Beindult a termelés a Tesla gigászi akkumulátorgyárában

Share Button

Akár több mint 30 százalékkal olcsóbbá válhatnak az elektromos autók telepei, és így jóval több ember számára lehet elérhet? a szénhidrogént?l mentes közlekedés.

Tesla_Elon_Musk_bitport

Még egy darab sem készült el bel?le, de máris nagy siker a Tesla Model 3. Közel 400 ezer el?rendelés érkezett az autóra – az autóra, amely könnyebben elérhet? lesz (olcsóbb, és nagyobb darabszámban készül majd), mint el?djei, az S vagy az X modell.

Van azonban egy „kis” probléma: egy a vállalatnak kellene az el?rendel?k igényét kielégíteni, amely tavaly összesen 50 ezer elektromos autót tudott eladni. És nem azért adtak el ennyit, mert nem volt érdekl?dés – s?t, éppen ellenkez?leg –, hanem, mert a gyártás nem tudott lépést tartani az igényekkel.

Környezetbarát, csak nem elég hatékony

Ahhoz, hogy az Elon Musk által alapított vállalat sikeres legyen, jelent?sen fel kell pörgetni a gyártást, miközben az el?állítás költségeit durván csökkenteni kell. Szerencsére Musk mindig a jöv?be néz, így már évekkel ezel?tt el?re látta ennek a helyzetnek a kialakulását. A Panasonic-kal kötött megállapodása révén épül?, Gigafactory névre keresztelt üzemt?l várja a jelenlegi nehézségek megsz?nését vagy legalábbis enyhülését.

Tesla_Gigafactory_1_bitport

Szinte napra pontosan egy éve számoltunk be a gyár építésér?l; az 5 milliárd dolláros projekttel a két vállalat a világ legnagyobb akkumulátorgyártó üzemét készül m?ködésre bírni. A Gigafactory egyébként nem csupán fizikailag lesz nagyobb minden más, hasonló célból épült létesítménynél, hanem több akkumulátort fog el?állítani egy év alatt, amint amire a teljes ipar 2013-ban képes volt. Ez az elképeszt? mennyiség? energiatároló egység már elég lesz ahhoz, hogy a Tesla hozni tudja az éves szinten félmilliósra bel?tt gyártási célszámát.

Elkészültekor kicsivel több mint 460 ezer négyzetméteres alapterület? lesz majd a Reno (Nevada) mellett épül? üzem. Noha még nincs kész, már most is m?ködik, ami alapvet? fontosságú ahhoz, hogy minél hamarabb ki lehessen használni az általa elérhet? gyártókapacitás-növekedést. Befejezett állapotához még további négy évre van szükség.

Maga a gyár kiszolgálása is az elektromosság lehet? legmodernebb kihasználására alapul. Tetejét napenergiát gy?jt? panelek borítják, melyek a tervez?k szerint elég elektromosságot állítanak el? az üzem teljes ellátásához. A Tesla egyébként már most is gyárt Powerwall egységeket a helyszínen, az els? Model 3 akkumulátorcsomagok azonban csak a következ? év közepére készülnek el a tervek szerint.

Tesla_Gigafactory_2_bitport

Folyamatos a fejl?dés

Musk cégét nemcsak a gyártás grandiózus skálázása segíti, hanem a technológiai fejl?dés is. Pár napja jelent meg a világ el?tt a Daimler legújabb elektromos kamionjával, melynek kapcsán sokatmondó számításokat is nyilvánosság elé tárt a német cég. Eszerint az 1997 és 2025 közötti id?szak alatt az akkumulátor átlagos el?állítási költsége kétötödére esik – 500 euró/kWh-ról 200 euró/kWh-ra. Ezzel párhuzamosan a teljesítmény, vagyis a kapacitáss?r?ség ugyanilyen tempóban javult: 80 Wh/kg-ról 200 Wh/kg-ra.

Mindez azt jelenti, hogy a múlt évezred végéhez képest egy egységnyi tömeg? akkumulátor olcsóbban állítható el?, miközben jóval több energia raktározására képes.

Ez a fejl?dés tehát hosszútávon Musk malmára hajtja a vizet, középtávon viszont a gyártási volumen felpörgetése segíti az elektromos autók piacát. Mihelyst a Gigafactory teljes tempóval elkezdi ontani az akkumulátorokat, jelent?sen csökkenni fog az egy járm?be telepített csomagok ára. „Optimisták vagyunk: becslésünk szerint 30 százaléknál is jobb eredményt fogunk elérni” – nyilatkozta Musk az üzem megnyitóján.

Tekintve, hogy egy modern elektromos autó el?állítási költségei között az energiatároló telepek jelentik a legnagyobb tételt, az ezen a téren zajló kiadáscsökkentéssel sokkal olcsóbbá tehet?k maguk a járm?vek is.

Noha a Tesla tulajdonában van a gyár, a Panasonic társulásával utóbbi szakértelme is az elektromos autók szolgálatába áll. A közös er?feszítés révén el?álló akkumulátorcsomagokat egyébként nem ezen a helyszínen, hanem mintegy 400 kilométerrel messzebb, a Tesla fremonti gyárában – vonaton történ? átszállítást követ?en – építik be a Model 3-akba.

Tudjuk, hová tartunk?

Úgy t?nik, az autóalapú közlekedés az elektromos járm?vek és az önvezet? közlekedési eszközök irényéba halad. Hanula Barna egyetemi docenssel, a gy?ri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járm?mérnöki Karának dékánjával készített, a témát boncolgató interjúnk itt olvasható. A neves motortervez? szerint az elektromos hajtású járm?vek hatékonyságát nagyban fogja segíteni a járm?vek irányításának automatizálása.

Forrás: bitport.hu