Napelemes szitakötő a világ körül

Share Button

Uniós támogatást kap a Solar Impulse

A Solar Impulse misszióját az Európai Unió is támogatja. Piccard és Borschberg a Zöld Hét idején az Európai Bizottság vendégeként járt Brüsszelben, s több vezető uniós politikussal tárgyalt. A projekt üzenetét, környezetkímélő új technológiák fejlesztését az EU is támogatja. Potocnik környezetvédelmi biztos mellett találkoztak Jerzy Buzekkel, az Európai Parlament elnökével, Connie Hedegaard, klímaügyi biztossal, Jo Leinennel, az EP környezetvédelmi bizottságának elnökével. A Solar Impulse támogatói között van az Európai űrügynökség is, a legmodernebb űrtechnológiát is felhasználták a gép fejlesztéséhez.

A projekt másik atyja, André Borschberg pilóta 13 óra alatt repült át május 13-án a svájci Payerne légibázisról a brüsszeli repülűtérre, a gépnek a belga főváros volt az első nemzetközi úticélja. Picard és Borschberg projektjének lényege, mint a Zöld Hét alkalmából rendezett bemutatón elmondták, hogy a nappali repülésnél eltárolt energiával a gépük éjszaka is zavartalanul folytathassa a repülést. Mások is próbálkoztak már napelemes repülőgépek építésével, de a korábbi modellek csak nappal tudtak repülni, éjszaka nem.

A nagy vállalkozáshoz számos tudóst nyertek meg maguknak, s kiszámították, hogy milyen paraméterek mellett valósítható meg a lehetetlen. Mint elmondták, a hatékonyság volt a kucsszó. A Solar Impulse szárnyainak fesztávolsága megegyezik az Airbus A340-esével, 63 méter, a repülő súlya mindössze 1600 kilogramm, egy kisebb személyautóénak felel meg, négy motorjának teljesítménye egy scooteréhez hasonlítható, egyenként tíz lóerős.

Kiszámították azt is, hogy a szárnyakon 200 négyzetméternyi, majd 12 ezer darab napelemet kell elhelyezni, hogy a napsütésben gyűjtött energia kitartson az éjszaka beálltától napfelkeltéig. A rakomány minden grammját meg kellett gondolni.

Bertrand Picard a washingtoni Air and Space múzeumban járva gondolt arra, hogy modern Willy Foggként léghajó után napelemes repülővel kellene körberepülnie a Földet. Mivel fogytán vannak a fosszilis energiaforrások, olyan repülőt kellene hagyni a jövő nemzedékére, amely gyakorlatilag hangtalan, nem szennyezi a környezetet, s nincs szüksége egyetlen csepp üzemanyagra sem.

Hét évig készültek az első nagy repülésre, 2003-ban tíz évre szóló, 90 millió eurós (128 millió dolláros) költségvetéssel fogtak munkához. A svájci Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)Schindler liftgyártó cég, a Deutsche Bank és a belga Solvay vegyipari csoport. Az első próbaúton mindössze 200 métert tettek meg, éppcsak levegőbe emelték a gépet, több rövidebb utat tettek meg Svájcban, mielőtt az első nemzetközi repülésbe belevágtak. 2010. július 7-8-án döntötték meg a napelemes repülés világrekordját, a 26 órás út bebizonyította, hogy gépük éjszakai is képes repülni.

A Solar Impulse nem személyszállító repülő, hanem egy vízió megvalósulása – hangsúlyozta André Borschberg, aki vállalta a gép vezetését. A napelemes gép óránként 50-70 kilométeres sebességre képes, a pilóta szerint olyan érzés, mintha a természettel eggyé válva repülne. A hosszabb utakhoz egyelőre nem a repülő kapacitása, hanem a pilóta tűrőképessége kevés: bár védőruhát visel, a felhők fölött, nagy magasságban ki kell bírnia a hideget, s egyetlen percre sem szunyókálhat.

Janez Potocnik, az Európai Unió környezetvédelmi biztosa maga is megcsodálta a gépet, amely, mint mondta, igazi technikai csoda, az első lépés a 2050-es év repülőgépei felé. Picard és Borschberg nagyratörő terveket sző: a Solar Impulse egy nagyobb változatával, egymást váltó több pilótával 2013-ban először az Atlanti-óceán fölött repülnének át, majd 2014-ben vágnának bele a földkörüli napelemes utazásba.

forrás: népszavaonline.hu

Vélemény, hozzászólás?