Furcsa extra az Auditól: az elektromos autók alternatívája

Share Button
Váncsod, a kis bihari község, a lakosság helyben tartását tekinti legfontosabb feladatának. Ennek érdekében igyekszik mindent megadni a legkisebbeknek, az óvodásoknak.

Ezt a tartotta szem el?tt az önkormányzat, amikor 2011-ben pályázatot nyújtott be a Környezet- és Energia Operatív Program – KEOP – keretében vissza nem térítend? támogatásra. A 85 százalékos európai uniós és állami támogatás mellé az önkormányzati öner?t egy környezetvédelemmel és zöld energiával foglalkozó cég finanszírozta, így a váncsodi önkormányzatnak egy fillérjébe sem került a napközi otthonos óvoda épületén elhelyezett 21 négyzetméternyi napkollektor rendszer, mely a meleg vizet biztosítja tavasztól ?szig – jelent?s energia megtakarítást eredményezve.

 

 

Fotók: HajduPress, Nyír? Gizella
Fotók: HajduPress, Nyír? Gizella

 

Szalay Csaba polgármester az átadón megjelentek el?tt elmondta: a valamivel több, mint hétmillió forintba kerül? beruházás modellérték? lehet a környez? települések számára is.

 

 

Vitányi István, a térség országgy?lési képvisel?je örömét fejezte ki amiatt, hogy az ínséges id?k ellenére is új beruházással gyarapodott Váncsod. Az pedig külön öröm, hogy a megújuló energiát hasznosíthatják ezután a napkollektor rendszernek köszönhet?en – tette hozzá.

Forrás: hajdupress.hu

Váncsod, a kis bihari község, a lakosság helyben tartását tekinti legfontosabb feladatának. Ennek érdekében igyekszik mindent megadni a legkisebbeknek, az óvodásoknak.

Ezt a tartotta szem el?tt az önkormányzat, amikor 2011-ben pályázatot nyújtott be a Környezet- és Energia Operatív Program – KEOP – keretében vissza nem térítend? támogatásra. A 85 százalékos európai uniós és állami támogatás mellé az önkormányzati öner?t egy környezetvédelemmel és zöld energiával foglalkozó cég finanszírozta, így a váncsodi önkormányzatnak egy fillérjébe sem került a napközi otthonos óvoda épületén elhelyezett 21 négyzetméternyi napkollektor rendszer, mely a meleg vizet biztosítja tavasztól ?szig – jelent?s energia megtakarítást eredményezve.

 

 

Fotók: HajduPress, Nyír? Gizella
Fotók: HajduPress, Nyír? Gizella

 

Szalay Csaba polgármester az átadón megjelentek el?tt elmondta: a valamivel több, mint hétmillió forintba kerül? beruházás modellérték? lehet a környez? települések számára is.

 

 

Vitányi István, a térség országgy?lési képvisel?je örömét fejezte ki amiatt, hogy az ínséges id?k ellenére is új beruházással gyarapodott Váncsod. Az pedig külön öröm, hogy a megújuló energiát hasznosíthatják ezután a napkollektor rendszernek köszönhet?en – tette hozzá.

Forrás: hajdupress.hu

A megújuló energiák terjedésének egyik legnagyobb gátja, hogy a tisztán el?állított elektromos energia nagylépték? tárolására még hiányoznak a megfelel? technológiák. A megoldás onnan érkezhet, ahonnan sohasem várnánk. Az Audi nemrég bemutatott koncepciója a kibocsátás-semleges közlekedés vízióján túl az áramtárolására is megoldást kínál. Ismerkedjünk meg a szintetikus földgáz, avagy az „e-gas” fogalmával.

A megújuló forrású áramtermelés egyik legnagyobb problémája, hogy a termelés többnyire nem kiszámítható módon, a fogyasztási igényekt?l függetlenül alakul, míg az el?állított elektromos áram tárolása „ipari” méretekben nem megoldott. Az áram nagyobb mérték? tárolására eddig a legjobb megoldásnak az ún. szivattyús-tározós er?m?vek bizonyultak, azonban ezek telepíthet?ségét igencsak meghatározzák a helyi, földrajzi adottságok, amib?l fakadóan az újabb kapacitások kiépítésének lehet?sége meglehet?sen sz?kös. Továbbá ez a tárolási forma sem nyújt megfelel? biztosítékot a hosszabb, id?szakos tárolásra.

Jelenleg több különböz? technológiai fejlesztés fut a megújuló energiák által termelt áram tárolásának el?segítésére, számos szakért? vallja, hogy a megújuló energiaforrások felhasználásának jelent?sebb elterjedéséhez elengedhetetlen az energia-, pontosabban fogalmazva az áramtárolás problematikájának megoldása.

A jelenleg elérhet? megoldások között megtalálhatjuk az áram közvetlen tárolására alkalmas szuperkondenzátorokat, folynak kísérletek lendkerekekkel, illetve s?rített leveg?vel. Szintén vezetnek kutatásokat az akkumulátorok terén, míg sokan kiváló lehet?séget látnak az áram kémiai tárolásában, valamilyen tüzel?anyaggá történ? átalakításában.

Furcsa extra az Auditól: az elektromos autók alternatívája

Német kutatók egy csoportja már az 1980-as évek vége óta folytat kutatásokat ez utóbbi területen. Meglátásuk szerint az áram hosszú távú, nagy mennyiségben történ? tárolására jelenleg ez az egyetlen járható út. Kutatásaikhoz megnyerték az Audi támogatását is, amely nyáron már „e-gas” néven mutatta be a földgázban történ? áramtárolás jöv?képét. Az Audi azonban nem csak az e-gas-t mutatta be idén nyáron, hanem bemutatta a CO2-kibocsátás semleges közlekedésr?l alkotott koncepcióját.

Az Audi a jöv?t illet?, alternatív meghajtás több szegmensében is „támad”, amely jól mutatja az autóipar jelenlegi útkeresését. Az Audi „Balanced mobility” (kiegyensúlyozott mobilitás) programja rendkívül komplex megközelítést tartalmaz, foglalkozik a zöldenergia-termeléssel, tárolással, valamint a különböz? alternatív meghajtású gépjárm?vek piacra vitelével egyetlen célt szem el?tt tartva: a CO2-mentes, illetve kibocsátás-semleges közlekedés megvalósítását.

Az Audi programjának végrehajtását három pilléren látja megvalósíthatónak. Az els? pillér a zöldáram-termleés. A négykarikás gyártó négy tengeri széler?m?be vásárolja be magát. Az egyenként 3,6 MW-os turbinákból álló parktól árt éves áramtermelés 53 GWh. Habár a tranzakció lezárásáról még nem érkezett bejelentés, az Audi korábban azt közölte, hogy több tízmillió eurót készül beruházni a parkba.

A második pillér, a korábban már hivatkozott e-gas projekt, amelyben alternatív üzemanyagot állítanak el?, illetve megoldást kínálnak a zöld áram tárolására is. Az Audi és partnerei (Fraunhofer IWES, SolarFuel, ZSW, EWE) elképzelései szerint a szél- és napenergia által termelt energia tárolására a legjobb megoldást a „szintetikus földgáz”, avagy a projekt által használt terminológia szerint, az „e-gas” nyújtja. Az alapkoncepció szerint a tengeri széler?m?vek által termelt többlet- (az adott id?pillanatban felesleges elektromos áramot) vízbontásra használnák fel, majd az elektrolízis során keletkez? hidrogént szén-dioxiddal vegyítve metánt, szintetikus földgázt hoznának létre, amelyet aztán be lehet táplálni a földgáz-rendszerbe, ahol kényelmesen és nagy mennyiségben tárolható. Az Audi projektje mögött álló intézetek egy korábbi publikációja szerint az átalakítás 60%-ot meghaladó hatásfokkal hajtható végre.

Furcsa extra az Auditól: az elektromos autók alternatívája

A kutatók érvelése szerint a német villamos energia rendszerben a szivattyús-tározós er?m?vek mindössze 0,04 TWh-ás tárolóképességgel bírnak, amely kevesebb, mint egy órás tartalékot jelent, míg a meglév? gázinfrastruktúrával több hónapra is elegend?, 200 TWh-ás tartalék lenne biztosítható. Az Audi beszámolója szerint januárban már laboratóriumi körülmények között elindítottak egy 25 kW-os egységet, amelynek alapján kivitelezhet? a hálózatinak megfelel? gázmin?ség szintetizálása. A pozitív teszteredménynek köszönhet?en a projekt következ? fázisba léphetett, amelynek keretein belül az év közepén megkezd?dtek egy 6,3 MW-os kísérleti egység építési munkálatai. Az üzemt?l évi 1000 millió tonna e-gas termelést várnak, ami egyben 2800 tonna CO2 semlegesítését (felhasználást) is jelent. A szükséges széndioxid-mennyiséget egy biogázer?m?b?l nyeri majd a létesítmény.

Az elképzelésnek számos hozadéka van. Egyrészt megoldást kínál a nem kiszámítható módon termel? zöld er?m?vek által el?állított elektromos áram tárolására, másrészt a gyártott e-gas mind a f?tés-h?tési szegmensben, mind a közlekedésben zöld megoldást kínál. Az e-gas ugyanis áramszükséglet esetén magas hatásfokú (kb. 60%) gázer?m?vekben visszaalakítható árammá, a gázrendszeren keresztül részt vehet a háztartások gázellátásban, illetve a közlekedésben hajtóanyagként is, mindezt környezetbarát, elvben CO2-semleges módon.

Az Audi természetesen leginkább a közlekedési célú felhasználásban érdekelt, amivel összefüggésben gépjárm?vei gyártásához, és azok üzemeltetéséhez is zöld energiát kíván felhasználni. A Volkswagen-csoport négykarikás égköve a projekt részeként a közeljöv?ben elektromosan és földgázzal hajtott típusokat is sorozatgyártásba kíván állítani. Az elektromos autó az A1 e-tron, míg a földgáz-meghajtású az A3 TCNG lesz.

Furcsa extra az Auditól: az elektromos autók alternatívája

Utóbbival kapcsolatban még nem ismert a céldátum, de s?rített földgázra (CNG) optimalizált TFSI motorokkal hajtott A3-ok 2013-tól kerülnének forgalomba. A gy?ri Audi-gyár fejlesztési részlegénél is felszereltek már egy olyan kutat, amelyet a jöv?ben az utakra kerül? TCNG-er?források fejlesztése során használnak a mérnökök.

Középtávon az Audi szintén számol hidrogént hasznosító, üzemanyagcellás modellekkel is, jelenleg a Q5-ös szabadid?-autóval folytatnak ilyen irányú kísérleteket.

Furcsa extra az Auditól: az elektromos autók alternatívája

Az Audi komplex megközelítése mindenképpen dicséretes, a társaság által felkarolt kutatások valóban megoldást nyújthatnak mind az energetika, mind a közlekedés zöldítését nehezít? kihívásokra. Az eddigi eredmények ígéretesek, az érintett felek pedig elkötelezettnek t?nnek a projekt végrehajtása iránt.

forrás: portfolio.hu

Vélemény, hozzászólás?