Itt az újabb lépés a kormánytól, váratlan próbafúrásokba kezdenek
A részletekről az InfoRádió EnergiaVilág című műsorában Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkár beszélt. Az első hazai víztározós erőmű 600 megawatt beépített kapacitással 6 órás, folyamatos energiatermelésre lenne képes. A medencék vízfelszínének egy részét úszó napelemtáblákkal fednék, így mérsékelik a víz párolgását is.
A szivattyús energiatárolás egy Európa-szerte már elterjedt, Magyarországon viszont eddig még nem alkalmazott, tehát újszerű technika, aminek a lényege, hogy két eltérő magasságban elhelyezkedő víztározó között szivattyú segítségével mozgatják a vizet egy felszín alatti csővezetékben; ha olcsó az áram, felpumpálják, ha drága, leengedik, így tárolva a villamos energiát
– mondta Steiner Attila, majd hozzátette: „Jelenleg a hazai villamosenergia-ellátás nukleáris, illetve napelemes forrásból biztosított, de nagyon fontos lenne a kiegyenlítő energia, hogy legyenek tárolóink, amikor nincsenek napsütéses órák.”
Az államtitkár rávilágított, hogy nagyon egyszerű szerkezetről van szó: alapvetően két – jelentős szintkülönbségben elhelyezkedő – víztározóra van szükség, amiket egy szivattyús csővezeték köt össze, illetve van még egy turbina, amivel villamos energiát lehet termelni. A tervek szerint:
AZ ERŐMŰNEK A KAPACITÁSA NAGYSÁGRENDILEG EGY PAKSI BLOKKNYI ENERGIA TÁROLÁSÁT TENNÉ LEHETŐVÉ ÉS OPTIMÁLIS ESETBEN 6 ÓRÁN KERESZTÜL TERMELNE.
„A leendő víztározó fizikai mérete egyelőre nem ismert, a munka ezen fázisában még nem tudni pontosan” – tette hozzá az energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkár, majd kiemelte: reálisan 2025-ben, 2026-ban kezdődhet meg az építkezés, ami nemzetközi példák alapján akár 7–8 évig is eltarthat.
Forrás: index.hu
Robbanás előtt az ipari méretű akkumulátoros energiatárolók piaca
Aktuális Trendek és Lehetőségek – az MNNSZ előadása az ELTE-n
Az ELTE Környezet- és Tájföldrajzi Tanszék hallgatói számára nemrégiben egy izgalmas előadást tartott Dr. Munkácsy Béla professzor, a tanszék vezetője meghívására érkezett vendég előadó Kiss Ernő, a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnöke. Az előadás középpontjában a magyarországi napelemes piac és a fotovillamos napenergiahasznosítás állt.
Az esemény során a résztvevők betekintést nyerhettek a napelemes energia jelenlegi helyzetébe és jövőbeli lehetőségeibe. Kiss Ernő bemutatta a saját célra termelő önfogyasztást csökkentő technológiákat és a kereskedelmi naperőművek alkalmazási lehetőségeit. Az előadás során kifejtették, hogyan lehet hatékonyan hasznosítani a napenergiát mind az egyéni fogyasztók, mind pedig a vállalatok és ipari létesítmények számára.
Az előadást követő interaktív beszélgetés lehetőséget adott a hallgatóknak arra, hogy kérdéseket tegyenek fel és megvitassák az előadásban felvetett témákat. A résztvevők aktívan vettek részt a párbeszédben, és értékes gondolatokkal gazdagították az eseményt.
Reméljük, hogy az előadás inspirálóan hatott a hallgatókra, és segítette őket abban, hogy jobban megértsék és felismerjék a napelemes energia használatának előnyeit és lehetőségeit a jelenlegi gazdasági és környezeti környezetben.
Az akkusárkány
Bajban van az európai és az észak-amerikai autóipar, amiért nem vette komolyan a villanyautós kihívást. „A szektor radikális átalakítására régóta gyúró Kína „a globális versenyfutás abszolút győztese is lehet.
A dél-koreai SNE Research adatai szerint a világban tavaly több mint 10 millió tisztán elektromos (BEV) autót adtak el. Ez a további 4,2 millió plug in hibriddel (PHEV) együtt bő 300 ezerrel több a fél évvel ezelőtti prognózisnál. Az aktuális – az energiaárak ingadozása, a túlfűtött verseny és a kormányzati támogatási politikák miatti problémák, illetve a töltési infrastruktúra hiányosságai okán meglehetősen visszafogott – modellezés 16,75 millió „konnektoros autó” eladását valószínűsíti 2024-ben. Ebből a kínai autógyárak majdnem 10 millióval részesedhetnek – egymillióval többel, mint tavaly. Pusztán e várható bővülés lefedi az európai elektromosautó-piac tavalyi forgalmának harmadát. A hivatalos adatok szerint az EU 27 tagországában összesen 1 538 621 darab új BEV eladását regisztrálták 2023-ban – ez 37 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az EU-ban ezzel mintegy 4,7 millióra nőtt a tisztán elektromos üzemű autók száma. A kínai villanyautók még épp csak felbukkannak az uniós statisztikában. A januári eladások top 10-es listájára egyetlen kínai típus kapaszkodott föl: a valaha brit büszkeségnek számító MG márka villanyautója, a 12 millió forintért Magyarországon is kapható MG4 EV.
A teljes cikk elérhető: magyarnarancs.hu
Fotó: roadmagazin.hu
Napenergiával az energiafüggetlenség felé: lehetőségek a szaldó után
Az elmúlt években az energiaárak ingadozása kiemelte a megújuló energiaforrások, különösen a napenergia fontosságát. A napelemek jelentős szerepet játszanak az energiatermelési módszerek diverzifikálásában, lehetővé téve a fosszilis tüzelőanyagok használatának csökkentését és egy fenntarthatóbb jövő előmozdítását.
A napenergia előnyei közé tartozik, hogy tiszta, kimeríthetetlen energiaforrás, amely hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez. A napelemek használata nem csak saját fogyasztás csökkentésére szolgál; lehetőség van az el nem használt áram hálózatba való visszatáplálására is. 2024. január 1-től változások történtek ezen a területen, ami újra lehetőségeket nyitott meg a napelemek tulajdonosai számára az elmúlt év nehézségei után. (273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet)
A technológia fejlődésével és az árak csökkenésével a napelemes rendszerek telepítése egyszerűbbé és gyorsabbá vált. A napból nyert energia felhasználható az elektromobilitás elősegítésére, elektromos eszközök működtetésére, valamint a háztartások melegvíz- és fűtési rendszereinek ellátására is. Ez a sokoldalúság teszi a napelemeket vonzóvá a különböző igényekkel rendelkező felhasználók számára.
Érdemes tudatosan használni az energiát, még abban az esetben is, ha már rendelkezünk napelemes rendszerrel. Például az elektromos háztartási eszközök napközbeni használata, amikor a napelemek energiát termelnek, hozzájárulhat a hatékonyság növeléséhez. Az okos eszközök világában nagyon egyszerűen meg lehet oldani, hogy a kis-, és nagy háztartási eszközeink bekapcsolását akkorra időzítsük, amikor egyébként a napelem is termel. Például a mosógépet ne akkor kapcsoljuk be, amikor este hazaérünk a munkából fáradtan, hanem időzítsük be nappalra, amikor világos van, és érdemes a ház felfűtését/lehűtését is nappalra időzíteni, hogy az energiát este már csak világításra és néhány szünetmentes fogyasztó üzemeltetésére kelljen felhasznáni.
Ha a nappali energiafelhasználás nehezen megvalósítható, az akkumulátorok beszerzése lehet egy alternatíva a napközben megtermelt energia tárolására és későbbi felhasználására.
Magyarországon az energiatárolás egyre fontosabb szerepet kap a szabályozások és a pályázati lehetőségek tükrében. Az energiatároló rendszerek segítenek a napközben megtermelt, de fel nem használt energia tárolásában, amely később, például az esti órákban, csúcsfogyasztási időszakban használhatják fel: amikor majdnem minden lámpa ég, megy a TV vagy akár a Playstation, készül a vacsora az elektromos főzőlapon és a már korábban kimosott ruhákat át kell tenni a szárítógépbe.
A pályázati támogatások, mint például a Napenergia Plusz Program, segíthetik a napelemes rendszerek és az energiatárolók telepítési költségeinek csökkentését, hozzájárulva ezzel a rendszerek megtérülésének felgyorsításához. A támogatott tárolóval együtt a napelemes rendszer megtérülése hasonló lehet a szaldós elszámolás esetén várható 8-10 éves időszakhoz. Akiknek a legjobban megéri most napelemrendszerben gondolkodni: a nagyjából évi 3-4000 kWh fogyasztással rendelkező családok.
A hibrid napelemes rendszerek, amelyek ötvözik a szigetüzemű és a hálózatra visszatápláló rendszerek előnyeit, lehetővé teszik a napenergia optimális felhasználását. Ezek a rendszerek különösen előnyösek lehetnek azok számára, akik elektromos járműveket is töltenének a napelemek segítségével.
Az invertergyártók, folyamatosan fejlesztik termékeiket, hogy növeljék a rendszerek hatékonyságát és csökkentsék az energiaátalakítási veszteségeket. Az új fejlesztések közé tartozik a közvetlen egyenáramú elektromos jármű töltési lehetőség, ami további előnyöket kínál a napelemes rendszer tulajdonosok számára. Mivel a DC autótöltő két irányú töltést tesz lehetővé, akár arra is lehetőség nyílik, hogy az autóról lássuk el energiával a házunkat. Ez azt is jelenti, hogy a jellemzően 50-75kWh kapacitású elektromos autók térnyerése erősödni fog a napelemmel rendelkező családok körében. Várhatóan az év második felében már elérhető lesz kereskedelmi forgalomban több invertergyártó DC EV töltője is.
A fenntarthatóság és az energiahatékonyság növelése érdekében fontos a napenergia és más megújuló energiaforrások használatának további ösztönzése. A technológiai fejlődés és a támogatási lehetőségek kihasználása segíthet egy zöldebb és fenntarthatóbb jövő kialakításában. Azonban egyértelműen látszik az is, hogy csupán az energiaárak állami támogatásának a megszüntetése is kellő ösztönzést jelent a beruházóknak.
Az energiahatékonyság és fenntarthatóság iránti elkötelezettségünkkel készen állunk segíteni Önt a napenergia előnyeinek teljes körű kiaknázásában. Kérjen ajánlatot a Nordinova Energy Kft-től most, és vegye igénybe szolgáltatásainkat: napelemrendszerek, (teljes körű pályázati ügyintézéssel), elektromos fűtési rendszerek vagy klíma telepítés, karbantartás területén.
Forrás: villanylap.hu
Gúzsba köti a magyarországi akkugyártókat az EU új szabályozása
Magyarország akkumulátoripari álmait alapjaiban írhatja újra az Európai Unió adatszolgáltatási rendelete. Az akkumulátorútlevelek rendszerében ugyanis a főként kínai és dél-koreai gyártóknak a teljes ellátási láncukra alkalmazniuk kell a szigorú EU-s szabályozást. A Centre for European Political Studies (CEPS) számos olyan pontot azonosított az uniós rendszerben, amely súlyos terhet róhat a gyártókra.
A teljes cikk elérhető: portfolio.hu Online Gazdasági Újság