Tiszta energia Magyarországon is – Zöldbe borul az ország?

Share Button

A Volkswagen Csoport a környezet védelmében is még magasabbra helyezte a mércét, és komoly célkit?zéseket fogalmazott meg. A vállalatcsoport ennek szellemében az elkövetkez? öt év során az összesen 62, 4 milliárd eurót el?irányzó beruházási programjának több mint kétharmadát kívánja közvetve vagy közvetlenül még gazdaságosabb járm?vek és új hajtásrendszerek kifejlesztésére, valamint a környezetkímél?bb termelésre fordítani.

volkswagen-csoport-elnok

 

 

„A 2012-es Genfi Autószalon egyben a Volkswagen Csoport alapvet? környezetvédelmi átszervezésének kezdete is“ – jelentette be kedden Prof. Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen Csoport igazgatótanácsának elnöke a Genfi Autószalonon. „Egyértelm? célunk, hogy a Volkswagent környezetvédelmi szempontból is vezet? autógyártóvá fejlesszük.“

A Volkswagent a dolgozói, a társadalom és a környezet felé egyaránt felel?sségteljes tevékenység jellemzi. „Ez 2018-ig megfogalmazott stratégiánk alapvet? és központi eleme. Csakis az járhat tartósan az élen, aki e dimenziókat érzékeli és a gyakorlatban is meggy?z?en érvényesíti“ – hangsúlyozta Winterkorn, majd így folytatta: „A hosszú távú fenntarthatóság terén is egyértelm?en magasabbra emeltük a mércét.” Mint elhangzott, ezen összefüggésben a vállalatcsoport a 2006 és 2015 közötti id?szak során 30 százalékkal kívánja mérsékelni európai új autóinak szén-dioxid-kibocsátását. „Ezzel a Volkswagen Csoport flottája 2015-ben els? ízben léphet be a rendkívül fontos 120 g/km szén-dioxid-kibocsátási határérték alá“ – jelentette ki Winterkorn. Mint elmondta, ennek során minden új típusgeneráció átlagosan 10-15 százalékkal lesz gazdaságosabb el?djénél.

Moduláris keresztmotoros platform: gazdaságosságnövel? m?szaki megoldások minden új típus számára már szériakivitelben
A „Moduláris keresztmotoros platform (MQB)“, folytatta Winterkorn, immár minden piaci kategóriában, és a vállalatcsoport minden márkája számára elérhet?vé teszi a gazdaságosság jelent?s növelését, valamint az alternatív hajtási technikákat. „Az MQB alapjain a Volkswagen Csoport az elkövetkez? évek során minden új típus esetében már széria kivitelben kínálja fejlett gazdaságosságnövel? m?szaki megoldásait. A következ? mérföldköveket ezen az úton az idei év során az új Audi A3 és legnagyobb darabszámban értékesített modellünk, a Golf jelenti majd” – mondta Winterkorn.
A 2013-as esztend?t Winterkorn az „elektromos mobilitás” éveként jelölte meg a Volkswagen számára, az e-up! után ugyanis a csoport számos márkájának részben, illetve tisztán elektromos hajtású típusai is érkeznek majd.

25 százalékkal környezetkímél?bb termelés
A sokmilliárdos beruházási program egyik további súlyponti elemét a termelés, illetve annak energiaellátása terén érvényesített hosszú távú fenntarthatóság képezi. Mint Winterkorn kiemelte: „A Volkswagen nem csupán környezetkímél?bb üzem? járm?vek kifejlesztésén fáradozik, hanem igyekszik azokat a hosszú távú fenntarthatóság szempontjából is a lehet? legkedvez?bb módon el?állítani. Ennek szellemében fogalmaztuk meg célkit?zésünket, amely szerint a Volkswagen Csoport termelését 2018-ig 25 százalékkal kívánjuk környezetkímél?bbé fejleszteni.“

Mindemellett bejelentette, hogy a Volkswagen Csoport 2020-ig termelése energiaellátásának üvegházhatású gázkibocsátását 40 százalékkal kívánja csökkenteni: „Ehhez mintegy 600 millió eurót tervezünk a megújuló energiaforrások – nap-, szél- és vízenergia – kiaknázásába invesztálni.“

A Volkswagen Csoport célkit?zéseinek áttekintése:
– A Volkswagen Csoport 2016-ig világszerte 62,4 milliárd, valamint Kínában további 14 milliárd euró beruházását tervezi. E beruházási program b? kétharmada a tervek szerint közvetve vagy közvetlenül még gazdaságosabb járm?vek, hajtásrendszerek és technológiák kifejlesztésére, illetve a vállalatcsoport gyáraiban folyó környezetkímél? termelésre fordítódik majd.
– A vállalatcsoport a 2006 és 2015 közötti id?szak során 30 százalékkal kívánja mérsékelni európai új autóinak szén-dioxid-kibocsátását, ezzel a Volkswagen Csoport flottája 2015-ben els? ízben léphet be a rendkívül fontos 120 g/km szén-dioxid-kibocsátási határérték alá.
– A tervek szerint minden új modellgeneráció átlagosan 10-15 százalékkal lesz gazdaságosabb el?djénél.
– A Volkswagen Csoport 2018-ig 25 százalékkal kívánja környezetkímél?bbé fejleszteni termelését, ami konkrétan 25 százalékkal kisebb energia-, illetve vízfelhasználást, valamint hulladékot és károsanyag-kibocsátást jelent.
– A Volkswagen Csoport termelése energiaellátásának üvegházhatású gázkibocsátását 2020-ig 40 százalékkal kívánja csökkenteni.
Mindehhez mintegy 600 millió eurót tervez a megújuló energiaforrások – nap-, szél- és vízenergia – kiaknázásába invesztálni.

Forrás: autosforum.hu

A Volkswagen Csoport a környezet védelmében is még magasabbra helyezte a mércét, és komoly célkit?zéseket fogalmazott meg. A vállalatcsoport ennek szellemében az elkövetkez? öt év során az összesen 62,
4 milliárd eurót el?irányzó beruházási programjának több mint kétharmadát kívánja közvetve vagy közvetlenül még gazdaságosabb járm?vek és új hajtásrendszerek kifejlesztésére, valamint a környezetkímél?bb termelésre fordítani.

volkswagen-csoport-elnok


„A 2012-es Genfi Autószalon egyben a Volkswagen Csoport alapvet? környezetvédelmi átszervezésének kezdete is“ – jelentette be kedden Prof. Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen Csoport igazgatótanácsának elnöke a Genfi Autószalonon. „Egyértelm? célunk, hogy a Volkswagent környezetvédelmi szempontból is vezet? autógyártóvá fejlesszük.“

A Volkswagent a dolgozói, a társadalom és a környezet felé egyaránt felel?sségteljes tevékenység jellemzi. „Ez 2018-ig megfogalmazott stratégiánk alapvet? és központi eleme. Csakis az járhat tartósan az élen, aki e dimenziókat érzékeli és a gyakorlatban is meggy?z?en érvényesíti“ – hangsúlyozta Winterkorn, majd így folytatta: „A hosszú távú fenntarthatóság terén is egyértelm?en magasabbra emeltük a mércét.” Mint elhangzott, ezen összefüggésben a vállalatcsoport a 2006 és 2015 közötti id?szak során 30 százalékkal kívánja mérsékelni európai új autóinak szén-dioxid-kibocsátását. „Ezzel a Volkswagen Csoport flottája 2015-ben els? ízben léphet be a rendkívül fontos 120 g/km szén-dioxid-kibocsátási határérték alá“ – jelentette ki Winterkorn. Mint elmondta, ennek során minden új típusgeneráció átlagosan 10-15 százalékkal lesz gazdaságosabb el?djénél.

Moduláris keresztmotoros platform: gazdaságosságnövel? m?szaki megoldások minden új típus számára már szériakivitelben
A „Moduláris keresztmotoros platform (MQB)“, folytatta Winterkorn, immár minden piaci kategóriában, és a vállalatcsoport minden márkája számára elérhet?vé teszi a gazdaságosság jelent?s növelését, valamint az alternatív hajtási technikákat. „Az MQB alapjain a Volkswagen Csoport az elkövetkez? évek során minden új típus esetében már széria kivitelben kínálja fejlett gazdaságosságnövel? m?szaki megoldásait. A következ? mérföldköveket ezen az úton az idei év során az új Audi A3 és legnagyobb darabszámban értékesített modellünk, a Golf jelenti majd” – mondta Winterkorn.
A 2013-as esztend?t Winterkorn az „elektromos mobilitás” éveként jelölte meg a Volkswagen számára, az e-up! után ugyanis a csoport számos márkájának részben, illetve tisztán elektromos hajtású típusai is érkeznek majd.

25 százalékkal környezetkímél?bb termelés
A sokmilliárdos beruházási program egyik további súlyponti elemét a termelés, illetve annak energiaellátása terén érvényesített hosszú távú fenntarthatóság képezi. Mint Winterkorn kiemelte: „A Volkswagen nem csupán környezetkímél?bb üzem? járm?vek kifejlesztésén fáradozik, hanem igyekszik azokat a hosszú távú fenntarthatóság szempontjából is a lehet? legkedvez?bb módon el?állítani. Ennek szellemében fogalmaztuk meg célkit?zésünket, amely szerint a Volkswagen Csoport termelését 2018-ig 25 százalékkal kívánjuk környezetkímél?bbé fejleszteni.“

Mindemellett bejelentette, hogy a Volkswagen Csoport 2020-ig termelése energiaellátásának üvegházhatású gázkibocsátását 40 százalékkal kívánja csökkenteni: „Ehhez mintegy 600 millió eurót tervezünk a megújuló energiaforrások – nap-, szél- és vízenergia – kiaknázásába invesztálni.“

A Volkswagen Csoport célkit?zéseinek áttekintése:
– A Volkswagen Csoport 2016-ig világszerte 62,4 milliárd, valamint Kínában további 14 milliárd euró beruházását tervezi. E beruházási program b? kétharmada a tervek szerint közvetve vagy közvetlenül még gazdaságosabb járm?vek, hajtásrendszerek és technológiák kifejlesztésére, illetve a vállalatcsoport gyáraiban folyó környezetkímél? termelésre fordítódik majd.
– A vállalatcsoport a 2006 és 2015 közötti id?szak során 30 százalékkal kívánja mérsékelni európai új autóinak szén-dioxid-kibocsátását, ezzel a Volkswagen Csoport flottája 2015-ben els? ízben léphet be a rendkívül fontos 120 g/km szén-dioxid-kibocsátási határérték alá.
– A tervek szerint minden új modellgeneráció átlagosan 10-15 százalékkal lesz gazdaságosabb el?djénél.
– A Volkswagen Csoport 2018-ig 25 százalékkal kívánja környezetkímél?bbé fejleszteni termelését, ami konkrétan 25 százalékkal kisebb energia-, illetve vízfelhasználást, valamint hulladékot és károsanyag-kibocsátást jelent.
– A Volkswagen Csoport termelése energiaellátásának üvegházhatású gázkibocsátását 2020-ig 40 százalékkal kívánja csökkenteni.
Mindehhez mintegy 600 millió eurót tervez a megújuló energiaforrások – nap-, szél- és vízenergia – kiaknázásába invesztálni.

Forrás: autosforum.hu

Ahogy az sok nyugati „vívmánnyal” kapcsolatban már korábban tapasztalható volt,
a zöld energiabeszerzés lehet?sége is elért hazánkba. Mind lakossági, mind vállalati körben elérhet? már a tiszta energia ellátás Magyarországon, de várhatóan nem fog zöldbe borulni az ország, és nem csak a fizet?képes kereslet hiánya miatt.

Az elmúlt id?szakban jelent?s termékfejlesztés ment végbe a hazai áramszolgáltatók körében. Egyre több áramkeresked? tart portfóliójában zöld terméket, vagyis tisztán megújuló energia forrásból származó áramot.

E termékek els?dleges célja, hogy választható alternatívát biztosítson a környezettudatos fogyasztók számára, akik a normál piaci árnál hajlandók és képesek többet áldozni arra, hogy az általuk elfogyasztott energia tiszta forrásból származzon. Tekintettel arra, hogy a megújuló energiák többsége jelenleg még drágább, mint a hagyományos energia, ezen termékek sikerének többsége nagyban függ az adott piac fizet?képes keresletét?l, ami el?revetíti azt is, hogy a magyar piac nem feltétlenül a legel?nyösebb terület a zöldáram-értékesítés számára.

Az áramszolgáltatást kevésbé ismer?k számára érdemes tisztázni, hogy ezen termékek választása nem azt jelenti, hogy az áramkeresked?nk közvetlenül egy széler?m?vel köti össze az fogyasztási helyünket, hanem vállalja azt, hogy az általunk elfogyasztott energiának megfelel? mennyiséget zöld forrásból vásárol meg a piacon. Ezt minden zöld termék esetében tanúsítvánnyal is alátámasztják.

Fontos azt is látni, hogy mára az Európai Unió területén szinte minden polgár fogyaszt zöld áramot, hiszen a Közösség célkit?zései között szerepel a megújuló energiaforrások minél szélesebb kör? kiaknázása. Az Európai Unió tagországai vállaltak, hogy közösen 2020-ra a Közösség teljes energiafogyasztásának 20%-át megújuló forráson biztosítják majd. Magyarország ebb?l a vállalásból az ország adottságait és teljesít?képességét figyelembe véve 13%-os hivatalos vállalás mellett 14,65%-os részarányt célzott meg. Az áramfogyasztáson belül a megújulok aránya jelenleg 6-7% körüli, ami az ország 2020-as megújuló vállalásait tartalmazó Nemzeti Cselekvési Tervben (NCsT) az évtized végére fokozatosan 10,9%-ra növekszik majd.

Tiszta energia Magyarországon is - Zöldbe borul az ország?

A hazai zöldáram-termelésen belül a biomassza dominál, a megtermelt tiszta energia 65%-a köthet? ehhez az energiaforráshoz, míg további jelent?s szerep jut a szélenergia számára is. A többi tiszta technológia részaránya a hulladékégetés kivételével nem haladja meg az 5%-ot a „megújuló” áramtermelésen belül. A megújulók túlnyomó többsége hazánkban termelési támogatásban részesül, vagyis a piaci árnál magasabb szinten köteles a rendszerirányító, amely ezt követ?en minden egyes szolgáltatóra értékesítés-arányosan allokál az átvett zöld áramból. A támogatást a fogyasztók közvetlenül az áramszámláikon keresztül fizetik meg.

Tiszta energia Magyarországon is - Zöldbe borul az ország?

Zöld tarifák Magyarországon

Az Elm?-Émász csoport tavaly ?sszel hirdette meg zöld tarifáját, amin keresztül az egyetemes szolgáltatói ellátásra jogosult ügyfeleinek ajánlott fenntartható áramellátást. A társaságcsoport az energiadíjban plusz 10%-os felárért vállalta, hogy zöld áramot visz a háztartásokba. A termék mögött álló energiaforrás a társaságcsoporthoz tartozó két kisebb vízer?m?. A Portfolio.hu megkeresésére Boross Norbert, a társaság kommunikációs igazgatója elmondta, hogy eddig százas nagyságrend? ügyfelük igényelte zöld tarifát, közülük is a lakossági fogyasztókhoz képest túlsúlyban vannak a kisebb cégek, vállalkozások, amelyek számára PR-értéket is képviselhet egy ilyen döntés. A lakossági körben ezzel az Elm?-Émász az egyetlen szolgáltató, amely zöld energiát kínál a fogyasztók számára.

A nem lakossági szegmensben már érdemben szélesedik a piaci kínálat. Az energiakeresked?k többsége megfelel? mérték? igény esetén képes zöldárammal kiszolgálni a vállalati szegmenset, több piaci szerepl? már kifejlesztett termékként is tart „zöldenergiát” szolgáltatási portfóliójában. Az E.ON már az elmúlt évben kínált zöld áramot nagyobb fogyasztóinak. A társaságnál lehet?ség van a teljes igényelt árammennyiséget tiszta forrásból fedezni, de fogyasztói igény esetén lehetséges az is, hogy az elfogyasztott energiamennyiségnek csak egy meghatározott részét, mondjuk 50%-át biztosítsa a szolgáltató zöld forrásból. A társaságnál a Portfolio.hu megkeresésére elmondták, hogy egyel?re csak a vállalati szegmensnek kínálnak zöld energiát, de vizsgálják a lakossági értékesítés lehet?ségeit is. Az elmúlt hónapban a nemzeti bajnok MVM jelent meg a piacon zöld termékével. A társaságcsoporthoz tartozó MVM Partner szintén a vállalati szegmens célozta meg Zöldáram termékével.

Mindenkinek zöld áramot!!!

A versenypiaci zöld termékek esetében pontos felárat nem hoznak szívesen nyilvánosságra a keresked?k, és az igényelt mennyiség tekintetében a kiajánlott ár változhat is, de közelít? értéknek irányadó lehet, hogy az egyetemes szolgáltatói körben plusz 10%-os felárat kalkulált az Elm?-Émász fogyasztói számára, amely prémiumot vélhet?en a versenyképességi szempontokat is szem el?tt tartó vállalti szegmens sem halad meg.

Alapvet?en az ember azt gondolná, hogy hazánkban a zöldáram terjedésének egyik leghangsúlyosabb gátja a fogyasztóképes kereslet hiánya, avagy a környezettudatos fogyasztói hozzáállás. Ez a megállapítás jelenleg meg is állja a helyét, azonban érdemes kitérni a kínálat viszonylagos sz?kösségére is.

Szabad piaci környezetben a fent valószín?sített árszintek mellett jelent?sebb fogyasztói igényt már meglehet?sen nehéz lenne kielégíteni hazai forrásból, hiszen a megújuló kapacitások túlnyomó többsége jelenleg az ún. KÁT-mérlegkörben termel, amelyben az átvétel a piacinál jelent?sen magasabb áron történik, vagyis a megújuló kapacitások csak egy igen kicsi részének, a támogatott körb?l már kikerült er?m?vi egységeknek éri meg, hogy zöld terméküket a szabad piacon terítsék. A kötelez? átvételi rendszeren (KÁT) belül jelenleg egy kilowattórát (energiadíj) 30 forint körüli szinten lehet értékesíteni, míg az egyetemes szolgáltatói körben kínált zöld tarifa a 25 forintot sem éri el, a nagyobb (versenypiaci) fogyasztók körében pedig szinte bizonyosan 20 forint alatt marad. A kínálat b?vítésére további megoldás lehet a zöld áram importja, erre már jelenleg is van példa.

Összességében tehát elmondható, hogy jelenleg még igen fejletlen Magyarországon a zöldenergia-értékesítés piaca, a keresletet nem egy össztársadalmi igény, hanem sokkal inkább marketing szempontok vezérlik, és a szolgáltatók oldalán is inkább az érz?dik, hogy els?sorban saját PR-értékük növelése érdekében foglalkoznak tiszta energia értékesítéssel, legalábbis a kampányok ellenére eddig elért ügyfélszámok és volumenek nehezen teszik indokolttá egy zöld termék portfólióban tartását. Jelent?s fejl?désre a termel?i szegmens szélesedésével (támogatott körb?l való kikerülésüket követ?en), illetve a környezettudatos társadalmi igény feler?södését követ?en lehet számolni, de fogyasztói szemmel addig is megnyugtató, hogy már Magyarországon is elérhet?vé vált a tiszta energia beszerzés lehet?sége.

Forrás: portfolio.hu

Vélemény, hozzászólás?