Amerikai gáz menti meg Magyarországot?

Share Button

Egyel?re nem látszik, hogy milyen alternatív forrásból vehetne hosszabb távon földgázt Magyarország. Rövid távon szerencsére nincs gond, van elég tartalékkapacitás.

d4.2Nincs szó sürg?s pótlási kötelezettségr?l, Magyarország akkor is átvészelné a téli f?tési szezont, ha holnaptól kezdve egyetlen gázmolekula sem érkezne Beregdarócnál – kommentálta Drucker György, az Energiainfo szakért?je a Déli Áramlat építésének leállításátkövet? kormányzati nyilatkozatot a lehetséges energiaellátási források kapcsán.

A kiinduló helyzet az, hogy jelenleg semmiféle gázhiánya nincs az országnak, a piaci szerepl?k dekonjunktúrával küzdenek, a kereslet nagyjából a fele annak, amit 10 évvel ezel?tt prognosztizáltak. Most az egyetlen kockázatot az jelenti, ha az ukrán tranzit kiesik. Az elmúlt 4-6 évben kiépült földgáz-infrastruktúra – tárolók, importvezetékek – ugyanakkor a téli csúcs-földgázigények b? háromszorosát képesek fedezni. Ezzel és a kereskedelmi tárolók 50 százaléknál álló töltöttségével nincs ok az aggodalomra rövid távon.

Végleg elbukott a Déli Áramlat?

Drucker szerint a Déli Áramlatnak Magyarországon több pozitív hatása is volna. Az egyik, hogy – más országokhoz hasonlóan – az ukrán tranzit kockázatának kiiktatásával növelte volna az ellátás biztonságát. Megsz?nt volna – földgázszállítási szempontból – hazánk zsákország szerepe, felértékel?dtek volna a tárolókapacitások, egyfajta elosztóközpontként m?ködhetett volna a hazai infrastruktúra. Tranzitországnak lenni ráadásul nem olyan rossz dolog, mert a szállítási díjakból jelent?s bevételeket lehet szerezni – Szlovákia például a tranzitdíjból kb. kifizeti a teljes gázszámláját.

A szakért? úgy látja: eddig nem volt biztos, hogy megépül a Déli Áramlat, most pedig nem biztos, hogy nem épül meg. Az viszont biztos, hogy tovább folyik az a meccs, amely azért zajlik, hogy a Gazprom megakadályozza a kaukázusi és közép-ázsiai gáztermel?k közvetlen, az orosz cég vezetékeit megkerül? európai exportját. Sokan elfelejtik, hogy Európa valójában már most is importál türkmén, azerbajdzsáni és kazah gázt, csak közvetve: a Gazprom a határon megveszi az energiahordozót, amit saját mixeként értékesíti tovább. Az érintett kitermel?k persze szeretnék, ha nem csak a Gazpromnak tudnák eladni – nyomott áron – a gázt, de az alternatív vezetékek megépítésére nincs pénzük. Ha viszont volna, azzal nem biztos, hogy a vev?k egyértelm?en jól járnának, hiszen más vev?kkel kell majd versenyezniük, ami magasabb árat is jelent.

Honnan vehetnénk még gázt?

Hosszú távon persze törekedni kell a források diverzifikálására, ám a Nabucco és a Déli Áramlat is halott – utóbbi legalábbis hibernálva van -, a többi potenciális projekt pedig a távoli jöv?be vész. Utóbbiak közé tartozik az amerikai palagáz importja is, amelyr?l épp most egyeztettek – legalábbis szándékszinten – a visegrádi országok nagykövetei Washingtonban.

Ahhoz, hogy az amerikai palagáz számunkra valós alternatíva lehessen, ki kellene építeni az USA-ban a jelenleg csak nyomokban meglév? feldolgozó- és szállítókapacitást. Ehhez a Déli Áramlátnál nem sokkal kisebb vezetékprojektek kellenének, továbbá a keleti parton egyenként 200-400 millió dollárba kerül?, 4-5 év alatt felépíthet? cseppfolyósító terminálokra is szükség van – utóbbiakból az els?k már megkapták az engedélyeket. Ha mindez kiépült, akkor már csak az a kérdés, hogy a brit, francia, spanyol és olasz terminálokból hogyan fog megérkezni a gáz hozzánk. Európa bels? ellátási útvonalai nem az lng-re vannak kiépítve, a meglév?k pedig jelenleg az említett országok bels? piacát szolgálják ki – húzta alá a szakért?.

Mindemellett az is tény, hogy az amerikai palagázkitermel?k Európa helyett egyértelm?en a dinamikusan növekv? ázsiai piacra – Kínára, Indiára, Japánra és Dél-Koreára – koncentrálnak. Ebb?l a szempontból jelzésérték?, hogy Kanada öt lng-termináljából csak egyet épít a keleti partra, a többit a nyugatin húzzák fel.

B?vebben: napi.hu

Forrás: napi.hu