Terv alatt teljesített tavaly a Tesla Motors

Share Button

A Tesla sem tolerálja tovább az angol font gyengülését, és átlagosan 5 százalékkal emeli árait január közepével az Egyesült Királyságban. Eredetileg újévtől lett volna hatályos a drágítás, de a cég két hét haladékot adott az érdeklődőknek arra, hogy eldöntsék, a régi vagy az új áron akarnak autóhoz jutni. A hó közepétől a Model S-ért 62 ezer, a Model X-ért 86 ezer fontot kell letenni az asztalra (ez 22,5, illetve 31,2 millió forintnak felel meg). A nagy érdeklődéssel várt olcsó Tesla, a Model 3 alapára 35 ezer font, azaz 12,7 millió forint lesz. Ezzel a Tesla is beállt a sorba, az elmúlt hónapokban a Vauxhall, a Ford, a Nissan, a Peugeot és a Citroen is árat emelt, igaz, nagyjából feleannyit, mint most az amerikaiak.

41740_graf_3

A Brexit miatt a dollárhoz képest 15 százalékot gyengülő font másoknak is jó apropót nyújtott az áremelésre. Elon Musk cége azt is világossá tette, hogy az áremelés csak a felmerülő többletkiadásaikat fedezi, nyereségük változatlan szinten marad. A 2-3 ezer fontos pluszkiadás mellett az új teslások lemondhatnak a 35 állomásból álló brit Supercharger töltőhálózat ingyenes használatáról is. A Supercharger fél óra alatt 275 kilométer megtételéhez elegendő energiát présel az akkukba, míg a hagyományos ennek a felére képes. Az otthoni falitöltő pedig fél óra alatt 18 kilométernyi utat „táplál” a cellákba. Az még kérdéses, mennyit kér majd a Tesla a Superchargerért, annyi biztos, hogy a bejáratás első 1500 kilométerére ingyenes marad a használata. Persze máshol is tölthetnek a teslások: fél óráért a Pod Point hálózatban 6,50, az Ecotricitynél kerek 6 fontot kell kifizetni.

Aki most rendel Teslát, hosszú várakozásra számíthat, ugyanis a gyártókapacitások fejlesztése egyelőre nem képes lépést tartani a várólista bővülésével. A villanyautó-gyártó a negyedik negyedévben sem tudta hozni a gyártási tervet, eredetileg 25 ezerrel számoltak, végül 22,2 ezer Teslát tudtak csak átadni megrendelőiknek. Ezzel az éves tervet is elúsztatták, nem lett meg a 80 ezres darabszám, helyette csak 76,2 ezer jármű készült a kaliforniai gyárban. (Eredetileg a 90 ezret célozták meg, majd év közben korrigálták a tervet.) Az arányok érzékeltetésére jellemző, hogy a Ford F sorozatú népszerű kisteherautóiból csak novemberben annyit készített, mint amennyit a Tesla egy egész évben. Nagy meglepetést a mostani csúszással sem okozott a cég, a lemaradást a vezetőasszisztens, az Autopilot frissített hardverénél felmerült szállítási problémákkal magyarázta a Bloombergnek. Ezúttal kétszázalékos árfolyamgyengülést váltott ki a hír, míg a kurzus tavaly 11 százalékot veszített értékéből. Negatív éves teljesítményre a tőzsdei bevezetés óta nem volt példa. A minőség mellé azonban 2018-tól mennyiség is párosul, a Teslának eredetileg akkorra kell felfuttatnia a termelését évi félmillió darabosra.

Forrás: vg.hu