Távvezetékek láthatóvá tétele madáreltérítő szerelvényekkel

Share Button

A MAVIR a Dunát keresztező távvezetékszakaszokra már négy helyen telepített madáreltérítőket a gönyűi, a győri, az ercsi és a szigetcsépi szakaszokon. Idén a százhalombattai Duna-keresztezés jelölésére került sor a Dunamenti Erőmű-Ócsa 220 kV-os távvezetéken.

A program a LIFE Danube Free Sky Projekt keretében zajlik, ami hét Duna menti ország (Ausztria, Románia, Szerbia, Bulgária, Horvátország, Szlovákia és Magyarország) tizenöt szervezetét fogja össze, és egyik fontos célja a folyók feletti távvezetékek láthatóvá tétele.

A madarak vándorlásuk során a nekik táplálékot és biztonságot jelentő folyók vonalát követik, amelyeket olykor távvezetékek kereszteznek. Annak érdekében, hogy a madarak időben észrevegyék és kikerülhessék, láthatóbbá kell tenni azokat. A láthatóságot madáreltérítő szerelvényekkel biztosítják a MAVIR szakemberei. Ezek az eszközök visszaverik a fényt, így a madarak messziről észreveszik és még időben ki tudják kerülni a vezetékeket, ezáltal elkerülik az ütközést.
Az áramszolgáltatók közép- és kisfeszültségű vezetékeivel ellentétben a MAVIR Zrt. nagyfeszültségű távvezetékeit nem lehet földkábellel kiváltani. Erre a tudomány jelenlegi szintjén még nincs lehetőség. Ezért a meglévő hálózatot az ütközésveszélyes zónában olyan eszközökkel kell ellátni, amik láthatóbbá teszik azt a madarak számára.

Az eszközök működésének lényege, hogy a szerelvények forgó lapjait ultraibolya sugarakat is visszaverő bevonattal látják el, így azok a fényben forogva, pulzáló fel-felvillanások hatását keltik és alkonyatkor fluoreszkálva jelzi a madarak számára a vezetéket. Ezzel a módszerrel észrevehetővé és kikerülhetővé válnak a madarak számára.

A munkavégzéshez a legmodernebb technológiát, a drónokat hívták segítségül. Számos távvezetékre helyezett már ki madáreltérítőt drónnal a MAVIR, de a folyók feletti munkák különleges odafigyelést igényelnek. Egyrészt, mert magasabban vannak, mint a megszokott vezetékek, másrészt, mert a pilótáknak esetenként hajóra kell szállniuk, hogy a vezeték alatt navigálni tudják a drónt. A feladat összetettsége miatt két drón végzi a munkát: az egyik a távvezetéket figyeli és navigálja a másikat, amelyik felviszi és felerősíti a madáreltérítő szerelvényt. Ehhez két pilóta összehangolt és precíz munkájára van szükség.

A közelmúltban a Duna százhalombattai szakaszán a drónok közel 600 darab madáreltérítőt telepítettek annak érdekében, hogy a vonuló madarak ütközését megakadályozzák. A következő évben ugyanennek a távvezetéknek a Kis-Duna felett szakaszán kell folytatni a jelölést, hogy az is látható legyen a madarak számára.

A projekt mintegy 300 millió forintot biztosít a Duna-Ipoly és a Fertő-Hanság Nemzeti Parkok feletti távvezetékek láthatóvá tételére, erre öt év áll rendelkezésre, amit magyar részről a MAVIR ZRt. valósít meg.

Forrás: villanylap.hu