Megszűnhet a bioüzemanyag támogatása

Share Button

Az Országgyűlés a mai ülésén határozhat arról, hogy megszűnik az E85-ös bioüzemanyag, vagyis a hazánkban elsősorban kukoricából előállított bioetanol jövedéki adómentessége, ami azt jelenti, hogy a „zöld” üzemanyag 100 forinttal kerülhet majd többe, mint jelenleg – ez is szerepel abban a hét törvényt módosító javaslatcsomagban, amelyet pénteken nyújtottak be az Országgyűlésnek a nemzetgazdasági tárca.

Egyebek mellett azt javasolják, hogy emelkedjen a cigaretta jövedéki adója, szűnjön meg a vendéglátóiparban a havi standolási kötelezettség, emelkedjen a kötelező könyvvizsgálat értékhatára, csökkenjen a regisztrációs adó az öreg autók esetében.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője szerint eddig tisztességtelen árelőnyt élvezett a bioetanol, mert az előállítása során felhasznált hagyományos energiahordozók miatt a környezeti károk elérik azt a szintet, mint a szénhidrogén alapú üzemanyagok esetében.

Emiatt az utóbbi 1-1,5 évben végzett kutatások megkérdőjelezik az úgynevezett első generációs bioüzemanyagok, tehát a bioetanol és a biobenzin környezetkímélő hatását – jegyezte meg a kutató. Az USA-ban és Brazíliában minden 5-ik hektár kukoricát bioetanolgyártásra használnak fel és egyebek mellett ez is megjelenik a takarmánykukorica árában, az tovább gyűrűzik az állattenyésztésbe, a húsfeldolgozó iparba. Ráadásul a trópusi vidékeken és nem csak Brazíliában, a bioüzemanyagok alapanyagának termesztéséhez hatalmas területeken irtják ki az őserdőket, ahol 5 év után sivatagossá válik a talaj.

Hegedűs szerint Európában is újra gondolják a bioüzemanyagok jövedéki adó mentességét, illetve támogatását.

A regisztrációs adóról szóló törvénymódosítás szerint megváltozna a használt személygépkocsik értékcsökkenését figyelembe vevő avulási táblázat és az avultatás időtartama a jelenlegi 20 évről 15 évre rövidülne; az avultatás a gépjármű 15 éves korára érné el a 90 százalékot. Ez azt jelenti, hogy ha az Országgyűlés elfogadja a módosítást, akkor a jogszabály hatályba lépését követően a 15 évnél idősebb gépkocsik után a jelenleginél lényegesen kisebb mérték? regisztrációs adót kell majd fizetni.

Az unió évek óta kötelezettségszegési eljárást folytatott emiatt Magyarország ellen, s a brüsszeli irányelvek miatt módosították a jogszabályt. A szakemberek szerint inkább csak jelképes a hatása, mert hazánkban szinte alig vásárolnak külföldről 10 évesnél idősebb személyautókat.

forrás: Népszava-információ

Vélemény, hozzászólás?