Zöldebb gazdaság Magyarországon és Németországban (konferencia beszámoló)

Share Button

Kapcsolat adatok
Név:*
E-mail:*
Telefonszám:*
Cím:*
Szolár rendszer igények
1. generáció – Sík kollektoros szolár:
2. generáció – Vákuumcsöves szolár:
3. generáció Termodinamikus szolár:
Napelemes rendszer:
Szolár használati meleg vízkészítés:
Szolár f?tés, f?tésrásegítés:
Szolár medencef?tés:
Nagy volumen? melegvíz:
Elektromos áram termelés – Hálózatba visszatáplálásos:
Elektromos áram termelés – Szigetüzem?:
Írja le néhány gondolatban elképzelését, elvárásait a kért szolár rendszerr?l:
Egyéb szükséges adatok
1. F?tött alapterület (m2):
2. Van-e déli fekvés? tet??: Van
Nincs
3. Ház magassága (m):
4. F?tési mód (radiátor, padló, falf?tés, stb.):
5. Meglév? f?tés típusa, felhasznált tüzel?anyag.:
6. Éves f?tési költség (Ft):
7. Medence méret (m3):
8. Jakuzzi mérete (m3):
9. Használati meleg víz igény (50-70 liter/f?):
10. Felhasználók száma (f?):
11. Villamos energiafogyasztás (kW/év):
12. H?szigetelés a házon: Van
Nincs
13. H?szigetelés vastagsága:



A klímabarát gazdaságra való áttérés nem fenyegetés,
hanem korunk els? számú gazdaságfejlesztési lehet?sége – így lehetne a 2012. január 30-31-én megrendezett üzleti konferencia egyetemes tanulságát összegezni. Bár az állítás némi kiegészítést is igényel, mely szerint a zöld gazdaság létrehozásához nélkülözhetetlenek a jelent?s kezdeti beruházások, amelyek megvalósulásához komoly állami szervez?- és szabályozó munka is szükséges.  A német Ecologic Institute, az Energiaklub és a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) közös szervezésében megvalósult találkozó értékes információval szolgált a zöld gazdaságfejlesztés lehet?ségeir?l, illetve és példaérték? kezdeményezésekr?l Németországban és hazánkban egyaránt.

„A gazdaság érdekei nem állnak szemben a környezeti érdekekkel, és a zöld gazdaság nem a nyugati államok luxusa, hanem Magyarország számára is kitörési pont” – ezzel a gondolattal adta meg az alaphangot Bart István, a MEHI igazgatója, aki a konferencia magyar házigazdájának feladatát látta el Matthias Duwe, az Ecologic Institute klímaügyi vezet?je mellett. A felszólaló el?adók között számos kulcsfontosságú szerepl? képviselte magát, olyanok, mint az Európai Bizottság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, valamint Nagy-Britannia és Németország kormánya, illetve olyan vállalatok, mint a Siemens, a Fundamenta, a Velux, a Weishaupt vagy a Xella International.

A konferencia els? el?adójaként Dale Martin, a Siemens magyarországi elnök-vezérigazgatója ismertette az óriásvállalat zöld portfolióját. Mint elmondta, immár tíz éve foglalkoznak az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó globális problémákkal, kutatásokat végeznek, illetve számos zöld projektet is futtatnak. A teljesség igénye nélkül érdemes kiemelni a Siemens energiahatékonysági szolgáltatásait, amelyek keretében a vállalat garanciát vállal az általa végzett munka révén jelentkez? energiamegtakarításra, ez pedig a beruházások hitelfinanszírozási lehet?ségei szempontjából igen lényeges. Jól látható ugyanis, hogy számos esetben éppen a pénzügyi intézetek bizalmatlansága jelenti az energiahatékonysági felújítások kerékköt?jét. Ennek áthidalásával kísérletezik az Egyesült Királyságban induló „Green Deal” program is, amelyet Neil Johnson, a brit Energia és Klímaváltozási Minisztérium munkatársa ismertetett el?adásában. E program a lakóépületek energiahatékonysági felújítását hivatott tisztán piaci alapon el?segíteni, amely sarkalatos kérdés egy olyan országban, mint az Egyesült Királyságban, amely hírhedt energetikai tekintetben igen gyenge min?ség? épületeir?l Johnson el?adásában megemlítette, hogy tudomása szerint a bankok szívesen fektetnének jelent?s összegeket a zöld gazdasággal kapcsolatos beruházásokba, ha az állami szabályozás, a klímavédelmi célok garantálnák, hogy e beruházásokra hosszú távon szükség lesz.

Dr. Simon Marr, a német környezetvédelmi minisztérium szakért?je szerint most van itt az ideje az energiaszektor új alapra helyezésének, máslülönben bebörtönözzük magunkat a régi energiatermelési szerkezetbe, és tarthatatlan lesz a 2°C-os globális felmelegedési limit. Dr. Marr kihangsúlyozta továbbá, hogy Németország az EU-nál ambiciózusabb célokat t?zött ki, s?t, már most 25%-kal csökkentették CO2-kibocsátásukat az 1990-ev év bázisértékéhez képest. A német jöv?képhez a nukleáris kapacitások leépítése és a megújuló er?forrásokra alapozott termelés mellett hozzátartozik az az egymillió elektromos autó is, amelyet 2020-ra vizionálnak a német utakon.

Tovább árnyalta a német útitervr?l elhangzottakat Max Schön el?adása, aki 2° Initiative (német vállalatigazgatók éghajlatvédelmi kezdeményezése) igazgatójaként vetítette el?re, hogy hat éven belül Schleswig-Holstein tartomány energiatermelése teljes mértékben megújulókon fog alapulni. Maga is hangsúlyozta, hogy az azonnali befektetésekkel szemben a halogatás a kés?bbiekben sokkal magasabb kármentesítési költségeket szülhet, ami továbbá nemcsak gazdasági, de etikai problémákat is felvet (klímamigráció). Hangsúlyozta, hogy jobb, ha most lépünk, mintsem hogy megvárjuk, amíg a világ többi része is elszánja magát. .

„A klímapolitika lehet?ség és kihívás, nem fenyegetés” – szögezte le el?adásában a Potsdami Klímahatás-kutató Intézetet képvisel? Roland Kupers, állítását pedig egy olyan egy közgazdasági modellezés eredményeinek ismertetésével támasztotta alá, amelyek újraértelmezik az EU 2020-ra vonatkozó 30%-os, illetve 2050-re vonatkozó 80%-os kibocsátáscsökkentéssel számoló forgatókönyvét. Ezek alapján a gazdaság zöldítését?l olyan munkahelyteremt? és növekedésserkent? hatás várható, amely jócskán túlmutat a szerkezetváltásból fakadó költségeken. Elmondása szerint az ambiciózusabb vállalásokkal Európa csak nyerhet, míg pl. egy mérsékelt, 25%-os célkit?zés nem lesz olyan mélyreható, hogy berögzült m?ködéséb?l kibillentse a gazdaságot.

Az Európai Unió klíma- és energiapolitikájáról Damyana Stoynova, az Európai Bizottság Klímapolitikai F?igazgatóságának munkatársa nyújtott áttekintést, és szintén azt emelte ki, hogy minél tovább halogatjuk a kibocsátások radikális csökkentését, annál nagyobbak lesznek a költségek, így minden ez irányú befektetésnek van létjogosultsága. Az EU által biztosított forrásokról és kohéziós politikájáról Kelemen Ágnes, az Európai Bizottság Regionális F?igazgatóságának munkatársa számolt be. El?adása során rávilágított arra, hogy a következ? pénzügyi periódusban nagyobb összegeket lehet majd klímacélokra és az ehhez kapcsolódó területekre fordítani, mint pl. a lakossági épületek energiahatékonyságának javítása. A rendelkezésre álló források b?vülését üdvözölte Botos Barbara is, aki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Éghajlatpolitikai Osztályának képviseletében érkezett, ugyanakkor több kérdést is felvetett az EU-s források tervezett jöv?beni felhasználhatóságát illet?en, hiszen számos új tervezett szabály hátrányosan érintheti Magyarországot.

A zöld gazdaságban sikeres magyar vállalkozások mintapéldáját mutatta be Tornóczky Mónika, a Velux építésze, aki elmondta, hogy a Velux egyik legnagyobb gyártóbázisa Magyarországon van, ahol exportra készítenek els?rangú energiahatékonyságú termékeket.

A konferencia során többször felmerült, hogy mit kellene tennie a magyar államnak ahhoz, hogy el?segíthesse a zöld gazdaság hazai terjedését.  A választ legtömörebben Vidor Gy?z?, a Xella International magyarországi vezérigazgatója fogalmazta meg, aki szerint három dologra van szükség: szigorúbb követelményekre, hatékony ellen?rzésre és anyagi támogatásra a szigorúbb követelmények teljesítéséhez. E megállapításokkal a konferencián el?adó többi vállalati képvisel? is egyetértett. Rácz József, a Weishaupt Tüzeléstechnikai Kft. képvisel?je felhívta a figyelmet arra, hogy az energetikai felújításokat rendszerben gondolkodva kell végrehajtani, mert egy komplex falújítás sokkal nagyobb megtakarításokat hozhat, mint a lépésenként lebonyolított felújítások.

A hazai helyzet, illetve lehet?ségek további ismertetését Feiler József, az NFM f?osztályvezet?je folytatta.  Ennek keretében a karbonkereskedelmi bevételek felhasználását, a Zöld Beruházási Rendszer m?ködését és az utóbbi részeként kihelyezett 150 millió euró sorsát ismertette, amely javarészt a lakossági épületek energiahatékonysági felújításaiban hasznosult. A f?osztályvezet? elmondta, hogy az energiafelhasználás komoly hányadáért a lakossági fogyasztás felel?s, a felújítási munkálatok pedig nem csak gazdaságélénkít? hatásúak, de az adók formájában az állam számára is megtérülést hoznak. Ezt az állítást támasztotta alá Ámon Ada, az Energiaklub igazgatón?jének el?adása is, a szakpolitikai intézet legfrissebb tanulmányáról. A közgazdaságtani elemzés eredménye azt mutatja, hogy egy, a lakossági épületek energiahatékonysági célú felújítására biztosított 50 milliárd forintos állami támogatás már néhány éven belül teljes megtérüléssel jár. Ámon Ada továbbá azt is hangsúlyozta, hogy az energiahatékonysági beruházások megtérülése sok esetben jobb lehet, mint egy bankbetété. Ezt Nagy Ern?, a Fundamenta fejlesztési igazgatója is meger?sítette, és rámutatott, hogy a felújítások megvalósításának az egyik legnagyobb akadálya, hogy az emberek nagyon keveset tudnak saját lakásuk energiahatékonyságáról, illetve a felújítással megtakarítható költségekr?l.  Kiemelte továbbá, hogy a piacot nagyban fellendítené a színvonalas és megbízható energia-tanácsadás, illetve standardizált megtérülési számítások kialakítása.

Forrás: energiaklub.hu

A klímabarát gazdaságra való áttérés nem fenyegetés, hanem korunk els? számú gazdaságfejlesztési lehet?sége – így lehetne a 2012. január 30-31-én megrendezett üzleti konferencia egyetemes tanulságát összegezni. Bár az állítás némi kiegészítést is igényel, mely szerint a zöld gazdaság létrehozásához nélkülözhetetlenek a jelent?s kezdeti beruházások, amelyek megvalósulásához komoly állami szervez?- és szabályozó munka is szükséges.  A német Ecologic Institute, az Energiaklub és a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) közös szervezésében megvalósult találkozó értékes információval szolgált a zöld gazdaságfejlesztés lehet?ségeir?l, illetve és példaérték? kezdeményezésekr?l Németországban és hazánkban egyaránt.

„A gazdaság érdekei nem állnak szemben a környezeti érdekekkel, és a zöld gazdaság nem a nyugati államok luxusa, hanem Magyarország számára is kitörési pont” – ezzel a gondolattal adta meg az alaphangot Bart István, a MEHI igazgatója, aki a konferencia magyar házigazdájának feladatát látta el Matthias Duwe, az Ecologic Institute klímaügyi vezet?je mellett. A felszólaló el?adók között számos kulcsfontosságú szerepl? képviselte magát, olyanok, mint az Európai Bizottság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, valamint Nagy-Britannia és Németország kormánya, illetve olyan vállalatok, mint a Siemens, a Fundamenta, a Velux, a Weishaupt vagy a Xella International.

A konferencia els? el?adójaként Dale Martin, a Siemens magyarországi elnök-vezérigazgatója ismertette az óriásvállalat zöld portfolióját. Mint elmondta, immár tíz éve foglalkoznak az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó globális problémákkal, kutatásokat végeznek, illetve számos zöld projektet is futtatnak. A teljesség igénye nélkül érdemes kiemelni a Siemens energiahatékonysági szolgáltatásait, amelyek keretében a vállalat garanciát vállal az általa végzett munka révén jelentkez? energiamegtakarításra, ez pedig a beruházások hitelfinanszírozási lehet?ségei szempontjából igen lényeges. Jól látható ugyanis, hogy számos esetben éppen a pénzügyi intézetek bizalmatlansága jelenti az energiahatékonysági felújítások kerékköt?jét. Ennek áthidalásával kísérletezik az Egyesült Királyságban induló „Green Deal” program is, amelyet Neil Johnson, a brit Energia és Klímaváltozási Minisztérium munkatársa ismertetett el?adásában. E program a lakóépületek energiahatékonysági felújítását hivatott tisztán piaci alapon el?segíteni, amely sarkalatos kérdés egy olyan országban, mint az Egyesült Királyságban, amely hírhedt energetikai tekintetben igen gyenge min?ség? épületeir?l Johnson el?adásában megemlítette, hogy tudomása szerint a bankok szívesen fektetnének jelent?s összegeket a zöld gazdasággal kapcsolatos beruházásokba, ha az állami szabályozás, a klímavédelmi célok garantálnák, hogy e beruházásokra hosszú távon szükség lesz.

Dr. Simon Marr, a német környezetvédelmi minisztérium szakért?je szerint most van itt az ideje az energiaszektor új alapra helyezésének, máslülönben bebörtönözzük magunkat a régi energiatermelési szerkezetbe, és tarthatatlan lesz a 2°C-os globális felmelegedési limit. Dr. Marr kihangsúlyozta továbbá, hogy Németország az EU-nál ambiciózusabb célokat t?zött ki, s?t, már most 25%-kal csökkentették CO2-kibocsátásukat az 1990-ev év bázisértékéhez képest. A német jöv?képhez a nukleáris kapacitások leépítése és a megújuló er?forrásokra alapozott termelés mellett hozzátartozik az az egymillió elektromos autó is, amelyet 2020-ra vizionálnak a német utakon.

Tovább árnyalta a német útitervr?l elhangzottakat Max Schön el?adása, aki 2° Initiative (német vállalatigazgatók éghajlatvédelmi kezdeményezése) igazgatójaként vetítette el?re, hogy hat éven belül Schleswig-Holstein tartomány energiatermelése teljes mértékben megújulókon fog alapulni. Maga is hangsúlyozta, hogy az azonnali befektetésekkel szemben a halogatás a kés?bbiekben sokkal magasabb kármentesítési költségeket szülhet, ami továbbá nemcsak gazdasági, de etikai problémákat is felvet (klímamigráció). Hangsúlyozta, hogy jobb, ha most lépünk, mintsem hogy megvárjuk, amíg a világ többi része is elszánja magát. .

„A klímapolitika lehet?ség és kihívás, nem fenyegetés” – szögezte le el?adásában a Potsdami Klímahatás-kutató Intézetet képvisel? Roland Kupers, állítását pedig egy olyan egy közgazdasági modellezés eredményeinek ismertetésével támasztotta alá, amelyek újraértelmezik az EU 2020-ra vonatkozó 30%-os, illetve 2050-re vonatkozó 80%-os kibocsátáscsökkentéssel számoló forgatókönyvét. Ezek alapján a gazdaság zöldítését?l olyan munkahelyteremt? és növekedésserkent? hatás várható, amely jócskán túlmutat a szerkezetváltásból fakadó költségeken. Elmondása szerint az ambiciózusabb vállalásokkal Európa csak nyerhet, míg pl. egy mérsékelt, 25%-os célkit?zés nem lesz olyan mélyreható, hogy berögzült m?ködéséb?l kibillentse a gazdaságot.

Az Európai Unió klíma- és energiapolitikájáról Damyana Stoynova, az Európai Bizottság Klímapolitikai F?igazgatóságának munkatársa nyújtott áttekintést, és szintén azt emelte ki, hogy minél tovább halogatjuk a kibocsátások radikális csökkentését, annál nagyobbak lesznek a költségek, így minden ez irányú befektetésnek van létjogosultsága. Az EU által biztosított forrásokról és kohéziós politikájáról Kelemen Ágnes, az Európai Bizottság Regionális F?igazgatóságának munkatársa számolt be. El?adása során rávilágított arra, hogy a következ? pénzügyi periódusban nagyobb összegeket lehet majd klímacélokra és az ehhez kapcsolódó területekre fordítani, mint pl. a lakossági épületek energiahatékonyságának javítása. A rendelkezésre álló források b?vülését üdvözölte Botos Barbara is, aki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Éghajlatpolitikai Osztályának képviseletében érkezett, ugyanakkor több kérdést is felvetett az EU-s források tervezett jöv?beni felhasználhatóságát illet?en, hiszen számos új tervezett szabály hátrányosan érintheti Magyarországot.

A zöld gazdaságban sikeres magyar vállalkozások mintapéldáját mutatta be Tornóczky Mónika, a Velux építésze, aki elmondta, hogy a Velux egyik legnagyobb gyártóbázisa Magyarországon van, ahol exportra készítenek els?rangú energiahatékonyságú termékeket.

A konferencia során többször felmerült, hogy mit kellene tennie a magyar államnak ahhoz, hogy el?segíthesse a zöld gazdaság hazai terjedését.  A választ legtömörebben Vidor Gy?z?, a Xella International magyarországi vezérigazgatója fogalmazta meg, aki szerint három dologra van szükség: szigorúbb követelményekre, hatékony ellen?rzésre és anyagi támogatásra a szigorúbb követelmények teljesítéséhez. E megállapításokkal a konferencián el?adó többi vállalati képvisel? is egyetértett. Rácz József, a Weishaupt Tüzeléstechnikai Kft. képvisel?je felhívta a figyelmet arra, hogy az energetikai felújításokat rendszerben gondolkodva kell végrehajtani, mert egy komplex falújítás sokkal nagyobb megtakarításokat hozhat, mint a lépésenként lebonyolított felújítások.

A hazai helyzet, illetve lehet?ségek további ismertetését Feiler József, az NFM f?osztályvezet?je folytatta.  Ennek keretében a karbonkereskedelmi bevételek felhasználását, a Zöld Beruházási Rendszer m?ködését és az utóbbi részeként kihelyezett 150 millió euró sorsát ismertette, amely javarészt a lakossági épületek energiahatékonysági felújításaiban hasznosult. A f?osztályvezet? elmondta, hogy az energiafelhasználás komoly hányadáért a lakossági fogyasztás felel?s, a felújítási munkálatok pedig nem csak gazdaságélénkít? hatásúak, de az adók formájában az állam számára is megtérülést hoznak. Ezt az állítást támasztotta alá Ámon Ada, az Energiaklub igazgatón?jének el?adása is, a szakpolitikai intézet legfrissebb tanulmányáról. A közgazdaságtani elemzés eredménye azt mutatja, hogy egy, a lakossági épületek energiahatékonysági célú felújítására biztosított 50 milliárd forintos állami támogatás már néhány éven belül teljes megtérüléssel jár. Ámon Ada továbbá azt is hangsúlyozta, hogy az energiahatékonysági beruházások megtérülése sok esetben jobb lehet, mint egy bankbetété. Ezt Nagy Ern?, a Fundamenta fejlesztési igazgatója is meger?sítette, és rámutatott, hogy a felújítások megvalósításának az egyik legnagyobb akadálya, hogy az emberek nagyon keveset tudnak saját lakásuk energiahatékonyságáról, illetve a felújítással megtakarítható költségekr?l.  Kiemelte továbbá, hogy a piacot nagyban fellendítené a színvonalas és megbízható energia-tanácsadás, illetve standardizált megtérülési számítások kialakítása.

Vélemény, hozzászólás?