A németek áramától ments meg uram minket!

Share Button

Egy izraeli kutatócsoport részben vízzel m?köd? elektromos autót készített. A hatótávolság 1600 kilométer.

A Phinergy társaság már m?köd?képes prototípust is készített, egy Citroën C1-est épített át elektromos, alumínium-leveg? akkumulátoros hajtásúvá. Az alumínium-leveg? akkumulátor valójában csak egy segédberendezés, nem a hajtómotorhoz, hanem az azt tápláló, hagyományos lítium-ion akkumulátorhoz kapcsolódik, és azt táplálja energiával. A mindössze 25 kilós alumínium-leveg? akkumulátor az izraeliek szerint 1600 kilométeres hatótávolságot biztosít, az alumínium ugyanis kilogrammonként 8 kWh energiát képes tárolni.

A könny?fémb?l a leveg? oxigéntartalmának felhasználásával keletkezik alumínium-oxid, az eljárás során pedig elektromos energia szabadul fel. A többek között ezüstöt tartalmazó katalizátor mellett víz is kell a reakcióhoz, és az izraeliek állítólag éppen ebben értek el áttörést: sikeresen oldották meg a szén-dioxid kizárását a folyamatból. A Phinergy azt állítja, hogy már meg is állapodott egy nagy gyártóval a technológia átadásáról, 2017-ben jelenhet meg sorozatgyártásban.

Forrás:origo.hu

Elege van a cseh rendszerirányítónak a németországi széler?m?vekb?l kiegyensúlyozatlanul és esetenként nagy mennyiségben érkez? villamos energiából: elterelné az áramot szomszédai, például Lengyelország felé, amely persze hasonló projektben gondolkodik.

A csehországi nagyfeszültség? villamos energia hálózat üzemeltet?je, a CEPS támogatja azt a javaslatot, amely szerint transzformátorokat (fázis-átalakítókat) kellene telepíteni a németországi széler?m?vekb?l kiegyensúlyozatlanul érkez? áram elleni védekezésként.

E villamos ugyanis energia veszélyt jelent a szomszédos országos érintett hálózatára, idézi a CEPS illetékesét a Reuters. A lépés közelebb visz annak a problémának a megoldásához, amelyet regionális szinten kell kezelni a Németországban egyre nagyobb mennyiségben el?állított, megújuló energia miatt.
A CEPS felügyel?bizottságának elnöke, Tomas Huener azt mondta a brit hírügynökségnek, hogy 2016-ig épülnének meg a csehországi rendszert véd?, említett transzformátorok, már csak a részvényesek jóváhagyására van szükség.

Az észak-németországi széler?m?vekb?l érkez? áram túlterhelheti a hálózatokat, áramkimaradásokat okozhat, vagy komoly veszteségeket a rendszerüzemeltet?knek azzal, hogy azok a rendszer kiegyensúlyozása érdekében termelésük csökkentésére, leállítására kényszeríthetnek er?m?veket, mutat rá a hírr?l beszámoló Prague Monitor. E túlterhelések leginkább ?sszel, vagy a tél elején jellemz?ek, amikor csúcsra járnak a németországi szélkerekek. (Ezen áramlökések már a magyarországi rendszerirányítónak is okoztak fejfájást – a szerk.)
A fázis-átalakítók azonban csak elterelik a Németországból érkez? áramot más, szomszédos országok, például Lengyelország felé, ahol persze szintén ilyen eszközök telepítésében gondolkodnak. Ezek az egyoldalú megoldások mellesleg kihívást jelentenek azoknak a törekvéseknek, amelyek az egységes európai energiahálózat kiépítését célozzák.

Huener tájékoztatása szerint Csehország felajánlotta, hogy nem telepít transzformátorokat, ha Németország megfelel? kártérítést fizet a villamos energia többletével okozott problémákért, de Németország nem fogadta el az ajánlatot, vagyis nem sikerült kereskedelmi eszközökkel rendezni az ügyet. Németország úgy is megoldhatná a helyzetet, ha a rendszerüzemeltet?i termelésük csökkentésére utasítanák a megújuló energia termel?ket azokban az id?szakokban, amikor azok túl sok áramot állítanak el?, ezt viszont a hatályos ottani szabályozás nem teszi lehet?vé.

Valami azért történt: a német kormány a múlt év végén jóváhagyta egy 2800 kilométer hosszú vezeték építése felgyorsításának a tervét. A vezeték révén az ország északi partján lév? hálózat – vagyis az a terület, ahol a legtöbb szélturbina m?ködik – összeköttetése javulna a déli, áramfelhasználó ipari területekével.

Forrás/Szerz?: Világgazdaság Online

  1 comment for “A németek áramától ments meg uram minket!

Vélemény, hozzászólás?