Tronok harca

Share Button

Az Audi -tron névvel illeti a hagyományostól eltér? hajtásrendszerrel, leginkább motorjuk terén eltér? járm?veit. A „g” el?tag a s?rített földgázt (CNG), míg az „e” a villanymotort jelöli, jelen esetben második er?forrásként, ugyanis az A3 e-tron egy tölthet? – plug-in – hibrid autó. Európa sok országában egy hasonlóan felszerelt TDI áráért ?szt?l elérhet?vé válik.

ju8.1Benzin, vagy dízel? Sokszor merül fel ez a kérdés egy autó beszerzésér?l szóló döntés el?tt, de ma már hozzá kell tenni, hogy „vagy esetleg gázos, hibrid, elektromos?”. Attól függ, hangzik a válasz, és ez a lehet?ségek kib?vülésével még inkább igaz. Ha sokszor, nagy távolságokra használnak egy járm?vet, amibe évente akár 40-50 ezer, vagy még több kilométer is belekerül, akkor még mindig egyértelm?en a dízel jelenti a megoldást. Kevés hidegindítás, sok, f?leg autópályán egyenletes sebességgel megtett kilométer, ehhez a dízelmotor az ideális társ. Városi használat, sok újraindítás, sok megállás esetén már a benzines jobb lehet, az ugyanis valamivel könnyebben viseli az ilyen – a bels? égés? motorok számára egyébként roppant megterhel? – megpróbáltatásokat. De ma már egyéb, alternatív megoldások is léteznek. Az elektromos meghajtás vitathatatlan el?nye, hogy lokálisan semmilyen károsanyag kibocsátással nem jár, a szennyezés valahol távolabb keletkezik, de megújuló energiaforrás használata esetén még ott sem. Hátránya a még korlátozott hatótávolság, ugyanis az autókban nem lehet annyi áram tárolására szolgáló kapacitást elhelyezni, ami egyenérték?vé tenné a bels?égés? motorral szerelt példányokkal.

Rövid távon jó megoldásnak t?nik a vegyes, azaz hibrid rendszer, mely amíg és amikor lehet elektromos, majd ha szükséges akkor valamilyen fosszilis energiaforrásból táplálkozó bels? égés? motorral m?ködik. Vagy ezek kombinációjával. Az Audi A3 e-tron ez utóbbit valósítja meg, a márkától megszokott prémium min?ségben.

Az autó használata, kezelése semmiben nem tér el egy DSG váltóval szerelt 1,4 TSI modellét?l, olyannyira, hogy a benzines er?forrás az maradt az eredeti, „mindössze” a sebességváltóba került beépítésre egy villanymotor. Ennek az energiaellátást a hátsó ülések alá épített akkumulátorcsomag biztosítja, így a csomagtartó a quattro modellek méretével egyezik meg – kicsit kisebb, mint az e-tronhoz hasonló fronthajtású A3 Sportbackeké.

Az autó üzembe helyezését követ?en – beindításról nem lehet beszélni, ugyanis a Start gomb megnyomására csak nagy hidegben, vagy az akkumulátor merültsége esetén indul be a benzinmotor – a váltókar D állásba húzása után a gyár szerint akár 50, az els? személyes tapasztalatok alapján 3 személlyel és a csomagjaikkal kb. 40 km tehet? meg tisztán elektromos módban, ha az akkumulátor teljesen fel volt töltve, mondjuk hálózati csatlakozás segítségével. Erre normál 220V-os és 16A-es hálózat mellett nem egész 4 órára van szükség.

Az els? kérdés, ami az autókat megpillantva, illetve az els? kilométereket megtéve felmerült bennem, hogy miért benzin-elektromos hajtású az e-tron, nem lehetséges-e a ge-tron megvalósítása? Az Audi mérnökei szerint ennek többek között fizikai akadályai vannak, ugyanis ahol a gázos változatban a tartályok vannak, ott az e-tron-ban az akkumulátorok, miközben a „biztonsági tartalék” szerepét betölt? benzintartálynak is helyet kell hagyni. Így tehát benzines marad az e-tron, és ahol megfelel? támogatási rendszer segíti az elektromos, vagy hibrid autózás további fejl?dését, ott akár egy hasonlóan felszerelt TDI modell – mely technológia idén ünnepli 25. évfordulóját! – áráért elérhet? az Audi A3 e-tron.

Az els?, mindössze 20 km-es szakasz után másnap már egy hosszabb, mintegy 200 km-es útvonalat jelöltek ki az Audi rendezvényszervez?i annak érdekében, hogy az A3 e-tron minden üzemmódját meg lehessen ismerni. Az els? nagyvárosi – Bécs – szakasz megtétele ismét elektromos hajtással történt, köszönhet?en az éjszakai töltésnek. Utána már egyre többet indította be a rendszer a benzinmotort is, ugyanis érzékelvén a hajtásért felel?s akkumulátor töltöttségének szintjének csökkenését, másfajta energiaforrásra volt szükség az országúti és kistelepülési gyorsítások, illetve sebesség tartására. De ez már egyébként is túl volt a gyár által megadott 50 km-es elektromos hatótávon. A Bécsi erd? szerpentinjein a két er?forrás együttm?ködésének köszönhet?en dinamikus arcát is megmutatta az e-tron, de ezen tulajdonsága nem illik a környezetbarát mivoltához, így inkább csak marketing, pr- és értékesítési szempontból van jelent?sége, élményautózni nem ilyen eszközzel kell. A dombokról leereszkedve került sor az akkumulátor messze nem teljes újratöltésére, amivel a Bécsen belüli kipufogógáz eregetést lehetett mérsékelni.

B?vebben: portfolio.hu

Forrás: portfolio.hu