasabb kényelmi szintet biztosítani. Innovatív megoldásainkkal e téren dönt? módon hozzájárulunk az autóipar fejl?déséhez” – mondta Dr. Christian Fischer, a BASF polimerkutató részlegének vezet?je. „Büszkék vagyunk arra, hogy a smart-tal együttm?ködésben sikerült a fenntartható városi közlekedés holisztikus megközelítését kialakítanunk. Olyan forradalmian új és úttör? járm?vet sikerült kifejlesztenünk, amely példa nélkül álló”.

Jöv?be tekint? technológiai megoldások 

A smart forvision nem csak az emisszió-mentes elektromos közlekedés valódi lehet?ségét vetíti elénk, hanem egyúttal utat nyit új technológiák felé az autóiparban. Az innovatív megoldások jelent?s része azon nanotechnológián alapszik, amely a fenntartható fejl?dés kulcsaként ismert. A „nano” anyagok nem csak az autóiparban, de az épít?iparban, energiaiparban, gyógyászatban és elektronikában is az innováció motorjának számítanak.

A tanulmányautóba beépített energia-hatékony technológiai megoldások érezhet?en hozzájárulnak a járm? hatótávolságának növeléséhez is, ami az akkumulátoros hajtású járm?veket övez? viták középpontjában áll. A maximális energia-hatékonyság, az intelligens klímamenedzsment megoldások, és a könnyített karosszériaelemek kialakításával a hatótávolság akár 20 százalékkal is növelhet?, ami újabb jelent?s lépés a jöv? elektromos közlekedése felé. A Daimler és a BASF közös tanulmányautója valós jöv?képet kínál a világ nagyvárosai számára.

A smart forvision jöv?bemutató technológiai újításai

A Daimler és a BASF által kifejlesztett innovatív autóipari megoldások 

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia
2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
3. F?tés: testközeli és hatékony
4. H?mérséklet-menedzsment: a h?ség odakint marad
5. Speciális bevonatok, h?vös elegancia az utastérben
6. Jöv?be mutató, divatteremt? design
7. Az ajtók a jöv?be nyílnak

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia

A smart forvision tetején látható hatszöglet?, átlátszó és egyben szemet gyönyörködtet? minták nem els?sorban a figyelemfelkeltést illetve a modern megjelenést szolgálják. Ez az autógyártásban az els? olyan napfénytet?, amely energiát is termel. A teljes tet?felületet átlátszó napelemek borítják. A szendvicsszerkezet? tet? fényérzékeny, szerves alapú, speciális színezékanyagot tartalmazó cellákból áll, amelyek alapesetben teljesen átlátszóak, viszont fény hatására aktiválódnak. A beépített napelemek még szórt fény és gyenge fényviszonyok között is képesek elegend? energiát termelni a járm? multimédia berendezéseinek, és az utastér klímaszabályozásában közrem?köd? három ventillátornak a m?ködtetéséhez. Ha a járm? a napon áll, a három ventilátor a napelemekt?l kapott energiával folyamatosan m?ködik, és h?ti az utasteret. Ez az újfajta napelem-technológia további lehet?ségeket nyit a hatékony és energiatakarékos autózásban, hiszen a termelt energiát a járm? további berendezései is felhasználhatják.

Ez még nem minden! A napelemek alatt átlátszó OLED (organikus fénykibocsátó) diódák találhatók, amelyek ajtónyitásra vagy gombnyomásra megvilágítják a járm? utasterét, viszont lekapcsolt állapotban tökéletes kilátást biztosítanak az üvegtet?-hatás révén. Tehát a tet? világosban hagyományos napfénytet?ként m?ködik, sötétben pedig vakításmentes, kellemes bels? világítást biztosít. Az új OLED diódák színe szabadon választható, ami nem csak a járm? tervezésénél nyújt nagy szabadságot, hanem a hagyományos energia-takarékos izzókhoz képest a diódák még fele annyi energiát sem fogyasztanak.

2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos

A smart forvision a jelent?s súlymegtakarítást egyedi megjelenéssel vegyíti. A járm?gyártás történetében els?ként a smart forvision rendelkezik teljesen m?anyagból készült és sorozatgyártásban is el?állítható keréktárcsákkal. A fejlesztés jelenlegi stádiumában a BASF által kifejlesztett nagy teherbírású m?anyagból készült tárcsa kerekenként jelent?s, három kilogrammos súlycsökkentést tesz lehet?vé. A hagyományos poliamid kompozit anyagoktól eltér?en az új m?anyag már hosszú er?sít? szálakat tartalmaz, amelyek jelent?sen javítják a kompozit mechanikai tulajdonságait. Az eredmény egy kiváló h?- és kémiai ellenálló képességgel, ütésállósággal illetve dinamikus terhelésekkel szembeni ellenálló-képességgel rendelkez? anyag, amely képes kit?n? tulajdonságait hosszú távon is meg?rizni. A teljesen m?anyagból készül? kerék megfelel? teherbíró-képességét és a sorozatgyártásban történ? el?állítás lehet?ségét a smart által végzett els? beható terméktesztek is alátámasztják.

A smartokra jellemz? tridion biztonsági utascella mellett más karosszériaelemek – többek közt az ajtók – is nagyszilárdságú kompozit anyagból, szénszálas er?sítés? epoxigyantából készültek. Az innovatív alapanyagok felhasználásával a hagyományos acélhoz képest 50, az alumíniumhoz képest 30 százalékos tömegcsökkentés érhet? el. A BASF által gyártott gyantarendszerek rövid kikeményedési idejüknek köszönhet?en nagyszériás sorozatgyártásra is kiválóan alkalmasak.

3. F?tés: testközeli és hatékony

A smart forvision multifunkciós, kényelmes és könny? ülései a hatékony h?-gazdálkodás illetve energiatakarékos könny?szerkezet? design egyedi kombinációját nyújtják. Az ülések kialakításánál a legújabb innovatív termékek egész sorát ötvözték egymással. Az ülés egy új, könny?, önhordó m?anyag üléshéj vázon alapul.

Számos tanulmány kimutatta, hogy az emberi test csak bizonyos érintkezési pontokon képes hatékonyan h?t felvenni. Éppen ezért a hagyományos ülésf?tés helyett a smart vékony, és megfelel? helyeken h?vezet? bevonattal ellátott szöveteket, ún. „e-textileket” használt az ülések kialakításához. A vezet? és az utas testével érintkez?, a háttámla középs? és alsó részében biztosított közvetlen f?tés kellemes h?érzetet garantál. Az energia-, hely- és súlytakarékos e-textileket az ajtókon található könyökl?kön is alkalmazták, hogy a hidegre érzékeny érintkezési pontokon a vezet? és az utas testét megfelel?en melegen tartsák.

A következ? innovatív megoldás az ülésekhez használt habanyag, amely egyszerre biztosít kényelmet és tömegmegtakarítást. A BASF által gyártott anyag a többi anyagnál 10-20 százalékkal könnyebb, és lehet?vé teszi, hogy egyetlen munkafolyamat során az ülés különböz? területeit eltér? keménység?re alakítsák ki – ezzel jelent?sen javítva az ülés ergonómiai tulajdonságait.

Az ülésbe integrált, nagy folyadékfelvételre képes, ún. „szuperabszorbens” anyagokat tartalmazó polár-szövet passzív klimatizáló tulajdonsága is nagymértékben fokozza a kényelemérzetet. A hagyományos f?tött ülésekkel összehasonlítva a smart forvision könny?szerkezetes ülése nem igényli azt a komplexitást és energiaigényt, amelyet a hagyományos beltéri mechanikus légáramoltatáson alapuló f?tés megkíván.

4. H?mérséklet-menedzsment: a h?ség odakint marad

Mivel egy járm? utasterének h?tése illetve f?tése jelent?s energiaigénnyel jár, a smart és a BASF tervez?i komoly hangsúlyt fektettek a hatékony h?fok-gazdálkodás kifejlesztésére. A smart forvision innovatív megoldások egész sorát vonultatja fel a járm? hatékonyabb h?tése érdekében, ugyanakkor a nagy energiaigény? hagyományos f?tés kiváltását is megcélozzák.

Az autóiparban eddig egyedülálló „h?véd? pajzs” technológia lényege a szélvéd?n és az oldalsó ablakokon található, a BASF által gyártott, infravörös sugárzást visszaver? filmbevonat, amely megakadályozza az utastér felhevülését. A biztonsági üveg rétegei közé integrált fémmentes film hatékonyan veri vissza az infravörös sugarakat. A látható fénytartományban gyakorlatilag átlátszó film színezett üvegekhez is használható, és páratlan h?visszaver? képességgel rendelkezik. A más autótípusoknál használt fémtartalmú fóliával ellentétben az új anyag kizárólag a Nap infravörös sugarait veri vissza, a GPS, bluetooth, mobiltelefonok vagy érintés nélküli autópályadíj-fizet? rendszerek rádióhullámai a fólián gond nélkül áthatolnak.

A BASF által gyártott és a karosszériaelemekbe ágyazott modern habanyagok is hozzájárulnak a kellemes bels? h?mérséklet biztosításához, a nyári h?ségben h?vösen, míg a téli hidegben melegen tartják az utasteret. A kiváló h?szigetel? képességnek köszönhet?en a szigetel?anyag még kis falvastagság esetén is hatékonyan szigetel, így a járm? szinte bármely részében felhasználható. A smart forvision innovatív szigetelésével a két társaság új fejezetet nyitott az autóipar történetében.

5. Speciális bevonatok, h?vös elegancia az utastérben 

Az infravörös sugarakat visszaver? és karcálló bevonatrendszer egyszerre két célt is szolgál. Egyrészt aktívan támogatja a járm? kiterjedt h?mérséklet-menedzsment rendszerének hatékony m?ködését, másrészt a csillogó és min?ségi érzetet kelt? borítás kihangsúlyozza a smart forvision egyedi megjelenését és eleganciáját. A tanulmányautó különleges hatású, speciális adalékkal kevert fehér bevonatot kapott, amely csillogó metálhatást kelt – természetesen nem utolsó sorban azért is, mivel a fehér szín hatékonyan veri vissza a forró napsugarakat. A beérkez? sugarakat jelent?s részben visszaver?, a BASF által gyártott speciális pigmenteknek köszönhet?en a smart sötét felületei sem hevülnek fel annyira, mint a hagyományos járm?veké – a bevonat felületén mért h?mérséklet akár 20 Celsius fokkal is csökkenhet, és ennek köszönhet?en az utastérben körülbelül 4 Celsius fokos h?mérsékletcsökkenés érhet? el.

6. Jöv?be mutató, divatteremt? design

A gyöngyház-fehér szín? karosszériaelemeket a metál olvadt részszín?re festett tridion biztonsági utascella emeli ki, kihangsúlyozva a smart forvision és a smart fortwo alapszerkezete és megjelenése közötti hasonlóságot. Egyszerre keltve a legújabb divat illetve a kiváló min?ség érzetét – a fényezésében lev? alumínium szemcsék csillogó, fényvisszaver? felületet képeznek a biztonsági cellán, ami attól függ?en, hogy honnan nézi az ember, hol világosabbnak, hol pedig sötétebbnek látszik. A már megszokott módon, a smart forvision utascellája és karosszériaelemei karcolással szemben rendkívül ellenálló, átlátszó felületi lakkbevonatot kaptak.

A drágakövek csiszolt felszínére emlékeztet? oldalajtó és a beépített kilincs valódi esztétikai remekm?. A m?anyag itt új, kifejez?, három-dimenziós formában jelenik meg – egy hagyományos anyag modern újraértelmezése, ami a m?anyagok tudatos és következetes alkalmazásának köszönhet?en csak a smartnál lehetséges. Az ajtó kialakítása a m?anyagok által kínált minden felhasználási lehet?séget kiaknázza.
A csiszolt drágak? éles vonalaival ellentétben a karosszéria els? és hátsó formái legömbölyítettek, az átmenet lágy és finom. Ahogy az integrált kilincs is teljes és tökéletes a maga egyszer?ségében. A smart jellegzetes légbeöml? nyílásai is egyszer?ek, de magával ragadóak – apró hatszöglet?, rézmetál szín? kerettel ellátott nyílások az alsó légterel? szélén.

Az autó hátuljának sportos és futurisztikus megjelenésér?l a kisrepül?gépek turbinájának külleme alapján tervezett, lökhajtásos megjelenést sugalló hátsó lámpák gondoskodnak. A lámpák belsejében elhelyezked? apró propellerek fújják bentr?l kifelé a leveg?t. Töltés során a lámpatestek körül gy?r?alakban elhelyezett, átlátszó fényforrások jelzik az akkumulátor töltöttségi szintjét. A smart kedves és szerethet? küllemét az els? lámpák tovább hangsúlyozzák, megjelenésüket a nappali világítást és az irányjelz?ket határoló küls? keret teszi határozottabbá.

7. Az ajtók a jöv?be nyílnak

A sokszögek és organikus formák kombinációjával a smart forvision beltere a formák és színek terén egyaránt tökéletes összhangban áll a küls? futurisztikus és sajátos megjelenésével. A beltérben is a fehér szín az uralkodó, amit csak az olvasztott rézszínnel keretezett m?szerfal ovális formája tör meg. A padlókárpit hatszöglet? csúszásgátló mintái harmonizálnak a járm? formatervének vezérfonalával, csakúgy, mint az ülések kárpitjának finom, a fehért?l alig észrevehet? tónusban eltér? hatszöglet? mintái.

A csiszolt drágak? megjelenés az ajtók belsején is visszaköszön. A sokszögalakú felületek az integrált könyökl?vel és tároló rekeszekkel harmonikusan illeszkednek a beltér többi részéhez. Az ajtók belsejének színe megegyezik a küls? fényezéssel, és színes LED-ek világítják meg. Az ajtó nyitásánál és zárásánál a LED-ek kintr?l befelé futó fénnyel segítik a tájékozódást, és az ajtó bezáródása után átváltanak halvány háttérvilágításba.

A könny?szerkezet? tridion biztonsági cella színével harmonizáló, olvasztott rézszínnel keretezett ellipszisalakú m?szerfal kikapcsolt állapotban félig átlátszó. Az autó beindításakor minden fontos információ az átlátszó felületre kerül kivetítésre. A menük kezelése érint?képerny? segítségével történik.

A repül?gépek botkormányára emlékeztet? fehér kormány tovább hangsúlyozza az autó futurisztikus jellegét. A vezetéshez szükséges gombok és kapcsolók mellett a kormányon kapott helyet az akkumulátor töltöttségi szintjének kijelz?je is.

forrás: agronaplo.hu

Úgy néz ki, a németek belehúztak. Nem csak, hogy bejelentették az összes atomer?m? bezárását, de egy Wildpoldsried nev? falu 321%-al több energiát termel, mint amennyire szüksége van. Ez a kis falu 5.7 millió dolláros nyereséget generál, a megújuló energiából.

1997-ben volt az els? zöld kezdeményezés a településen. A falut irányító tanács úgy döntött, hogy új iparágakat hoznak be, a kezdeményezéseket helyi szinten tartják, új jövedelmet generálnak, és nem adósodnak el. Az elmúlt 14 évben 9, napelemekkel felszerelt közösségi ház épült, és 7 széler?m?. A faluban 190 lakóházon van napelem, ezen kívül még egy vízer?m? szolgáltat energiát.

Ezeknek a zöld rendszereknek hála, a csupán 2600 lakost számláló Wildpoldsried 321%-al több energiát termel, mint amennyire szüksége van. A fölösleget pedig eladják az államnak, amib?l 5.7 millió dolláros bevételt tudnak felmutatni. Nem meglepetés, hogy sok üzlet a faluban a napelem telepítésével foglalkozik.
A falu eredményeit eddig számos nemzeti, és nemzetközi díjjal jutalmazták. A falu tanácsa még turista utakat is szervez a többi falu vezet?ségének, hogy megmutassák hogyan is kell kezdeni a megújulást.

forrás: altenergia.blog.hu

Vélemény, hozzászólás?