Mikor éri meg átülni egy elektromos autóba? Kiszámoltuk

Share Button

A legtöbben azt gondolják, hogy az elektromos autó egy konzervdoboz méret? akkumulátoros autó, amivel jó esetben az utca végi kisboltig lehet elgurulni és vissza, pedig a technológia már régen nem itt tart. Azokban az országokban, ahol elterjedt az elektromos autózás, észre sem lehet venni az utcán, hogy nem benzines autók járnak, hiszen ugyanúgy néznek ki az autók, mint bárhol máshol, egy különbség van, nincs benzing?z és nincs hangzavar. Sebestyén Istvánt, az Everda Kft. vezet?jét és a Magyar Villanyautó Klub elnökét kérdeztük az elektromos autózás jöv?jér?l, a lehet?ségekr?l Magyarországon és az árakról, költségekr?l, megtérülésr?l.

Privátbankár: Mivel foglalkozik az E-Verda?

Sebestyén István: A céget tavaly alapítottuk azzal a céllal, hogy a villanyautózást elterjesszük úgy, hogy elektromos autókat adunk tartós bérletbe. Ebben a törekvésünkben a MagNet Bankban találtunk partnerre, ?k kifejezetten elkötelezettek a másképp gondolkodás, és a környezettudatosság mellett.

PB: Hogy néz ki a konstrukció?

SI: Minden ügyfél számára szeretnénk olyan el?nyös konstrukciót kínálni, hogy az adott járm? használata mellett is hamar megtakarítást érjenek el. Szerintünk, ezt egy 5 éves tartós bérlettel lehet elérni. A MagNet Bank emögé kínál egy vállalati finanszírozási hitelcsomagot, amely több cégfinanszírozási elemb?l áll: nemzeti hitelprogramból finanszírozzák a haszongépjárm?veket, ez nagyon kedvez? ajánlat, de emellett további elemeket is kidolgoztunk az elektromos személygépkocsik bérbeadására.

PB: Hogy néz ki mindez a számok nyelvén?

SI: Vegyünk egy átlagos példát és számoljunk azzal: ha egy cég autót vesz, akkor legalább 5 évben gondolkodik. Ma a három legnépszer?bb márka az Opel, a Ford és a Skoda és alapvet? elvárás a jó fogyasztás, a légkondi, de egyre gyakoribb igény az automata váltó és a diesel motor. Egy ilyen autót 5-6 millió forintért lehet ma megvenni, de ne feledkezzünk meg az üzemeltetésr?l sem. Az üzemanyag kerül a legtöbbe, de a szervizelés sem olcsó, amely nem csak akkor szükséges, ha az autónak valami baja van, hanem vannak alapvet?, kötelez? tennivalók, például ilyen az olajcsere. Ha ezeket összeadjuk és hozzászámoljuk az adót és az egyéb járulékos költségeket, akkor kiderül, hogy havi 120-130 ezer forint egy már megvásárolt autó költsége. Az elején persze valamivel jobb a helyzet, a történet inkább a vége fele szokott elcsúnyulni, amikor ténylegesen el kell kezdeni javíttatni az autót. Ezzel szemben mi azt kínáljuk, hogy 3 millió forint plusz áfáért ki lehet bérelni egy a példában említett autókhoz hasonló elektromos autót. Általában Nissant, ez az egyik legelterjedtebb elektromos autó. Ezután havonta 100 ezer forint a bérleti díj és ebben benne van minden havi költség is.  Szóval a kérdés az, hogy most fizet a cég 6 millió forintot és 120-130 ezret 5 éven át, vagy most fizet 3 milliót és havi 100 ezer forintot, amiben már benne van a biztosítás, a gumicsere, és minden egyéb járulékos költség, magyarul ezen az ügyfél spórol havonta 20-30 ezer forintot.

tesla_tolto_robot_1_oszlopos_breaking

PB: Ilyenkor azonban nem marad mienk az autó, de mivel számolhatunk akkor, ha elektromos autót szeretnénk venni?

SI: Ha egy hagyományos, középkategóriás autót szeretnénk venni, akkor az említett példa alapján 6 millió forinttal kell számolni, egy hasonló adottságokkal rendelkez? elektromos autó 8,5 millió forint. A kérdés tehát az, hogy mennyi id? alatt jön vissza a 2,5 millió forint különbözet: a hagyományos autó havi költsége tehát 130 forint átlagosan, míg az elektromos autó havi költségét minden további nélkül leszoríthatjuk 10-12 ezer forintra.

Hagyományos autó vásárlás Elektromos autó vásárlás Elektromos autó bérlés*
vételár/tartós bérleti díj 6 000 000 8 500 000 3 000 000
havi költségek 120 000 10 000 100 000
összesen els? év után 7 440 000 8 620 000 4 200 000
összesen második év után 8 880 000 8 740 000 5 400 000
összesen harmadik év után 10 320 000 8 860 000 6 600 000

*Tartós bérlet esetén nem marad  a mienk az autó, de a megvásárol autónk is veszít az értékéb?l.

PB: Ez óriási különbség, mib?l jön ez össze, az üzemanyag költség dobja meg ennyire?

SI: Igen, az az egyik a legnagyobb tétel az üzemanyag, a másik az olajcserék és a szervizelés. Az üzemanyag havi 50-80 ezer forint, a szervizelés havi szintre leosztva egy 5 éves id?távon számolva eléri a 30-50 ezer forintot. Ezek a legjelent?sebb tételek az elektromos autónál nem jelentkeznek. Azt lehet tehát mondani, hogy 50 és 100 ezer forint között van az a megtakarítás, amelyet egy elektromos autóval el lehet érni havonta, egy évre vetítve legalább 600 ezer forintot spórolhatunk, de elérheti az 1,2 millió forintot is. Ez azt jelenti, hogy már 3 év alatt megtérülhet az a pénz, amivel többet fizettünk ki az elektromos autóért. Arról nem beszélve, hogy a villanyautó nem romlik el, mert nincsenek benne olyan alkatrészek, amelyek a hagyományos autókban érzékenyek. Ez azt jelenti, hogy nem kell a szervizben tartani napokig, nincs olyan, hogy télen nem indul be, nincsenek kiesett fuvarok, kiesett munkaórák. A villanyautók elképeszt?en megbízhatóak, tulajdonképpen egyetlen esetben áll meg az ember alatt akkor, ha lemerül, de ezt az autó hajszálpontosan jelzi.

Forrás: privatbankar.hu