Hírek a közelmúltból

Share Button

Kész a kormány terve: kétszázezer magyar háztartás felejtheti el a villanyszámlát, ha bejön

Share Button
Tíz év alatt a jelenlegi mintegy hétszeresére bővítené a hazai lakossági napelemes rendszerek számát, míg összteljesítményben legalább négyszeresére növelné a kapacitást a kormány új energiastratégiája. A kabinet ösztönözni is kívánja a saját villamosenergia-fogyasztás részleges kiváltására termelő kis naperőművek terjedését, ezzel együtt az ezek iránti érdeklődés már napjainkban is rendkívül dinamikus növekedési trendet mutat. Amennyiben napelemes rendszert telepítenénk a háztetőre, a vásárlásnál néhány szempontra érdemes kiemelt figyelmet fordítani.

Amint az a kormány új energia- és klímastratégiájából kiderül, a jelenlegi mintegy 31 ezerről tíz év alatt legalább 200 ezerre növelné a magyarországi háztartási, tetőre szerelt, átlagosan 4 kilowatt teljesítményű napelemes rendszerek számát a kabinet. Könnyen kiszámolható tehát, hogy a cél minimum 800 MW lakossági napelem-kapacitás kiépítése 2030-ra. Érdekes módon a nyilvánosságra hozott stratégiai dokumentumokban ugyanakkor némi ellentmondás is felfedezhető, hiszen Magyarország Nemzeti Energia- és Klímatervével, illetve saját egyéb szövegrészeivel szemben a Nemzeti Energiastratégia egy helyen 2035-ös határidőt említ a cél tervezett teljesítésére vonatkozóan.

Annak megítéléséhez, hogy a célkitűzés mit is jelent pontosan, érdemes egy pillantást vetni az aktuális helyzetre is. Ez azonban nem is olyan könnyű, miután a a tetőre szerelt kis, lakossági naperőművek számára vonatkozó konkrét hazai statisztika nem kimondottan részletes.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legutóbbi adatai szerint Magyarországon 2018 végén összesen 332 megawatt háztartási méretű kiserőmű (HMKE) napelemes kapacitás működött, ebből azonban csak 170 MW kötődött természetes személyhez. A háztartási méretű kiserőmű fogalmát ugyanis a villamos energia törvény teljesítményhatár, nem pedig a telepítés helye vagy a telepítő személye alapján definiálja. Eszerint a HMKE olyan, a kisfeszültségű hálózatra csatlakozó kiserőmű, melynek csatlakozási teljesítménye nem haladja meg az 50 kilovoltampert, vagyis nem csak lakossági ügyfél létesítheti, hanem önkormányzat és vállalkozás is, a teljesítményhatár és csatlakozási pont feszültségszintjének figyelembe vételével.

Évente 60 MW

A MEKH nem részletezett előzetes adatai szerint 2019 félévkor 388,5 MW volt a teljes hazai háztartási méretű kiserőmű kapacitás, vagyis a lakossági napelemes rendszerek száma ma már vélhetően 200 MW körül járhat. A 2019-es év végi adatok még nem ismertek, mindenesetre 2018-ban közel 100 MW-tal bővült a napenergiát hasznosító HMKE-k teljesítménye – derül ki a MEKH és a Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító magyar villamosenergia-rendszer 2018. évi adatait összesítő közös kiadványából.

A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ADATOK ALAPJÁN A 2030-RA KITŰZÖTT 800 MW-OS LAKOSSÁGI NAPENERGIA CÉLSZÁM EGYÁLTALÁN NEM TŰNIK TELJESÍTHETETLENNEK, HISZEN A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ADATOK ALAPJÁN ELÉRÉSHEZ ÉVENTE ÁTLAGOSAN MINTEGY 60 MW-TAL KELLENE BŐVÜLNIE A KAPACITÁSNAK.

A kormány szerint a cél elérésének gazdasági alapját a technológiai költségcsökkenés és hatékonyságjavulás adja meg elsősorban, ezzel együtt a Nemzeti Energiastratégia 2030, illetve a Magyarország Nemzeti Energia- és Klímaterve alapján a kabinet ösztönözni is kívánja a saját villamosenergia-fogyasztás részleges kiváltására termelő napelemes rendszerek telepítését. Az, hogy ezt hogyan fogja megtenni, még nem teljesen egyértelmű.

A tetőre szerelt napelemes rendszerek terjedését már ma is támogató, jelentős részben uniós forrásokra támaszkodó kedvező finanszírozási lehetőségek mellett a cél eléréséhez érdemben járulhat hozzá az az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló kormányrendelet is. Ez alapján a 2020. december 31-e után használatba vételre kerülő minden épületnek meg kell felelnie a közel nulla energiaigény követelménynek, az új ingatlanok fűtését és melegvíz-előállítását pedig minimum 25 százalékban megújuló energiaforrásból kell majd biztosítani, amit a felújításoknál és korszerűsítéseknél is figyelembe kell majd venni. A szabályozás hatására a kormány a jelenleg háztartási méretű kiserőműként definiált termelőegységek számának és összteljesítményének további exponenciális növekedésére számít.

Dinamikusan nő az érdeklődés

A szóban forgó 4 kWp teljesítményű napelemes rendszer telepítéséhez körülbelül 25-30 négyzetméter árnyékmentes, lehetőleg déli tájolású tetőfelület szükséges. Ma már a legtöbb épületre és tetőfelületre lehetséges napelemes rendszereket telepíteni, legyen az családi ház, egy autóbeálló, vagy akár egy raktárépület. Ezzel a rendszermérettel 14-15 000 forintos havi villanyszámlát lehet „kiváltani”, nagyjából tehát képes fedezi egy átlagos magyar háztartás egész éves villamosenergia-fogyasztását – mondta el Lugos Roland, a napelemes rendszerek tervezésével és kiépítésével, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatások nyújtásával foglalkozó Optimum Solar Kft. tulajdonos-ügyvezetője a Portfolio-nak.

A napelemes rendszerek iránti érdeklődés napjainkban rendkívül dinamikus növekedési trendet mutat. A kedvező megtérülési időnek és a kamatmentes finanszírozásnak is köszönhetően a környezetvédelmi mellett már a megtakarítási szempont is élénk érdeklődést generál rendszereink iránt – mondja a cégvezető, akinek szavai szerint a lakossági napelemes rendszer megrendelésétől az áramszolgáltatói engedélyeztetésén át az üzembe helyezésig átlagosan 30-90 nap szükséges. Amint az engedélyek megvannak, maga a telepítés már gyorsan, rendszerint egy-két munkanap alatt kivitelezhető.

Mire figyeljünk, ha napelemet telepítenénk a tetőre?

Egy napelemes rendszer vásárlásánál két nagyon fontos dologra érdemes odafigyelni – hangsúlyozza Lugos Roland. Egyrészt csak olyan, megbízható, megfelelő referenciával rendelkező céget érdemes választani, amely a napelemes rendszer megtervezésétől kezdve az engedélyeztetésén és a pályázatíráson át a kivitelezésig, illetve ezt követően a rendszer távfelügyeletéig mindent elintéz az ügyfél helyett. Másrészt nagyon fontos odafigyelni a napelemes rendszer két fő alkotóelemére, a napelemre és az inverterre, illetve azok garanciális feltételeire is.

A napelemes rendszer értékének 70 százalékát maguk a napelemek teszik ki, így itt érdemes rendkívül körültekintően választani, hiszen a garanciális feltételek nagyban különböznek az egyes gyártók termékei esetében. A napelemek esetében kétféle garanciát különböztetünk meg: Az egyik a teljesítménygarancia (más néven termelési garancia), mely általában minden napelemre 25 év 80%; ennek értelmében a gyártó azt vállalja, hogy amennyiben a napelem még a 25. évben is működik, úgy annak teljesítménye még minimum 80 százaléka lesz az eredeti értéknek. A másik a napelem termékgaranciája (más néven gyártói garancia), amivel a gyártó azt vállalja, hogy amennyiben meghibásodik a napelem, úgy azt egy az egyben kicseréli. Ez utóbbi, azaz a termékgarancia esetében érdemes különösen körültekintőnek lenni, hiszen a legalacsonyabb garanciával rendelkező napelemek csupán 10-12 évet biztosítanak, viszont már elérhetőek 20 év termékgaranciával rendelkező napelemek is. Márpedig egy 20-30 évre tervezett beruházás esetében, mint amilyen a napelemes rendszer is, ez rendkívül lényeges szempont.

A napelemes rendszerek megtérülési ideje már Magyarországon is nagyon kedvező, hiszen a beruházás hét-kilenc év alatt térül meg, majd még legalább húsz évig látja el ingyen villamos energiával a házat. Emellett a finanszírozási lehetőségek is kedvezően alakultak az utóbbi években; lakossági oldalról ugyanakkor még mindig kevesen tudnak arról, hogy 2017 áprilisa óta elérhető a Magyar Fejlesztési Banknál egy egyszerűsített pályázattal kamatmentes részletfizetés a napelemes rendszerünk telepítésére. Ez a finanszírozási megoldás lehetővé teszi, hogy hét-kilenc évig a villanyszámla helyett a háztetőn üzemelő napelemes rendszer kamatmentes havi törlesztőrészletét fizesse a tulajdonos, hiszen ahogy üzembe helyezzük a napelemes rendszert, a villanyszámla gyakorlatilag megszűnik, így a havi kiadások változatlanok maradnak, viszont a rendszer kifizetése után még évtizedekig ingyen áramot termel a tulajdonosának – hívja fel a figyelmet Lugos Roland.

A közép-magyarországi régióból érkező megrendelések tekintetében ugyanakkor visszaesést tapasztaltak az Optimum Solarnál annak következtében, hogy Budapesten és Pest megyében a beérkezett kölcsönök igénye meghaladta a 0 százalékos hitelre rendelkezésre álló keretet (a konvergencia régióban, vagyis Budapest és Pest megyén kívül még nyitott a pályázat). Mindemellett a céges pályázatok igénybevételét ugyancsak nem engedélyezték ebben a régióban. Bízunk benne, hogy hamarosan pozitív változás következik be e tekintetben, hiszen a támogatások megnyitása és a tervezett projektek megvalósulása fontos és mindenképpen pozitív hatással járna a környezetre és a magyar zöldenergia-termelésre nézve is – fogalmaz.

Forrás: portfolio.hu

Az mnnsz.hu weboldalon található blogbejegyzések és megjegyzések nem feltétlenül tükrözik a szerkesztők véleményét és hozzáállását. Webhelyünk nyitott platform az ipari és a politikai vélemények cseréjéhez. Észrevételeit az info@mnnsz.hu címen várjuk.

A FlixBus újabb kísérleti projektet kezd: buszra szerelt napelemek csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást

Share Button

+ Napenergiával működő elektromos rendszer és fedélzeti kényelmi funkciók

+ Az első próbálkozás egy holland buszpartner járművén a TRAILAR nemzetközi technológiai cég megoldásával: 7 százalékos dízel üzemanyag-megtakarítás

+ A FlixBus több fenntartható alternatívát tesztel annak érdekében, hogy 2030-ig klímasemlegessé váljon

 

Amszterdam/Budapest, 2020/02/06 – A FlixBus napelemeket helyezett el Dortmund és London között közlekedő járatán. A napelemek a busz elektromos rendszerét látják el energiával, így hatékonyan csökkentik az üzemanyag felhasználást és a szén-dioxid-kibocsátást.

Technológia: mobil töltés napenergiával

A buszok tetejére szerelt szolár szőnyegek könnyűek és ultra vékonyak, hogy ne növeljék a jármű légellenállását. A töltésvezérlő segítségével a szolár szőnyeg kommunikálni tud a busz váltóáramú generátorával. Normális esetben a generátor üzemanyag felhasználásával tölti fel a busz akkumulátorát, az új technológia azonban lehetővé teszi, hogy főként napenergia révén törtéjen meg ez a folyamat, így a generátor tehermentsül. A próbaidőszak során 100 kilométeren átlagosan 1,7 liter dízel üzemanyagot takarított meg a különleges busz. Napi 600 kilométeres átlagos megtett távolsággal számolva tehát közel 10 liter üzemanyagot takarít meg a jármű. A napelemek várhatóan még több energiát termelnek majd a nyári hónapokban.

Az akkumulátor látja el energiával a busz teljes fedélzeti elektronikáját. A FlixBus flottjában a járművek USB töltőnyílásokkal, konnektorokkal, légkondicionálóval és wifivel vannak ellátva, emellett egyre több buszon fedélzeti szórakoztató rendszer is található. Az új technológiának köszönhetően ezek a berendezések mind napenergiával működnek. Így tehát nem csak a busz, de az utasok energiafelhasználását, így például a telefonok töltéséhez szükséges áramot is megújuló forrásból, egyszerűen a nap sugarainak hasznosításával fedezi a FlixBus.

Különleges együttműködés: helyi buszpartner és nemzetközi technológiai cég

A kísérleti projektben a FlixBus a TRAILAR brit céggel kooperál, ami innovatív szállítási megoldásokat biztosít a haszongépjárművek környezetre gyakorolt hatásának csökkentése érdekében. A hajlékony szolár szőnyegeket kifejezetten a közlekedési szektorban való felhasználásra fejlesztették ki, teherautókon és egyéb szállítóeszközökön már korábban is alkalmazták. A FlixBus elsőként veti be a technológiát nemzetközi távolsági buszokon.

A FlixBus helyi buszpartnerekkel működik együtt, akik a buszok napi üzemeltetéséről gondoskodnak. Ezeknek a partnereknek az egyike a limburgi Kupers Touringcars. A szolár panel az ő egyik buszukra került rá, ami hamarosan már napi rendszerességgel közlekedik Dortmund és London között, Eindhoven, Antwerpen és Bruges érintésével.  A Kupers Touringcars igazgatója, Bert Fonteijn elmondta: „Nagyon büszkék vagyunk, hogy a mi emeletes buszunk is része lehet ennek a nemzetközi kísérleti projektnek, ezzel is tovább csökkentve a távolsági buszok környezetre gyakorolt hatását. Örülünk, hogy utasainknak előremutató technológiai megoldások bevonásával biztosíthatunk utazási lehetőséget.”

Projekt optimalizáció és kiterjesztés

A TRAILAR, a Kupers Touringcars és a FlixBus rendszeresen ellenőrzi majd az eredményeket és fejleszti a projektet. A technológiát olyan módon alakították ki, hogy az adatok és a hozam ellenőrizhető. A részletek így tovább finomíthatók, a szén-dioxid-kibocsátás pedig a lehető legkisebbre csökkenthető. Olyan faktorok, mint a busz útvonala, illetve az évszakok befolyásolhatják a teljesítményt.

„A célunk, hogy a lehető legklímabarátabb utazási lehetőséget tegyük elérhetővé a lehető legtöbb ember számára.” – tette hozzá Jesper Vis, a FlixBus Benelux ügyvezető igazgatója. „A napelemekkel végzett kísérleti projekt csak egy azok közül a klímabarát kezdeményezés közül, amit az utasainknak biztosítunk. Az elsődleges eredmények elemzését követően értékeljük majd annak a lehetőségét, hogy még több buszra, vagy akár a teljes hálózatunkra kiterjesszük a technológiát.”

Klímasemleges utazás

2018-ban a FlixBus helyezte forgalomba a világ első teljesen elektromos távolsági buszát Franciaországban, tavaly az USA-ban is tesztelni kezdett egy elektromos járművet. A vállalat emellett arra is lehetőséget biztosít, hogy az utasok kompenzálják az utazáskor keletkezett szén-dioxid-kibocsátásukat. A FlixBus ezt az atmosfair nemzetközileg elismert klímavédelmi szervezet segítségével teszi lehetővé. Jelenleg átlagosan az utasok 6 százaléka kompenzálja kibocsátását, Hollandiában ez a szám valamivel nagyobb, 9 százalék.

Forrás: sajtóközlemény

 

 

Az mnnsz.hu weboldalon található blogbejegyzések és megjegyzések nem feltétlenül tükrözik a szerkesztők véleményét és hozzáállását. Webhelyünk nyitott platform az ipari és a politikai vélemények cseréjéhez. Észrevételeit az info@mnnsz.hu címen várjuk.

Alig egy évtized múlva már nem a termelés lesz a nagy üzlet

Share Button
A zöldenergia termelés globális terjedése a következő években drasztikusan megerősíti a hálózatfelügyeleti szolgáltatások piacát. Egy, a globális energiapiaci kutatásra szakosodott tanácsadó cégnél ki is számolták, hogy mennyire.
A Navigant Research intézet friss jelentése szerint a megújuló energiás rendszereket és megoldásokat figyelő és irányító (M&C – Monitoring and Control Systems) megoldások piacán a bevétel 2028-ra meghaladhatja a 82,9 milliárd dollárt, és az éves növekedési ütem feltételezhetően még akkor is eléri majd a 12,5 százalékot.

A villamos energia hálózatok szolgáltatási diviziójában ma is az egyik fontos tételt jelentő M&C rendszerek fontosságának és méretének gyors növekedése a megújuló energiával kapcsolatos beruházások radikális méretű növekedésével együtt érkezik – állítja a Navigant. Szerintük ez a szektor a 2019-2028 közötti évtizedben azért fog „nagyot szólni”, mert a hálózati, ellátásbiztonsági kérdésekre az M&C beruházások tudnak megfelelő választ adni.

A monitoring és irányító funkció ugyanis lehetővé teszi, hogy az egyre inkább napelemes és szélturbinás termelőerőket bevonzó energetikai rendszerekben megakadályozzák az áramkimaradásokat, kezeljék az energiaigények véletlenszerű növekedéseit-változásait, illetve: adott esetben gyorsan és pontosan felderítsék a meghibásodott hálózati elemek, berendezések helyét, problémáját.

„Egy jól integrált M&C rendszer befolyásolhatja a tőke megtérülését és az alacsonyabb tulajdonosi költségeket” – mondta az egyik befolyásos megújuló energetikai szakportálnak Pritil Gunjan, az intézet vezető kutató elemzője. Úgy látja, hogy az M&C rendszerek hatalmas lehetőséget jelentenek az eszközintenzív iparág számára, mivel az állásidő csökkentését és az eszközoptimalizálást lehetővé téve, a jelenleg elérhetőnél is magasabb szintű hatékonyságot biztosítanak.

A jelentés szerint a legnagyobb piaci növekedést az Európába és Észak-Amerikába telepített bázisok érik majd el, de jelentős hajtóerőt képvisel majd e téren az ázsiai-csendes-óceáni térség is.

Az mnnsz.hu weboldalon található blogbejegyzések és megjegyzések nem feltétlenül tükrözik a szerkesztők véleményét és hozzáállását. Webhelyünk nyitott platform az ipari és a politikai vélemények cseréjéhez. Észrevételeit az info@mnnsz.hu címen várjuk.

Napelem Lopás És Rongálás – A Védekezés És A Biztosítás Lehetőségei

Share Button

A jó hír, hogy Magyarországon is minden eddiginél gyorsabb ütemben nő a napelemes rendszerek részaránya a teljes energiatermelésben.

A rossz hír pedig az, hogy ezzel együtt sajnos megjelent egy olyan bűnözési forma, amelynek elkövetői kimondottan a napelemekre specializálódtak, a napelemes rendszerek elemeinek eltulajdonításából és ezen elemek illegális értékesítéséből remélnek hasznot húzni.

(Nemrég jelent meg egy újabb hír napelem lopásokról, melyek során 14 millió Ft értékben loptak el napelem parkokból napelemeket.)

A bűnözők a napelem táblák vagy más alkatrészek eltulajdonításán túl azzal is kárt okozhatnak, hogy a rendszer helyszínen hagyott részeit megrongálják, teljesen működésképtelenné téve azt, illetve a bontást kapkodva és szakszerűtlenül végzik el, tönkretéve ezzel egy hosszú távra tervezett befektetést.

Ezek ellen az emberi behatásra bekövetkező káresemények ellen fizikai értelemben is lehet és kell védekezni, valamint a védekezés mellett is szükséges a napelem rendszerekre biztosítást kötni.

Egy jól átgondolt és részletesen kidolgozott biztosítás ugyanis nemcsak a lopások és rongálások következményeként elszenvedett károkra vonatkozik, hanem sok minden másra is.

Ebben a bejegyzésben bemutatjuk a védekezési és a biztosítási lehetőségeket.

A napelem parkokban elhelyezett vagyon sokszor nagyobb lopásveszélynek van kitéve.

A napelemes rendszerek elektronikus vagyonvédelme

 

A napelemes rendszerek vagyonvédelme egy speciális terület, hiszen a panelek minden esetben úgy kerülnek elhelyezésre, hogy a teljes felületüket érje a napsugárzás.

Ez jellemzően úgy tud megvalósulni, ha a napelem táblák az épületen kívül vannak, legtöbbször a tetőn, nagyobb rendszerek esetén vagy más lehetőség nem lévén pedig a talajra állított tartószerkezeten.

Ebben a helyzetükben fokozottan ki vannak téve mind az időjárás károsító hatásainak, mind pedig a lopás és a rongálás veszélyének.

A kérdés azért sem megkerülhető, mert egy jól megépített napelemes rendszer nem egyszerű vagyontárgy és nem is egy környezettudatos hóbort csupán, hanem komoly, hosszú távra tervezett befektetés, és mint ilyet érdemes minden lehetséges módon és eszközzel megvédeni, ezáltal jelentősen meghosszabbítva az élettartamát és a használati idejét.

Van jó megoldás a napelemes rendszerek vagyonvédelmére, ráadásul egy magyar fejlesztésű védelmi és monitorozási megoldás, amit ajánlunk olvasóinknak. Ez a PV Guard.

A PV Guard egy egyedülálló védelmi rendszer a magyar piacon, mert minden esetet lefed.

Bármi legyen is a meghibásodás oka (pl. lopás, vadkár, viharkár, szabotázs), a rendszer azonnal jelzi a működési problémát, még az éjszakai időszakban is, amikor nem folyik áram a rendszerben.

Ez azt jelenti, hogy a PV Guard nemcsak lopás esetén vagy elemi károk bekövetkezésekor rendkívül hasznos, hanem bármilyen meghibásodás esetén is, hiszen ezeket szintén jelzi.

A PV Guard bármilyen meghibásodás, rendellenesség esetén azonnal riaszt. (Ábra: PV Guard)

Az elektronikus vagyonvédelmi rendszerek közül azért javasoljuk a PV Guardot, mert a napelem biztosítások előírásainak is könnyebben eleget tudunk tenni a segítségével.

A legtöbb napelem biztosítási konstrukcióban bonyolult, nehezen átlátható vagy nehezen teljesíthető védelmi feltételeket írnak elő (pl. kamera, mozgásérzékelő, rács stb.), amelyek ráadásul sokszor adnak téves riasztást, illetve körülményes és drága a telepítésük.

A PV Guard mellé ezek a többlet beruházások nem szükségesek, csak néhány alapvető védelmi előírás szerepel bizonyos rendszereknél. Ilyen például az előírt méretű kerítés a szabadban, földön telepített erőművek esetén.

A PV Guard vagyonvédelmi rendszer további jellemzőiről egy korábbi bejegyzésünkben írtunk részletesen.

 

A napelemes rendszerek biztosítása

 

Aki beruház egy napelem rendszerre, nemcsak egy környezettudatos döntést hoz ezzel, hanem más szempontból is hosszú távon gondolkodik. Egy olyan fejlesztésbe fekteti a pénzét, amelyet érdemes megvédeni és érdemes biztosítani is (napelem biztosítás).

A napelemes és napkollektoros beruházások egyaránt nagy értéket képviselnek, akár magán-, intézményi vagy vállalati keretek között létesülnek, hiszen már a legegyszerűbb rendszer is milliós beruházást igényel.

Ha érdemi és folyamatos energiatermelést várunk el a napelemeinktől, akkor egy összetett, nagy értéket képviselő rendszert kell felépíteni és azt hosszú távon működtetni.

A napelemek, napkollektorok a szabad ég alatt kerülnek kivitelezésre, fizikai védelmet (pl. védőtető, falak) nem lehet építeni köréjük, ezért más módon kell megoldani a beruházás védelmét.

Erre alkalmas az előbbiekben leírt PV Guard rendszer.

 

Mit tehetünk, ha mégis bekövetkezik valamely, a napelemes rendszerünket érintő káresemény?

 

A legtöbb, amit tehetünk, hogy már előre számítunk az ilyen esetekre és biztosítást kötünk a rendszerünkre már a kivitelezési szakaszban.

Ahogy biztosítást köthetünk például az autónkra, mint nagy értékű tulajdonunkra, amely használat közben kárt szenvedhet, úgy a napelem vagy napkollektor rendszereket érő elemi, lopás-, vandalizmus károkra fedezetet nyújtó biztosítást is van lehetőségünk kötni, ezzel is garantálva a rendszer energiatermelő képességének folyamatos fenntartását.

Fontos, hogy ha a káresemény miatt termeléskiesés és ezáltal bevételkiesés történik, legyen arra garancia, hogy ezt a kiesést majd a biztosító megtéríti, abban az esetben is, ha újra kell építeni az egész rendszert és akkor is, ha csak egy kisebb meghibásodást kell kijavíttatni.

Elsősorban a leendő, még a megépítés előtt álló napelem és napkollektor rendszerek biztosítására kidolgozott biztosítási konstrukciót javaslunk, de természetesen van lehetőség a már felépült rendszerek esetén is biztosítást kötni, utólag.

A napelem rendszerek esetében nem alkalmazhatóak a szokásos biztosítói kockázatvállalási sztenderdek.

A rendszer az épület része, de eltulajdonítható, mint egy ingóság.

A napelemek a szabad ég alatt kerülnek elhelyezésre, ezért nem teljesülnek, nem teljesülhetnek az olyan – biztosítók által elvárt – vagyonvédelmi előírások, mint a szilárd falakkal és tetővel lezárt tér, a mechanikai zárak és az elektronikus vagyonvédelem, a riasztó.

Ezen okokból speciális a rendszerek biztosítására kidolgozott konstrukció is.

A speciális napelem biztosítás az esetleges telepítési károkra is érvényes.

A cégünk által kínált napelem biztosítás azért egyedülálló a biztosítási piacon, mert teljes egészében a napelem és napkollektor rendszerekre és az ezekkel kapcsolatban felmerülő biztosítási igényekre lett kidolgozva, valós tapasztalatok és elemzések alapján.

A speciális műszaki tartalom és a személyre szabott biztosítási konstrukció segíti ügyfeleinket, hogy maximális biztonságban tudják a befektetésként meghatározható napelem rendszerüket.

A nagy körültekintéssel kidolgozott biztosítás csak az L-Insurance Kft.-nél elérhető és köthető meg.

A napelemes rendszerek vagyonvédelmével és biztosítási lehetőségeivel kapcsolatban keresse fel cégünket, tájékozódjon szakértő munkatársainktól első kézből!

Forrás: etienne.hu

Az mnnsz.hu weboldalon található blogbejegyzések és megjegyzések nem feltétlenül tükrözik a szerkesztők véleményét és hozzáállását. Webhelyünk nyitott platform az ipari és a politikai vélemények cseréjéhez. Észrevételeit az info@mnnsz.hu címen várjuk.

A villamosítási verseny megnyerése

Share Button

Semmi kétség, hogy 2100-ra a világ bőségesen rendelkezésre álló, olcsó karbonmentes energiával rendelkezik majd. Szenet már csak múzeumokban fogunk látni, a kőolaj és a földgáz használata óriási mértékben csökken. A technológiai folyamatok elkerülhetetlenül ezt eredményezik majd, még ha az állami politika nem segíti is ezt elő.

A potenciálisan katasztrofális hatású klímaváltozás megelőzéséhez azonban a karbonmentes világgazdaságot már az évszázad közepére ki kellene alakítani. Ez is megvalósítható, de csak megfelelő stratégiai víziók és erős politikai támogatás mellett.

A villamos energia fogja dominálni a jövő globális energiarendszerét. Jelenleg azonban a villamos energia csupán a végső energiakereslet 20 százalékát teszi ki, és a közvetlen fosszilisüzemanyag-felhasználás még mindig dominálja a közlekedést, az épületek fűtését és a nehézipart. A legtöbb gazdasági tevékenység energiaszükségletét lehet villamos energiával fedezni, és ezek közül sok jóval hatékonyabbá válik, amint villamosítják.

A belső égésű motorok jellemzően az általuk felhasznált energia 60-80 százalékát elpazarolt hővé alakítják át, és csupán 20-40 százalékát formálják át a járművek meghajtásához szükséges mozgási energiává.

Ezzel szemben a villanymotorok 90 százalék feletti hatékonysággal bírnak.

Továbbá a gyártásuk annyival egyszerűbb, hogy öt éven belül a gyártás közben keletkező költségmegtakarítás kiegyenlíti majd az akkumulátorok költségét, ami az elektromos járműveket olcsóbbá teszi a dízel- és a benzines autókhoz képest.

Hasonlóképpen elmondható, hogy az elektromos hőszivattyúk több mint 3 kilowattórát tudnak előállítani az épületek fűtésére csupán egy kilowattóra áram felhasználásával. Egyetlen gázbojler sem tud 0,9 kilowattóránál többet előállítani ugyanekkora mértékű energiabevitel mellett.

Bár az akkumulátorokkal hajtott villanymotorok növekvő szerepet fognak játszani a rövid távolságú repülésben és hajózásban, az akkumulátorok túl nehezek ahhoz, hogy már néhány évtizeden belül a nagy távolságú repülőjáratokhoz vagy interkontinentális hajózáshoz biztosítsák az energiát.

A hajómotorok azonban ammóniát is tudnak égetni kőolaj helyett, és az ammónia karbonmentes üzemanyag lehet, ha azt a víz elektrolízise révén előállított hidrogénből biztosítják megújuló energiaforrásokból származó áram használatával. Emellett szintetikus repülőgép-üzemanyagot is elő lehet állítani hidrogénből és a levegőből kivont szén-dioxidból. A hidrogén – üzemanyagként használva vagy fontos vegyi inputként – nagy szerepet fog játszani a nehézipar (úgymint acél- és vegyipar) dekarbonizálásában.

Még ha nem feltételezünk is alapvető technológiai újításokat, akkor is biztosan el tudjuk érni 2050-re, hogy a világgazdaságban a villamos energia fedezze a végső energiaszükségletek 65-70 százalékát, a hidrogén, az ammónia vagy a szintetikus üzemanyagok pedig a további 12-15 százalékot.

A bioenergiának és a fosszilis üzemanyagoknak a teljes energiafelhasználás csak mintegy 20 százalékát kellene fedezniük. A fosszilis üzemanyagok ennyire jelentősen visszafogott használata mellett alkalmazott szén-dioxid-leválasztás valódi karbonmentes gazdaságot tudna biztosítani.

Továbbá egy ilyen széles körű villamosítás hatalmas környezetvédelmi hasznot eredményezne azáltal, hogy felszámolnánk azt a lég- és zajszennyezést, valamint a nem kívánt vagy elpazarolt hőtermelést, amely a fosszilis üzemanyagok járművekben, gázbojlerekben és ipari folyamatokban történő elégetésével elkerülhetetlen.

Egy ilyen gazdaság kiépítéséhez mintegy 90 ezer terawattórányi éves globális áramellátás szükséges a jelenlegi 23 ezer terawattórányi szinttel szemben. Mindezt karbonmentes módon kell biztosítani, de ez a cél is egyértelműen megvalósítható.

A Nap minden egyes nap nyolcezerszer több energiát sugároz a Földre, mint amennyire amúgy az emberiség napi energiaigényének fedezésére szükség lenne.

Kilencvenezer terawattórányi napenergiából származó áramot tudnánk előállítani a szárazföldi területek kevesebb mint 1,5 százalékának felhasználásával (ez a mérték kevesebb mint 0,5 százalék lenne, ha a vízfelületeket is tudnánk használni). A napenergia költségei az elmúlt tíz évben 85 százalékkal csökkentek, és a világ sok helyén a napenergia már olcsóbb, mint a szén – az évszázad közepére pedig még kedvezőbb lesz az ára.

A szélenergia költségei is gyorsan csökkentek, és a nukleáris fúziós energia két évtizeden belül üzletileg életképes technológia lehet. Az akkumulátorok költségei több mint 80 százalékkal csökkentek 2010 óta, és valószínűleg ismét megfeleződnek 2030-ra, miközben egy nemrégiben készült jelentés azt mutatta ki, hogy az elektrolízis költsége nagy valószínűséggel hamarosan esésnek indul.

Sok más energiatárolási és energiakereslet-kezelési technológia is azt ígéri, hogy megválaszolja a megújuló energiarendszer fő kérdését: mit tegyünk, ha a nap nem süt, és a szél nem fúj.

Ezek a fejlemények elkerülhetetlenné teszik, hogy 2100-ra a világban bőségesen rendelkezésre álljon az olcsó és teljesen tiszta energia. Az azonban nem biztos, hogy meg fogjuk tudni akadályozni a katasztrofális hatású klímaváltozást. A fosszilis üzemanyagok használata még mindig emelkedik, és a globális felmelegedés az iparosodás előtti szinthez képest 2100-ra eléri a 3 Celsius-fokos mértéket – ha a helyzet nem változik –, tehát jóval túllépi a párizsi klímamegállapodásban meghatározott 2 Celsius-fok alatti mértéket.

Továbbá – bár a nap- és szélenergia költsége csökkent – a kapacitásokat három-négyszeresükre kell növelni ahhoz, hogy 2050-re évi 90 ezer terawattórányi tiszta áramot tudjunk termelni.

Az ilyen törekvések makrogazdasági költsége egyáltalán nem hatalmas: a karbonmentes gazdaság 2050-re való kiépítéséhez szükséges beruházások mértéke évente a globális GDP 1-1,5 százalékát tenné ki. Ezeknek a folyamatoknak a gyorsításához azonban hathatós állami intézkedésekre van szükség. Az erre irányuló politikának annak felismerésével kell kezdődnie, hogy a villamosítás és a hidrogén jelentős használata az egyetlen módja a karbonmentes gazdasági jólét elérésének.

A kormányzatoknak ambiciózus célokat kell kijelölniük a megújuló energia – valamint néhány esetben az atomenergia – kapacitásainak növelésére, miközben aukciókat alkalmaznak a magánszektor hozzájárulásának biztosítására a lehető legalacsonyabb költségek mellett.

A közúti szállításokra vonatkozó stratégiának azt kell célul kitűznie, hogy a belső égésű motorok teljes mértékben tűnjenek el az utakról legkésőbb 2050-re. Ehhez arra van szükség, hogy már jóval hamarabb betiltsák a belső égésű motorral szerelt új járművek forgalmazását.

Emellett a karbonárazásra is szükség van, hogy az ipar dekarbonizálása gazdaságos legyen. Végül a kormányoknak kezdeti szubvenciókkal kell támogatniuk az olyan új technológiákat, amelyek a szoláris fotovoltaikus technológia, a szélturbinák és az akkumulátorok költségeinek gyors csökkentését segítették elő.

Ilyen intézkedésekkel a világ elég gyorsan ki tudná építeni a karbonmentes gazdaságot ahhoz, hogy a klímaváltozás mértéke kezelhető szintre csökkenjen. A megfelelő intézkedések nélkül azonban a karbonmentes gazdaság túl későn jönne létre.

Forrás: vg.hu

 

Az mnnsz.hu weboldalon található blogbejegyzések és megjegyzések nem feltétlenül tükrözik a szerkesztők véleményét és hozzáállását. Webhelyünk nyitott platform az ipari és a politikai vélemények cseréjéhez. Észrevételeit az info@mnnsz.hu címen várjuk.

81 százalékkal nőttek az elektromos autók eladásai Európában

Share Button

A tavalyi év negyedik negyedévében folytatódott a dízelek hanyatlása az uniós újautó-piacon, miközben az elektromos autók egyre komolyabb eladásokat generálnak.

Az ACEA autógyártói szövetség adatai szerint az újonnan regisztrált személyautók közt a gázolajos autók aránya már csak 29,5 százalék volt a negyedik negyedévben 2019-ben. Mindez további 3,7 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi negyedévhez képest – írta legfrissebb elemzésében az ACEA.

Mindez ugyanakkor még mindig azt jelenti, hogy nagyjából 1 millió darab dízelt adtak el gyártók a tavalyi negyedik negyedévben is. Ráadásul a helyzetük valamelyest stabilizálódni látszik két fontos piacon, Németországban és Franciaországban, ezekben az országokban plusz 4,3 % és 7,3%-os növekedést tudtak felmutatni a dízelek október és december között.

Forrás: hvg.hu

Az mnnsz.hu weboldalon található blogbejegyzések és megjegyzések nem feltétlenül tükrözik a szerkesztők véleményét és hozzáállását. Webhelyünk nyitott platform az ipari és a politikai vélemények cseréjéhez. Észrevételeit az info@mnnsz.hu címen várjuk.