„Naplopó” diákok a megújuló energiáért

Share Button

A lakossági villamos energia átlagára (2004-2011); kWh;

Budapest, 2012. december 11., kedd (MTI) – Kiosztották az idén els? alkalommal odaítélt Ipari Parkok Versenyképességi Díját kedden, a kiírásra 7 pályam? érkezett, közülük a f?díjat az értékeléskor a legtöbb pontot szerzett Mátrai Er?m? Ipari Park kapta.

    A díj elnyerésére szóló pályázatot az Ipari-, Tudományos-, Innovációs- és Technológiai Parkok Egyesület (IPE) hirdette meg az Iparfejlesztési Közalapítvány szakma támogatásával az ipari parkok vonzóvá tétele mellett a versenyképesség er?sítésére.
A budapesti eseményen a kiemelt kategóriákban a min?ségi elkötelezettségért díjat a Batta Ipari Park, a szociális érzékenységért és társadalmi szerepvállalásért a Pápai Ipari Park, a környezet iránti elkötelezettségért pedig a Karcagi Ipar Park vehette át.
Lenner Áron, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felel?s helyettes államtitkára, a díj f?védnöke az átadó ünnepségen hangsúlyozta: az elismerés er?síti a szaktárca törekvését, hogy az ipari parkok versenyképes gazdasági egységként tudjanak m?ködni.
Fekete Roland, az IPE elnöke hangsúlyozta, hogy az egyesület szemléletváltás szeretne elérni a cégeknél, fontosnak tartják el?segíteni a kooperációt, és min?ségi szolgáltatást kívánnak nyújtani.
Tüske Rita, a Nemzetgazdasági Minisztérium f?osztályvezet?je, az Ipari Park Tanács titkárságát is adó szervezet irányítója elmondta, hogy jöv? évt?l ipari park portált hoznak létre magyar és angol nyelven. A portálon a magyar ipari parkokról szerepelnek majd információk, és felületet biztosítanak az ipari parkok bemutatkozására.
NGM szerint az ipari parkok több mint tízéves történetük során szervesen beépültek a magyar gazdaságba, 2011-ben a 179 ipari parkba betelepült 4028 vállalkozás együttes árbevétele meghaladta a 9292 milliárd forintot, s átlagosan 33 százalék exportarányt értek el. Az 1997-es indulás óta a cégek együttesen 3366 milliárd forint beruházást valósítottak meg az ipari parkokban, és 2011-ben több mint 187 ezer f?nek adtak munkát.
Az ünnepségen oklevelet adtak át a pályázaton induló Pécsi Déli Ipar Park, Alba Ipari Zóna, Sellye Ipari Park képvisel?inek.

Budapest, 2012. december 11., kedd (MTI) – Kiosztották az idén els? alkalommal odaítélt Ipari Parkok Versenyképességi Díját kedden, a kiírásra 7 pályam? érkezett, közülük a f?díjat az értékeléskor a legtöbb pontot szerzett Mátrai Er?m? Ipari Park kapta.

    A díj elnyerésére szóló pályázatot az Ipari-, Tudományos-, Innovációs- és Technológiai Parkok Egyesület (IPE) hirdette meg az Iparfejlesztési Közalapítvány szakma támogatásával az ipari parkok vonzóvá tétele mellett a versenyképesség er?sítésére.
A budapesti eseményen a kiemelt kategóriákban a min?ségi elkötelezettségért díjat a Batta Ipari Park, a szociális érzékenységért és társadalmi szerepvállalásért a Pápai Ipari Park, a környezet iránti elkötelezettségért pedig a Karcagi Ipar Park vehette át.
Lenner Áron, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felel?s helyettes államtitkára, a díj f?védnöke az átadó ünnepségen hangsúlyozta: az elismerés er?síti a szaktárca törekvését, hogy az ipari parkok versenyképes gazdasági egységként tudjanak m?ködni.
Fekete Roland, az IPE elnöke hangsúlyozta, hogy az egyesület szemléletváltás szeretne elérni a cégeknél, fontosnak tartják el?segíteni a kooperációt, és min?ségi szolgáltatást kívánnak nyújtani.
Tüske Rita, a Nemzetgazdasági Minisztérium f?osztályvezet?je, az Ipari Park Tanács titkárságát is adó szervezet irányítója elmondta, hogy jöv? évt?l ipari park portált hoznak létre magyar és angol nyelven. A portálon a magyar ipari parkokról szerepelnek majd információk, és felületet biztosítanak az ipari parkok bemutatkozására.
NGM szerint az ipari parkok több mint tízéves történetük során szervesen beépültek a magyar gazdaságba, 2011-ben a 179 ipari parkba betelepült 4028 vállalkozás együttes árbevétele meghaladta a 9292 milliárd forintot, s átlagosan 33 százalék exportarányt értek el. Az 1997-es indulás óta a cégek együttesen 3366 milliárd forint beruházást valósítottak meg az ipari parkokban, és 2011-ben több mint 187 ezer f?nek adtak munkát.
Az ünnepségen oklevelet adtak át a pályázaton induló Pécsi Déli Ipar Park, Alba Ipari Zóna, Sellye Ipari Park képvisel?inek.

Az áram kötelez? átvételi rendszerének új allokációs mechanizmusa kis mértékben csökkentheti a végfogyasztói áramárat is. Az új megújulós fejlesztések sorsa azonban továbbra is bizonytalan.
A végfogyasztói áramárat is csökkentheti a megújuló alapon termelt áram új, várhatóan január elsejét?l induló allokációs rendszere – derült ki a Magyar Szélenergia Ipari Társaság (MSZIT) szakmai rendezvényén. A rendszerirányító Mavir Zrt. által kidolgozott eljárás csökkenti az úgynevezett kiegyenlít? energiára fordítandó összeget azzal, hogy a kötelez? átvétel (kát) tervezését kettébontja, az áram részét zsinórtermékként allokálja a kát-átvev?kre, a fennmaradó részt pedig az áramt?zsdén értékesíti. (Az id?járástól függ? megújuló alapú termelés valós és el?re kidolgozott menetrendek szerinti tervezett mennyiségének különbségéb?l adódó kiegyenlít? energia költségét a rendszerirányító végs? soron a fogyasztókra teríti szét pótdíjként.)
A január elsejét?l induló új allokációs rendszerben a pótdíj összege csökken majd, ezzel ugyan a kát-mérlegkör bevétele is alacsonyabb lesz, de ezzel párhuzamosan csökken a kiegyenlít? energia költsége is, mert azt nem a teljes átvett mennyiségre, csak a különbségre kell alkalmazni – mondta Hoffmann László, az MSZIT elnöke. A Mavir célja ugyanakkor, hogy a teljes KÁT-mennyiséget az áramt?zsdére vigye, ez azonban egyel?re nem oldható meg biztonságosan.

A szakmai szerepl?k szerint a szél alapú áramtermelés lehet az egyik megoldás, ha – a várakozásoknak megfelel?en – 2016 után ellátási problémák adódnak Magyarországon. A jelenlegi helyzetben egyel?re nem látható, hogy ki építene er?m?vet Magyarországon, egy-egy széltorony azonban két év alatt üzembe állhat, Hoffmann szerint számos el?készített projekt és megfelel? finanszírozás is rendelkezésre áll, egyel?re azonban a bizonytalan szabályozási környezet – és az évekkel ezel?tt visszavont kapacitástender újra kiírásának hiánya – hátráltatja a fejlesztéseket. Hoffmann szerint a jelenlegi átviteli rendszer – az elmúlt évek fejlesztései nyomán – már 1000 megawatt szélkapacitást (lenne) képes kiszolgálni, szemben a jelenleg m?köd? 330 megawattal. A befektet?i aktivitást jelzi, hogy a lefújt széltenderre akkor 1100 megawatt igény érkezett be, bár ezek engedélyei közül már csak kevés maradt meg a piaci szerepl?k szerint.

Egyes vélemények szerint elképzelhet?, hogy még hosszú ideig nem születik meg sem a megújuló energia új támogatási rendszere (a metár), sem a széltender, a lakossági terheket szinten tartani, illetve csökkenteni kívánó kormányzati álláspont legalábbis erre utalhat. A leállított tender nyomán megvalósuló 400 megawatt kapacitású szélenergetikai fejlesztések az elmúlt években mintegy 250 milliárd forint beruházást generáltak volna Magyarországon.

Forrás: napi.hu

Az áram kötelez? átvételi rendszerének új allokációs mechanizmusa kis mértékben csökkentheti a végfogyasztói áramárat is. Az új megújulós fejlesztések sorsa azonban továbbra is bizonytalan.
A végfogyasztói áramárat is csökkentheti a megújuló alapon termelt áram új, várhatóan január elsejét?l induló allokációs rendszere – derült ki a Magyar Szélenergia Ipari Társaság (MSZIT) szakmai rendezvényén. A rendszerirányító Mavir Zrt. által kidolgozott eljárás csökkenti az úgynevezett kiegyenlít? energiára fordítandó összeget azzal, hogy a kötelez? átvétel (kát) tervezését kettébontja, az áram részét zsinórtermékként allokálja a kát-átvev?kre, a fennmaradó részt pedig az áramt?zsdén értékesíti. (Az id?járástól függ? megújuló alapú termelés valós és el?re kidolgozott menetrendek szerinti tervezett mennyiségének különbségéb?l adódó kiegyenlít? energia költségét a rendszerirányító végs? soron a fogyasztókra teríti szét pótdíjként.)
A január elsejét?l induló új allokációs rendszerben a pótdíj összege csökken majd, ezzel ugyan a kát-mérlegkör bevétele is alacsonyabb lesz, de ezzel párhuzamosan csökken a kiegyenlít? energia költsége is, mert azt nem a teljes átvett mennyiségre, csak a különbségre kell alkalmazni – mondta Hoffmann László, az MSZIT elnöke. A Mavir célja ugyanakkor, hogy a teljes KÁT-mennyiséget az áramt?zsdére vigye, ez azonban egyel?re nem oldható meg biztonságosan.

A szakmai szerepl?k szerint a szél alapú áramtermelés lehet az egyik megoldás, ha – a várakozásoknak megfelel?en – 2016 után ellátási problémák adódnak Magyarországon. A jelenlegi helyzetben egyel?re nem látható, hogy ki építene er?m?vet Magyarországon, egy-egy széltorony azonban két év alatt üzembe állhat, Hoffmann szerint számos el?készített projekt és megfelel? finanszírozás is rendelkezésre áll, egyel?re azonban a bizonytalan szabályozási környezet – és az évekkel ezel?tt visszavont kapacitástender újra kiírásának hiánya – hátráltatja a fejlesztéseket. Hoffmann szerint a jelenlegi átviteli rendszer – az elmúlt évek fejlesztései nyomán – már 1000 megawatt szélkapacitást (lenne) képes kiszolgálni, szemben a jelenleg m?köd? 330 megawattal. A befektet?i aktivitást jelzi, hogy a lefújt széltenderre akkor 1100 megawatt igény érkezett be, bár ezek engedélyei közül már csak kevés maradt meg a piaci szerepl?k szerint.

Egyes vélemények szerint elképzelhet?, hogy még hosszú ideig nem születik meg sem a megújuló energia új támogatási rendszere (a metár), sem a széltender, a lakossági terheket szinten tartani, illetve csökkenteni kívánó kormányzati álláspont legalábbis erre utalhat. A leállított tender nyomán megvalósuló 400 megawatt kapacitású szélenergetikai fejlesztések az elmúlt években mintegy 250 milliárd forint beruházást generáltak volna Magyarországon.

Forrás: napi.hu

Megemelte az energiahivatal a kötelez? átvételi és támogatási rendszerben (KÁT) eladott zöldáram januártól hatályos tarifáit, mégpedig a 2012-es várható infláció alatti, azaz „hatékonyság-javításra ösztönz?” mértekben. A tarifaemelés ténye közvetve bár, de hivatalosan is azt jelenti, ami amúgy is sejthet? volt: januártól nem lép életbe a megújulók új támogatási rendszere, a Metár.
A jöv? év elejét?l a mostaninál nagyobb ártámogatásban részesülnek azok a zöldenergiát és hulladékot hasznosító vállalkozások, amelyek áramát a kötelez? átvételi rendszerben (KÁT) és támogatott áron veszi át a villamos energia rendszer irányítója.

A Magyar Energia Hivatal (MEH) által közzétett emelési mértékek – legalábbis a csúcsid?szaki áramszállítást figyelembe véve – egy híján minden esetben elmaradnak a 2012-es inflációs várakozásoktól. A Reuters novemberi közepi inflációs jelentése 2012-re, azaz éves szinten 5,8 százalékos inflációt vetített el?re. Ilyen mértékben egyetlen termel?csoport kap jöv?re többet a villamos energiáért: amelyek 2008. január 1- el?tt adták be a MEH-hez a támogatási kérelmüket, és áramukat nem a szél vagy a nap energiájának hasznosításával nyerik, kivételt képeznek az 5 megawattnál nagyobb kapacitású vízer?m?vek.

Új, csúcsid?szaki tarifájuk 37,72 forint lesz kilowattóránként. (A völgy- és a mélyvölgy ideji tarifa, amikor tehát kisebb a villamos energia iránti kereslet, ennél értelemszer?en alacsonyabb. Majdnem ugyanilyen mértékében, 5,7 százalékkal 33,76 n? az el?z? feltételeknek megfelel? csoport azzal a különbséggel, hogy éppen nap- és a szélenergia hasznosítóira vonatkozik.

A többi zöldáram termel? csúcsideji tarifája, amelyek tehát 2008. január 1 után adták be kötelez? átvételi és támogatási kérelmüket, 4,7-4,8 százalékkal emelkedik. Ide tartoznak az 5 megawattosnál nagyobb vízer?m?ben, a legfeljebb 50 megawattos széler?m?ben, a használt berendezést is tartalmazó er?m?ben és a hulladékból nyert energiával termelt áram is. Ezen emelések mértéke tehát várhatóan alatta marad az éves inflációnak, az ilyen mérték? emelést hivatalosan hatékonyság-javításra ösztönz?nek szokták nevezni.

A h? mellett kapcsoltan villamos energiát termel?k 2012-es tarifáinak oszlopai üresen maradtak a MEH táblázatában, hiszen a kapcsoltak támogatási rendszeren már ez év július 1-t?l már megsz?nt.

Búcsú a Metártól?

Korábbi közlések szerint 2013. január 1-jén kellene életbe lépnie a megújulók új támogatási rendszerének, a Metárnak, amelyet el?tte már kétszer kés?bbre halasztottak. Az a tény, hogy a MEH döntött a zöldenrgia jöv? évi tarifáiról, egyúttal – közvetve – azt is jelenti, hogy elmarad a Metár jöv? év elejére ígért bevezetése, hiszen egyszerre két támogatási rendszere ugyannak a tevékenységnek nem lehet. Ráadásul lehet, hogy a bevezetés mostani elmaradása már nem is csúszást, hanem a Metár napirendr?l való levételét jelenti a Metárt is tartalmazó Nemzeti Cselekvési Terv ez év végéig el?írt felülvizsgálata miatt. Erre utalnak egyes informális döntéshozói megjegyzések is (minek a Metár, ha jól m?ködik a KÁT), továbbá az, hogy az elmúlt hónapokban már nyoma nem volt a zöldenergia támogatásával kapcsolatos egyeztetéseknek.

Szerz?: Világgazdaság Online
Megemelte az energiahivatal a kötelez? átvételi és támogatási rendszerben (KÁT) eladott zöldáram januártól hatályos tarifáit, mégpedig a 2012-es várható infláció alatti, azaz „hatékonyság-javításra ösztönz?” mértekben. A tarifaemelés ténye közvetve bár, de hivatalosan is azt jelenti, ami amúgy is sejthet? volt: januártól nem lép életbe a megújulók új támogatási rendszere, a Metár.
A jöv? év elejét?l a mostaninál nagyobb ártámogatásban részesülnek azok a zöldenergiát és hulladékot hasznosító vállalkozások, amelyek áramát a kötelez? átvételi rendszerben (KÁT) és támogatott áron veszi át a villamos energia rendszer irányítója.

A Magyar Energia Hivatal (MEH) által közzétett emelési mértékek – legalábbis a csúcsid?szaki áramszállítást figyelembe véve – egy híján minden esetben elmaradnak a 2012-es inflációs várakozásoktól. A Reuters novemberi közepi inflációs jelentése 2012-re, azaz éves szinten 5,8 százalékos inflációt vetített el?re. Ilyen mértékben egyetlen termel?csoport kap jöv?re többet a villamos energiáért: amelyek 2008. január 1- el?tt adták be a MEH-hez a támogatási kérelmüket, és áramukat nem a szél vagy a nap energiájának hasznosításával nyerik, kivételt képeznek az 5 megawattnál nagyobb kapacitású vízer?m?vek.

Új, csúcsid?szaki tarifájuk 37,72 forint lesz kilowattóránként. (A völgy- és a mélyvölgy ideji tarifa, amikor tehát kisebb a villamos energia iránti kereslet, ennél értelemszer?en alacsonyabb. Majdnem ugyanilyen mértékében, 5,7 százalékkal 33,76 n? az el?z? feltételeknek megfelel? csoport azzal a különbséggel, hogy éppen nap- és a szélenergia hasznosítóira vonatkozik.

A többi zöldáram termel? csúcsideji tarifája, amelyek tehát 2008. január 1 után adták be kötelez? átvételi és támogatási kérelmüket, 4,7-4,8 százalékkal emelkedik. Ide tartoznak az 5 megawattosnál nagyobb vízer?m?ben, a legfeljebb 50 megawattos széler?m?ben, a használt berendezést is tartalmazó er?m?ben és a hulladékból nyert energiával termelt áram is. Ezen emelések mértéke tehát várhatóan alatta marad az éves inflációnak, az ilyen mérték? emelést hivatalosan hatékonyság-javításra ösztönz?nek szokták nevezni.

A h? mellett kapcsoltan villamos energiát termel?k 2012-es tarifáinak oszlopai üresen maradtak a MEH táblázatában, hiszen a kapcsoltak támogatási rendszeren már ez év július 1-t?l már megsz?nt.

Búcsú a Metártól?

Korábbi közlések szerint 2013. január 1-jén kellene életbe lépnie a megújulók új támogatási rendszerének, a Metárnak, amelyet el?tte már kétszer kés?bbre halasztottak. Az a tény, hogy a MEH döntött a zöldenrgia jöv? évi tarifáiról, egyúttal – közvetve – azt is jelenti, hogy elmarad a Metár jöv? év elejére ígért bevezetése, hiszen egyszerre két támogatási rendszere ugyannak a tevékenységnek nem lehet. Ráadásul lehet, hogy a bevezetés mostani elmaradása már nem is csúszást, hanem a Metár napirendr?l való levételét jelenti a Metárt is tartalmazó Nemzeti Cselekvési Terv ez év végéig el?írt felülvizsgálata miatt. Erre utalnak egyes informális döntéshozói megjegyzések is (minek a Metár, ha jól m?ködik a KÁT), továbbá az, hogy az elmúlt hónapokban már nyoma nem volt a zöldenergia támogatásával kapcsolatos egyeztetéseknek.

Szerz?: Világgazdaság Online
Megemelte az energiahivatal a kötelez? átvételi és támogatási rendszerben (KÁT) eladott zöldáram januártól hatályos tarifáit, mégpedig a 2012-es várható infláció alatti, azaz „hatékonyság-javításra ösztönz?” mértekben. A tarifaemelés ténye közvetve bár, de hivatalosan is azt jelenti, ami amúgy is sejthet? volt: januártól nem lép életbe a megújulók új támogatási rendszere, a Metár.
A jöv? év elejét?l a mostaninál nagyobb ártámogatásban részesülnek azok a zöldenergiát és hulladékot hasznosító vállalkozások, amelyek áramát a kötelez? átvételi rendszerben (KÁT) és támogatott áron veszi át a villamos energia rendszer irányítója.

A Magyar Energia Hivatal (MEH) által közzétett emelési mértékek – legalábbis a csúcsid?szaki áramszállítást figyelembe véve – egy híján minden esetben elmaradnak a 2012-es inflációs várakozásoktól. A Reuters novemberi közepi inflációs jelentése 2012-re, azaz éves szinten 5,8 százalékos inflációt vetített el?re. Ilyen mértékben egyetlen termel?csoport kap jöv?re többet a villamos energiáért: amelyek 2008. január 1- el?tt adták be a MEH-hez a támogatási kérelmüket, és áramukat nem a szél vagy a nap energiájának hasznosításával nyerik, kivételt képeznek az 5 megawattnál nagyobb kapacitású vízer?m?vek.

Új, csúcsid?szaki tarifájuk 37,72 forint lesz kilowattóránként. (A völgy- és a mélyvölgy ideji tarifa, amikor tehát kisebb a villamos energia iránti kereslet, ennél értelemszer?en alacsonyabb. Majdnem ugyanilyen mértékében, 5,7 százalékkal 33,76 n? az el?z? feltételeknek megfelel? csoport azzal a különbséggel, hogy éppen nap- és a szélenergia hasznosítóira vonatkozik.

A többi zöldáram termel? csúcsideji tarifája, amelyek tehát 2008. január 1 után adták be kötelez? átvételi és támogatási kérelmüket, 4,7-4,8 százalékkal emelkedik. Ide tartoznak az 5 megawattosnál nagyobb vízer?m?ben, a legfeljebb 50 megawattos széler?m?ben, a használt berendezést is tartalmazó er?m?ben és a hulladékból nyert energiával termelt áram is. Ezen emelések mértéke tehát várhatóan alatta marad az éves inflációnak, az ilyen mérték? emelést hivatalosan hatékonyság-javításra ösztönz?nek szokták nevezni.

A h? mellett kapcsoltan villamos energiát termel?k 2012-es tarifáinak oszlopai üresen maradtak a MEH táblázatában, hiszen a kapcsoltak támogatási rendszeren már ez év július 1-t?l már megsz?nt.

Búcsú a Metártól?

Korábbi közlések szerint 2013. január 1-jén kellene életbe lépnie a megújulók új támogatási rendszerének, a Metárnak, amelyet el?tte már kétszer kés?bbre halasztottak. Az a tény, hogy a MEH döntött a zöldenrgia jöv? évi tarifáiról, egyúttal – közvetve – azt is jelenti, hogy elmarad a Metár jöv? év elejére ígért bevezetése, hiszen egyszerre két támogatási rendszere ugyannak a tevékenységnek nem lehet. Ráadásul lehet, hogy a bevezetés mostani elmaradása már nem is csúszást, hanem a Metár napirendr?l való levételét jelenti a Metárt is tartalmazó Nemzeti Cselekvési Terv ez év végéig el?írt felülvizsgálata miatt. Erre utalnak egyes informális döntéshozói megjegyzések is (minek a Metár, ha jól m?ködik a KÁT), továbbá az, hogy az elmúlt hónapokban már nyoma nem volt a zöldenergia támogatásával kapcsolatos egyeztetéseknek.

Szerz?: Világgazdaság Online

Informatikai cégek sora verseng annak megoldásán, hogyan lehetne elérhet? közelségbe hozni a szélenergia a közúti közlekedésben való hasznosítását.

A cél, hogy a villanyautók akkumulátorait éppen akkor legyen érdemes feltölteni – tehát akkor legyen olcsó az áram, és err?l az autók üzemeltet?i értesüljenek is – , amikor a villamos energia rendszerben éppen túl sok a villamos energia. A probléma hatványozottan jelentkezik Németországban, ahol a be-, belendül? szélparkok extra szabályozási feladatot rónak a villamos energia rendszer irányítójára, de gond Magyarországon is.

Ám hiába született már több éve a gondolat, hogy villanyautók akkumulátorainak bevonásával kellene visszaállítani a villamos energia rendszer egyensúlyát, a megvalósítás a m?szaki, f?ként informatikai nehézségek miatt még várat magára. A probléma megoldására felállt az uniós Edison konzorcium, amelyet részben a dán klíma- és energiaügyi minisztérium pénzel. A társulásnak többek között egy olyan mér?, elemz? és irányító infrastruktúrát kell létrehoznia, amelyben az autók kommunikálhatnak a villamos energia rendszerrel.

A feladat informatikai részéhez kapcsolódó IBM zürichi kutatóközpontja már elindított egy olyan tesztet, amely során a fogyasztók mobiltelefonon is irányíthatják villanyautóik feltöltését, és nyomon követhetik energiaköltségeiket. Ehhez egy nagyjából telefonkönyv méret? készüléket kellett beépíteni a kísérletben részt vev? autókba, amely információt gy?jt a járm? akkumulátorának töltöttségér?l, aktuális földrajzi helyzetér?l és az energiaforrásról, majd mindezt továbbítja az IBM felh?re. Az alkalmazással az autós az akkumulátor optimalizált töltési módját át is ruházhatja az elektromos szolgáltatóra.

Szerz?: Világgazdaság

Informatikai cégek sora verseng annak megoldásán,
hogyan lehetne elérhet? közelségbe hozni a szélenergia a közúti közlekedésben való hasznosítását.

A cél, hogy a villanyautók akkumulátorait éppen akkor legyen érdemes feltölteni – tehát akkor legyen olcsó az áram, és err?l az autók üzemeltet?i értesüljenek is – , amikor a villamos energia rendszerben éppen túl sok a villamos energia. A probléma hatványozottan jelentkezik Németországban, ahol a be-, belendül? szélparkok extra szabályozási feladatot rónak a villamos energia rendszer irányítójára, de gond Magyarországon is.

Ám hiába született már több éve a gondolat, hogy villanyautók akkumulátorainak bevonásával kellene visszaállítani a villamos energia rendszer egyensúlyát, a megvalósítás a m?szaki, f?ként informatikai nehézségek miatt még várat magára. A probléma megoldására felállt az uniós Edison konzorcium, amelyet részben a dán klíma- és energiaügyi minisztérium pénzel. A társulásnak többek között egy olyan mér?, elemz? és irányító infrastruktúrát kell létrehoznia, amelyben az autók kommunikálhatnak a villamos energia rendszerrel.

A feladat informatikai részéhez kapcsolódó IBM zürichi kutatóközpontja már elindított egy olyan tesztet, amely során a fogyasztók mobiltelefonon is irányíthatják villanyautóik feltöltését, és nyomon követhetik energiaköltségeiket. Ehhez egy nagyjából telefonkönyv méret? készüléket kellett beépíteni a kísérletben részt vev? autókba, amely információt gy?jt a járm? akkumulátorának töltöttségér?l, aktuális földrajzi helyzetér?l és az energiaforrásról, majd mindezt továbbítja az IBM felh?re. Az alkalmazással az autós az akkumulátor optimalizált töltési módját át is ruházhatja az elektromos szolgáltatóra.

Szerz?: Világgazdaság

Informatikai cégek sora verseng annak megoldásán, hogyan lehetne elérhet? közelségbe hozni a szélenergia a közúti közlekedésben való hasznosítását.

A cél,
hogy a villanyautók akkumulátorait éppen akkor legyen érdemes feltölteni – tehát akkor legyen olcsó az áram, és err?l az autók üzemeltet?i értesüljenek is – , amikor a villamos energia rendszerben éppen túl sok a villamos energia. A probléma hatványozottan jelentkezik Németországban, ahol a be-, belendül? szélparkok extra szabályozási feladatot rónak a villamos energia rendszer irányítójára, de gond Magyarországon is.

Ám hiába született már több éve a gondolat, hogy villanyautók akkumulátorainak bevonásával kellene visszaállítani a villamos energia rendszer egyensúlyát, a megvalósítás a m?szaki, f?ként informatikai nehézségek miatt még várat magára. A probléma megoldására felállt az uniós Edison konzorcium, amelyet részben a dán klíma- és energiaügyi minisztérium pénzel. A társulásnak többek között egy olyan mér?, elemz? és irányító infrastruktúrát kell létrehoznia, amelyben az autók kommunikálhatnak a villamos energia rendszerrel.

A feladat informatikai részéhez kapcsolódó IBM zürichi kutatóközpontja már elindított egy olyan tesztet, amely során a fogyasztók mobiltelefonon is irányíthatják villanyautóik feltöltését, és nyomon követhetik energiaköltségeiket. Ehhez egy nagyjából telefonkönyv méret? készüléket kellett beépíteni a kísérletben részt vev? autókba, amely információt gy?jt a járm? akkumulátorának töltöttségér?l, aktuális földrajzi helyzetér?l és az energiaforrásról, majd mindezt továbbítja az IBM felh?re. Az alkalmazással az autós az akkumulátor optimalizált töltési módját át is ruházhatja az elektromos szolgáltatóra.

Szerz?: Világgazdaság

A pécsi Zsolnay Központban létrehozott EnergiaBarkács kicsiben és nagyban cím? kiállításon helyi iskolások illesztették a tananyagba a környezettudatos szemléletet.

Napgrill,
napkonyha és naplopó diákok – az ökoháztartás eszközeir?l tanultak, és el is készíthették a fiatalok azokat a berendezéseket, amelyek segítségével a megújuló energiát hasznosíthatják otthonukban. A Zsolnay Központban létrehozott EnergiaBarkács kicsiben és nagyban cím? kiállításon pécsi iskolások illesztették a tananyagba a környezettudatos szemléletet.

A cél, hogy megmutassák az embereknek: hogyan tudnak hulladék fából, kartonpapírból és alufóliából olyan berendezéseket építeni, amellyel hasznosíthatják a napenergiát – mondta a Kossuth Rádiónak a kiállítást szervez? alapítvány munkatársa.

Temesi Tímea kifejtette: a rendezvényen egyebek mellett napgrillt készíthettek a gyerekek a barkácsasztalon egy szabásminta segítségével. Ollóval és ragasztóval az egyszer? alapanyagokból egy olyan kis szerkezetet állítottak el?, amelyen – megfelel? napfény mellett – tojást, vagy akár levest is f?zhetnek – tette hozzá.

A kiállítás legnagyobb tárgya egy több mint egyméteres vízikerék. Ha elképzeljük, hogy egy egyszer? kézmosó villanybojler teljesítménye 1800 watt, akkor remekül lehet szemléltetni a fiatalabb generációnak, hogy ennyi energia el?állításához 600 ilyen kerékre lenne szükség – magyarázta Simor Árpád faipari mérnök, aki a m?köd? maketteket készítette a kiállításon.

Megjegyezte: fel kell hívni a gyerekek figyelmét arra, hogy ésszer?en kell bánni az energiával, nem természetes az, hogy valamit bedugok a konnektorba, és az m?ködik is. Így megértik, hogy kis odafigyeléssel meg tudnak spórolni annyi pénzt, hogy abból kijöjjön egy mobiltelefon, vagy pár nappal tovább tudjon nyaralni a család – hangzott el a Kossuth Rádióban.

Forrás: hirado.hu

Vélemény, hozzászólás?