A koronavírus-járvány miatti leállások a világ számos pontján nehézségeket okoztak az energiaellátásban is. Főleg a fejlődő országokban jelenthet óriási segítséget az, hogy a villamos energia kérésre akár házhoz is megy, pontosabban úszik: a Bloomberg arról ír, hogy a járvány következtében valósággal kilőtt a hatalmas, úszó erőművek piaca.
A világ számos fejlődő térségében jelentenek komoly segítséget a tengerjáró hajókra telepített áramfejlesztő erőművek, amelyek igény szerint bárhol bekapcsolódhatnak az energiaellátásba, ahol erre szükség van. Ennek pedig különösen nagy jelentősége lehet a járvány miatt, hiszen a gyengébb energetikai infrastruktúrával rendelkező országokban is létfontosságú, hogy folyamatos legyen a kórházak, egészségügyi intézmények ellátása villamos energiával.
„Kevesebb, mint 30 nap alatt telepíteni tudjuk a hajókat a kért helyszínre” – mondja Zeynep Harezi, az isztambuli székhelyű Kapowership nevű vállalat értékesítési vezetője. Ez a cég rendelkezik jelenleg a legnagyobb flottával az úszó tengeri erőművekből.
Használaton kívüli járműveket és különböző motorokat, generátorokat vásároltak fel ahhoz, hogy energiatermelő hajóikkal megjelenhessenek a szolgáltatások piacán.
Az első hajót még iraki megrendelésre rakták össze, 2010-re készült el három év alatt. Most 25 hajót üzemeltetnek 11 országban, Mozambiktól Kubán át egészen Indonéziáig.
A cégnél elárulták: a koronavírus nemhogy gyengítette, hanem egyenesen növelte a hajóik iránti keresletet. Ennek az is oka, hogy a hajókra szerelt generátorok, 36 és 470 megawatt közötti teljesítménnyel, egy komplex szolgáltatás részeként biztosítanak energiát, és képesek a központi hálózatra is csatlakozni. A cég pedig kilowattóránként 8-10 centet kér, cserébe biztosítja a hajót, és külön megállapodás keretében az üzemanyag utántöltését is.
A hajók ugyanis LNG-vel (cseppfolyósított földgáz), vagy nehéz fűtőolajjal működnek, ezeket használják villamos energia előállításához.
Az energia előállítása belső égésű motorokkal történik, ami drágább, viszont olcsóbban üzemeltethető technológiát jelent, mintha turbinákkal működnének.A hajók melletti érv, hogy kialakításuk most már hónapok alatt megtörténhet, míg egy szárazföldi erőmű építése akár évekbe is telhet.
A vállalatnál elmondták, nehézolajjal működő hajóik ugyan valóban nem környezetkímélők, de legalább a mostani helyzetben bőven rendelkezésre áll az olcsó kőolaj és annak származékai. A kereskedelmi vezető szerint 2025-re egyébként hajóik 80 százaléka LNG-vel üzemel majd.
A vállalat jelenleg 20 további hajóra épít be 4000 megawatt kapacitást, így 3-5 év alatt duplázná flottája méretét. A cégnél elmondták, a hajókon már hónapok óta váltás nélkül dolgozik a legénység, így a tengeri monstrumok „természetes karanténként” is funkcionálnak számukra.
Az International Gas Union nevű, nemzetközi szakmai szervezetnél úgy látják, az LNG-re épülő tengeri energiatermelés kétségtelenül szerencsés megoldás lehet a világ egyes térségeiben, noha viszonylag drága és nagy előzetes befektetést igényel.Ugyanakkor a szervezetnél összességében úgy gondolják, az úszó gázüzemű erőművek építése komoly lehetőséget jelentene a jelenleginél tisztább energiatermelésben, és elképzelhetőnek tartják, hogy a hajóépítésen belül ez egy megerősödő irányvonal lesz a közeljövőben.A szervezet szerint a vízen úszó, LNG-vel működő erőműveknek egyelőre a már bevett megoldásokkal kell versenyezniük, úgymint a kőolajszármazékok felhasználása, a megújuló és a nukleáris energiaforrásokra épülő erőművek, melyek most a kormányzati támogatások jelentős részét is magukénak tudhatják.